سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساماندهی ۶ هزار شیء تاریخی و فرهنگی در خوزستان

 معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: از ابتدای سال تا کنون بیش از ۶ هزار قلم شیء تاریخی و فرهنگی در خوزستان ساماندهی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - احمدرضا حسینی بروجنی گفت:  این اشیاء شامل انواع دست ساخت های فرهنگی تاریخی هستند که اغلب در زیست بوم های تاریخی و یا به صورت گورنهاده در قبرهای تاریخی کشف شده اند.

به گفته این مقام مسئول  این اشیاء متعلق به دوره‌ های پیش از تاریخ ، دوره تاریخی هخامنشی، سلوکی، اشکانی،ساسانی و دوره اسلامی شامل ظروف مختلف از جنس سفال، سنگ ، فلز و قیر، مهر و مهره از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی همچنین فلزات مختلف از سکه ،تندیس ، پیکرک ،ابزار جنگی، دشنه و خنجر، شمشیر، زوبین و پیکرک های انسانی و حیوانی ازجنس مفرغ، مس ، قلع، سیم و زر هستند.

او می گوید: اشیاء تاریخی پس از کشف، وضعیت ناپایداری از لحاظ ساختاری و ریختاری دارند و این اشیاء نیازمند آسیب شناسی ،حفاظت و مرمت هستند بنابراین  شناسنامه دار کردن اموال و هویت بخشی از مراحل ساماندهی اشیا محسوب می شود.

حسینی بروجنی گفت:  اشیاء کشف شده پس از ساماندهی محیطی و فیزیکی و مهیا کردن شرایط پایدار حفاظتی امنیتی در موزه های استان نگهداری و نمایش داده می شوند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان  در ادامه گفت: هرساله تعداد زیادی آثار تاریخی و فرهنگی از طریق کاوش های علمی و یا توقیف اموال از مبادی ورودی مختلف به موزه تحویل داده می شود که کم کم در سامانه جام (پرونده الکترونیک آثار تاریخی ) ثبت می شوند.

به گفته این مقام مسئول  این اشیاء علاوه بر تامین نیاز موزه های استان برای دانشجویان باستان‌شناسی ، دانشگاهی و پژوهش با طی کردن مراحل و مجاری قانونی قابل دسترس است.

استان خوزستان با سابقه باستانی و غنای فرهنگی دارای بناها و محوطه های تاریخی فراوانی است.

انتهای پیام/ی



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.