سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلینکن: هنوز فرصت برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران باقی است

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری بعد از دیدار با همتای روس خود گفت که همچنان زمان برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران باقی مانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان- «آنتونی بلینکن» در نشست خبری بعد از دیدار با «سرگئی لاوروف» در خصوص توافق هسته‌ای با ایران گفت: هنوز فرصت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد. ما تمایل روسیه را درباره لزوم بازگشت ایران به توافق هسته ای مشاهده کردیم.

براساس گزارش الجزیره او در ادامه بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها در قبال انجام دادن وظایف خود ادعا کرد که اگر ایران از اجرای تعهدات هسته‌ای خود امتناع ورزد به گزینه‌ دیگری در برابر خطر ناشی از برنامه هسته‌ای ایران فکر خواهند کرد!

بلینکن همچنین در صحبت‌های تهدیدآمیز خود خطاب به روسیه مدعی شد که اگر این کشور می‌خواهد کشور‌های غربی و آمریکا با پاسخی تند به اقدامات آن جواب ندهند، باید از تنش‌آفرینی در مرز‌های اوکراین دست بردارد.

سرگئی لاوروف نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران اعلام کرد که روسیه هفته آینده منتظر است تا آمریکا به درخواست مسکو در خصوص تضمین‌های امنیتی پاسخ دهد.

وزیر خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد این کشور قصد ندارد به اوکراین حمله کند، اما نگران تسلیحات و نیرو‌های رزمی است که به اوکراین فرستاده می‌شوند.

پیش از این وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده بود این کشور نمی‌تواند به ایران تضمین‌های محکم بدهد و در این خصوص گفت: یکی از خواسته‌های ایران دریافت تضمین‌هایی از سوی ما به آن‌ها بود که نشان دهد ما بار دیگر از توافق خارج نمی‌شویم. ما در سیستم خود نمی‌توانیم تضمین‌های محکم و سریعی را ارائه دهیم. رئیس‌ جمهور بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تا زمانی که ایران به توافق پایبند است، می‌تواند بگوید که چه کاری انجام می‌دهد و چه کاری انجام نمی‎دهد، اما او درباره رؤسای‌ جمهور آینده نمی‌تواند تضمینی ارائه دهد. این از مواردی است که ما درباره آن صحبت خواهیم کرد.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران بار‌ها تأکید کرده‌اند که تهران تنها در صورت برداشته شدن کامل تحریم‌ها حاضر به اجرای کامل برجام است. همچنین ایران حاضر به مذاکره درباره سایر موضوعات از جمله حوزه دفاعی و برنامه موشکی خود با کشور‌های غربی نیست.

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران از اوایل دی ماه در هتل کوبورگ وین آغاز شده است. تمرکز مقامات ایرانی در این دور از مذاکرات بر لغو تحریم‌ها و تضمین پایبندی آمریکا به برجام است. برخی مقامات اروپایی از احتمال دستیابی به توافق تا فوریه ۲۰۲۲ خبر داده و اعلام کرده‌اند که اختلافات بین طرف‌های مذاکره کننده و ایران در حال کاهش است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
نااشنا
۰۶:۴۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
زمان برای غربیها بسرعت بنفع ایران در حال گذر است ایران درحال غنی سازی است در صورتیکه غربیها نه توان و نه قصد ایفای منافع ایران را دارند نه میتوانند جلوی غنی سازی ایران را بگیرند و در بین اب و اتش قرار گرفته اند و در این بین تند و تند میگویند زمان در حال گدر است ترامپ با خروج غیر قانونی از برجام تمامی حساب و کتابهای غربیها را بنفع ایران بهم ریخت ایران نیز تا احقاق کامل خقوق قانونی برحامی خود بهیچ وجه نباید کوتاه بیایدو تا حصول کامل منافع خود پایداری کند ضمنا ائتلاف ایران چین و روسیه دست غربیها را حسابی در پوست گردو گذاشته است .و دیگر هیپگونه تحریمی به اقتصاد ایران اسیبی نمیرساند ایران نفتش را میفرشد و پول انرا دریافت نموده و برای رفع نیاز های خود خرج خواهد کرد بدون مزاحمت و مشکل افرینی غربیها.