سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان، شهری که در حاشیه‌ها گسترش یافته است

نهضت ملی مسکن کلید خورده است و کرمان برای ساخت و ساز نیازمند زمین می‌باشد، اما زمین های دولتی چندانی در محدوده شهری وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان -  شهر کرمان وسعتی ۱۳ هزار هکتاری دارد که باعث شده است شهر خارج از کمربندی هم ادامه پیدا کند جایی که ساختمان‌های چندین طبقه و شهرک‌ها در بیابان ادامه دارند و جمعیت زیادی روز‌ها از این قسمت از شهر به سمت مرکز شهر حرکت می‌کنند که گاهی زمانی تا ۴۰ دقیقه را می‌برد تا به محل کار خود برسند، اما در میانه شهر با جمعیت کمتری رو به رو هستیم خانه‌های ویلایی بیشتر و البته زمین‌ها و خانه‌های قدیمی که خالی از سکنه و ساخت و ساز هستند و این باعث شده چهره شهر در این قسمت جذاب نباشد و شهر را مکانی با پیشرفت کم نشان بدهد.

خدمات رسانی به شهر کرمان سخت است

ایرانمنش معاون خدمات شهری شهرداری کرمان می‌گوید: شهر کرمان وسعت زیادی دارد که خدمات رسانی شهری را سخت کرده است.

او گفت: جمع آوری زباله در شهرک‌های کرمان آسان‌تر است، زیرا از هر مجتمع می‌توان ۴۰ تا ۵۰ کیسه زباله جمع کرد، اما در یک کوچه در میانه شهر و محله‌های قدیمی به علت ویلایی بودن منازل و یا خالی از سکنه بودن ۵ کیسه زباله جمع آوری می‌شود.

ایرانمنش می‌گوید: متاسفانه حاشیه نشینی و گسترش بیهوده به چهره شهر آسیب زده است و کرمان با بودجه کمی که نسبت به دیگر استان‌ها دارد نتوانسته به آن پیشرفت مورد نظر برسد.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمان گفت: ما نمی‌توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم که واحد‌های ساختمانی خود را در زمین‌های خالی در میانه شهر بسازند، چون قیمت زمین در این محدوده به نسبت بیشتر است و در بافت قدیم به علت محدودیت‌های ساخت میراث فرهنگی، کمتر کسی راغب می شود در این مناطق به ساخت و ساز بپردازد و به همین علت این مناطق پیشرفت ظاهری چندانی ندارند.

کرمان برای مسکن ملی نیازمند زمین است

حافظی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کرمان درباره گسترش بی دلیل شهر کرمان می‌گوید: در چشم انداز استان کرمان پیش بینی جمعیتی صورت گرفته بود تا در این وسعت ۱۳ هزار هکتاری به ساخت و ساز‌های مطلوب و رشد جمعیت برسیم که این امر از نظر جمعیتی محقق نشد و این باعث شد ساخت و ساز‌ها در کرمان کمتر باشد.

او در ادامه گفت: البته برای ساخت و ساز ۴۰۰۰ واحد مسکونی بنیاد برکت در کرمان با مشکل زمین روبه رو نشدیم و توانستیم مکان‌هایی را برای ساخت مشخص کنیم، اما برای مسکن ملی امیدواریم مجبور نشویم دوباره وسعت شهر را گسترش بدهیم.

حافظی درباره میانه شهر و زمین‌های خالی می‌گوید: وسعت بافت فرسوده کرمان بیش از هزارو ۵۰۰ هکتار است و دولت زمین چندانی در محدوده شهر ندارد و برای ساخت و ساز‌های مسکن ملی مجبور است از زمین‌های اراضی ملی که خارج از محدوده شهر هستند استفاده کند و به همین علت شهر در بیابان‌ها گسترش یافته است.

به گفته او دولت منابع مالی چندانی ندارد تا زمین‌های میانه شهر را خریداری کند و ساخت و ساز برای مسکن ملی انجام دهد.

حافظی می‌گوید: یکی از راه‌هایی که می‌توان از زمین‌ها و خانه‌های فرسوده در طرح ملی مسکن استفاده کرد خود مالکی است به این نحو که افراد صاحب زمین، ملک خود را در اختیار مسکن و شهرسازی قرار می‌دهند و در زمین آن‌ها ساخت و ساز انجام می‌شود و واحد مجانی برای آن‌ها ساخته می‌شود و دیگر واحد‌های ساختمانی نیز در اختیار متقاضیان مسکن قرار می‌گیرد.

او گفت: در این طرح علاوه بر پیشرفت ساخت و ساز می‌توان از گسترش بی رویه شهر جلوگیری کرد.

ثبت نام مسکن ملی در حال انجام است و هنوز میزان ساخت و ساز در کرمان برای واحد‌های جدید اعلام نشده است، اما آنچه مسلم است این است که برای ساخت مسکن به زمین نیاز داریم و در این راه ممکن است باز هم به سمت اراضی ملی برویم در حالی که آنچه از چهره شهر کرمان مشخص است این همه گسترش زیبایی برای کرمان به ارمغان نمی‌آورد و باید برای زمین‌های باقی مانده شهری با راهکاری که دولت دارد تصمیم گیری شود.

گزارش از حمیده یزدی نژاد

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
هانیه
۰۸:۰۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
کاش نگاه کنن ببینن کی خونه نداره توان پرداخت هزینه های مسکن ملی را نداره براش خونه بسازن بگن به قد توانت پول خونه را بده