سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جاجرمی زاده:

دشمن در جنگ ترکیبی، ایدئولوژی را نشانه گرفته است

رئیس سازمان بسیج اساتید فارس، صحنه اصلی و مرکز ثقل جنگ ترکیبی را ایدئولوژی، طرز فکر و کار بر روی اذهان مخاطبین دانست و گفت: تئوریسین‌های این نسل از جنگ، برای تشریح ویژگی‌های آن از تئوری آشوب یا نظم غایی استفاده می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - محسن جاجرمی زاده در نشست یک روزه "جنگ ترکیبی" که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار شد، گفت: نقش جنگ‌های ترکیبی در پارادایم مدیریت جهادی بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده است

او با بر شمردن چهار نسل مختلف از جنگ هاف نسل چهارم این جنگ‌ها را جنگ‌های با استفاده از واحد‌های کوچکتر و چابک‌تر و جنگ‌های غیرخطی دانست و گفت: در نسل چهارم فضای جنگ به فضای شبکه و ارتباط همه جانبه تبدیل می‌شود و جنگ بر سر فرهنگ و مطالبات ارزشی نقش‌آفرین، شکل می‌گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: در نسل چهارم از جنگ‌ها، انحصار جنگ از دست دولت‌ها خارج و کنشگران غیردولتی بر پایه جنگ فرهنگ‌ها به میدان می‌آیند و در این جنگ کنشگران دولتی حتما شکست خواهند خورد

جاجرمی زاده، نسل پنجم جنگ‌های امروزی را نتیجه تکامل روند جهانی سازی دانست و بیان نمود جنگ‌های نسل پنجم که به عبارتی جنگ ترکیبی یا همان جنگ شناختی هستند نتیجه تکامل روند جهانی سازی هستند که در طی آن ساختار‌های نوین اقتصادی سیاسی اجتماعی و فراملی پدید می‌آید

رئیس سازمان بسیج اساتید فارس، حملات سایبری، روش جنگیدن اقتصادی، دیپلماتیک، حمایت از ناآرامی‌های محلی و وجود نیرو‌های نظامی نامنظم را از ابزار‌های چندگانه روش‌های جنگیدن متعارف و غیرمتعارف جنگ هیبریدی یا جنگ ترکیبی دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز در سخنانی در این نشست با بیان ویژگی‌های جنگ شناختی اظهار نمود: در حالی که غرب از رسانه به عنوان ابزار محکمی در حوزه تحکیم حاکمیت استفاده می‌کند و همه خدعه‌های خود را برای بحث مدیریت ادراک مردم جهت تحکیم این حکمرانی به کار می‌گیرد برخی در داخل هنوز رسانه را تنها ابزار انتقال پیام می‌دانند.

محمدرضا قائدی گفت: تفاوت جنگ شناختی با عملیات روانی و جنگ نرم در این است که تا پیش از این رسانه‌ها ابزاری یک سویه برای انتقال اخبار و اطلاعات به سوی مخاطبین بودند و مخاطبین صرفاً مصرف کننده اطلاعات بودند، اما در جنگ شناختی مخاطبین نیز تاثیرگذار هستند و دیتا‌های بزرگی را منتقل می‌کنند که باعث مدیریت ادراک می‌گردد

قائدی گفت: در پدیده جنگ شناختی به دلیل سیال بودن تکنولوژی و انتقال سریع این تکنولوژی به کشور‌هایی همچون ایران، غرب به شدت آسیب پذیر شده است و این نکته مهم است که در فرآیند جنگ شناختی اثرگذاری بر ذهن‌ها با استفاده از همان امکانات قبلی میسر است و نیاز به تهیه امکانات جدید نمی‌باشد

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گفت: در حال حاضر، دشمن به جنگ شناختی برای ناامیدکردن توده‌های اقشار مردم روی آورده است. زیرا حوزه شناختی پیچیده و مبهم موضوع را مطرح می‌کند و بدین وسیله غیر مستقیم هدف خود را به مخاطب القا می‌کند.

همچنین در این نشست یک روزه مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با بیان نکاتی از گوشزد‌های خداوند متعال در قرآن کریم مبنی بر داشتن بصیرت و دقت و بینش برای افراد، گفت: اگر بینش و بصیرت و شناخت در اذهان مردم به درستی جای نگیرد امکان استفاده دشمن از ابزار‌های جنگ شناختی جهت وارونه جلوه دادن اوضاع بسیار است.

ایمان خنشا، گفت: در فرآیند جنگ شناختی و جنگ ترکیبی جایگاه ظالم و مظلوم و همچنین قاتل و مقتول می‌تواند با تاثیر گذاری‌های رسانه‌ای در ذهن مردم جابجا شود.

در این نشست، پنج تن از استادان برجسته حوزه رسانه و تحلیلگران سیاسی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره وجوه مختلف جنگ ترکیبی و جنگ شناختی پرداختند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.