سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهیه برنامه ۵ ساله مدیریت جنگل‌های هیرکانی به مرحله پایانی رسید

رئیس اداره جنگلداری منابع طبیعی مازندران- ساری از مرحله پایانی تهیه برنامه ۵ ساله مدیریت جنگل‌های هیرکانی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان ساری-فرامرز محمدی گفت: تهیه برنامه ۵ ساله مدیریت فنی و حفاظتی جنگل‌های هیرکانی به مرحله‌ی پایانی رسید.

با تغییر نگرش عموم جامعه بر حفاظت منابع طبیعی و پیگیری برخی از سازمان‌های مردم نهاد و شکل گیری ایده‌ی تنفس جنگل، وزیر وقت جهاد کشاورزی طی ابلاغیه شماره‌ی ۲۰۹۱۷/۰۲۰ مورخ ۱/۸/۹۵ و نامه شماره ۶۰۰۴/۰۲۰ مورخ ۱۶/۳/۹۶، دستور توقف بهره برداری از جنگل‌های کشور را صادر کرد.

به گفته محمدی در اجرای این دستور طبق برنامه‌ زمانبندی همه قرارداد‌های طرح‌های جنگلداری منقضی و بهره برداری از جنگل‌ها متوقف شد.

قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور در سال ۱۳۹۶ مصوب و اجرائی شد که بر اساس بند ف ماده ۳۸ این قانون، هر گونه بهره برداری چوبی از درختان جنگل‌های کشور از ابتدای سال چهارم اجرایی قانون برنامه، ممنوع اعلام شد.

همچنین بر اساس این قانون، بهره برداری چوبی در طرح‌های جنگلداری طی سال‌های اول تا سوم اجرای قانون برنامه توسعه صرفاً از درختان شکسته، افتاده و ریشه کن تا پیش از تصویب طرح جایگزین با مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز اعلام شده بود و مقرر گردید پس از تصویب طرح جایگزین، بهره برداری‌ها صرفاً بر اساس این طرح و با مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور باشد.

در همین راستا، تهیه برنامه فاز اول مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی (فنی- حفاظتی) طی نامه‌ای در بهمن ماه سال ۹۹ از سوی معاون امور جنگل سازمان به همه ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های شمالی ابلاغ شد.

از این رو در اسفند سال ۱۳۹۹ ضمن بازدید‌های میدانی مدیران و ناظرین حوزه‌های آبخیز، اطلاعات و آمار صحرایی از عرصه‌های جنگلی مورد نظر جمع آوری و پس از انتخاب مشاور، تهیه و تدوین کتابچه‌های فنی – حفاظتی، در تیر ماه ۱۴۰۰ به اتمام رسید.

این برنامه در حوزه اداره کل ساری در سطح حدود ۴۲۰ هزار هکتار شامل ۲۷ حوزه و ۱۹۷ سری برای مدت ۵ سال تهیه، تدوین و تصویب شد.

در کتابچه‌های تدوین شده، عملیات اجتناب ناپذیر شامل برنامه پرورشی، احیاء و نهال کاری، مرمت جاده، حصارکشی و مرمت حصار و ... پیش بینی شد که در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری اجرایی خواهد شد.
انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.