سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پاسخی بر انتشار فیلمی درباره ادعای نجس نبودن سگ

به تازگی فیلمی از یک روحانی در فضای مجازی منتشر شده است که سگ را نجس نمی‌داند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم - به تازگی فیلمی از یکی از روحانیون در فضای مجازی منتشر شده که سگ را نجس نمی‌داند و دلایل خود را این گونه بیان می‌کند: «ما به این نتیجه رسیدیم که سگ پاک است. در قرآن ما نه تنها دلیلی بر نجاست سگ نداریم؛ بلکه تعریف و تمجید از سگ آمده است و حتی آیه‌ای داریم که دال بر طهارت سگ است؛ روایاتی هم که درباره نجاست سگ داریم، روایات متعارض است» 

آیت الله علیدوست، عضو جامعه مدرسین و از اساتید حوزه علمیه در یادداشتی درباره نجاست سگ می گوید:۱. ببینید! آیا منابع معرفتی ما نسبت به گزاره‌های دینی فقط قرآن است؟ که اگر چیزی در قرآن نبود، نسبت آن را به دین ناصحیح بدانیم؟! خود قرآن در این باره چه می‌گوید؟ پاسخ روشن است! منابع معرفتی ما سه چیز است:

الف) وحی، که همان قرآن باشد؛ ب) سنت مسلّم معصوم؛ ج) عقل.

قرآن نیز در آیات متعدد بر این امر تاکید می‌کند: " وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم"

دلالت این آیات بر وجوب اطاعت از سنت معصوم علیه السلام روشن است. نسبت به منبع بودن عقل نیز به کتاب فقه و عقل مراجعه شود؛ بنابراین وقتی چیزی در قرآن نبود، لکن در سنت و روایات معتبر بود (دقت کنید که می‌گویم: روایات معتبر) یا مطابق درک عقل بود، می‌توان به دین نسبت داد، هر چند در قرآن نباشد.

از این جا معلوم می‌شود که سوال مورد بحث، یک سوال انحرافی است و جواب هم ناصحیح است البته در جواب گفته شده: نجاست سگ متضاد با قرآن است که در ادامه رسیدگی می‌کنیم که متضاد با قرآن است یا نیست.

من همین جا از فرصت پیش آمده استفاده کنم که امروزه بسیاری از ضروریات دین مورد انکار قرار می‌گیرد صرفاً به این بهانه که در قرآن نیست! من سوال می‌کنم چقدر از احکام نماز، روزه، حج در قرآن هست! ولی مورد وفاق همه مسلمانان از عالم و غیر عالم است؟ و پاسخ آن همان است که بیان شد و آن، این که منابع معرفتی ما سه چیز است؛ وحی (قرآن)، روایت معتبر و عقل.

۲. در قرآن نه به نجاست سگ تصریح شده و نه مطابق توضیحی که خواهم داد به طهارت آن. این پدیده را باید از دیگر منابع معرفتی دین به دست آورد. منابع معرفتی معتبر که سنت و روایت معتبر باشد به نجاست سگ تصریح دارد، (وسائل الشیعة، ج ۳، ص ۴۱۴، ۴۱۷).

۳. واقع این است پاسخ دهنده محترم، تصور کرده که نجس‌بودن سگ به معنای پلشتی و پستی سگ است، در حالی که نجس‌بودن یک اعتبار شرعی است که قانون‌گذار اسلام آن را اعتبار کرده است و البته ممکن است بنابر مصالحی بوده که قانون‌گذار در این اعتبار دیده است. جالب است بدانیم که «نجاست سگ» به «لزوم پرهیز از سگ» تفسیر شده است بدون این که ارتباطی با پستی و پلشتی سگ داشته باشد. البته ما نمی‌دانیم شاید ارتباط با سگ و حضور آن در زندگی برای انسان ضرر‌هایی دارد که این اعتبار الاهی را توجیه می‌کند. البته آنچه برای ما به عنوان یک مسلمان تابع اسلام مهم است امتثال و اطاعت این حکم است. با این توضیح معلوم می‌شود که یادکر د از سگ اصحاب کهف هیچ دلالتی بر طهارت آن ندارد و وجود روایتی دال بر این که فرشتگان وارد مکانی نمی‌شوند که سگ در آن جا حضور دارد، باید جعل آن را به انگیزه ایجاد انگیزه و پرهیز از سگ و وارد نکردن آن در زندگی دانست نه چیز دیگر. ضمن این که روایت از سند معتبر برخوردار نیست قهرا قابل تمسک و استفاده نخواهد بود.

۴. این که قرآن، شکار حیوان را توسط سگی که تعلیم داده شده، حلال شمرده به معنای استفاده از آن بدون شستن و تمیز کردن نیست! باید با کمال تعجب از پاسخ دهنده محترم پرسید که جناب ایشان! شکار سگ را بدون این که از خون و آلودگی‌های دیگر پاکیزه می‌کنند تناول می‌کنند؟!

قرآن در این آیه در مقام بیان حلال بودن و حلال نبودن شکار است نه کیفیت استفاده کردن؟! بنابراین معلوم گردید که قول به نجاست سگ در تضاد با قرآن نیست!

۵. شریعت مطهر اسلام ظلم و اذیت هیچ موجودی را هر چند سر سوزنی باشد نمی‌پذیرد! این صریح قرآن است که می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ یعنی خداوند به اندازه سنگینی ذره‌ای ستم نمی‌کند؛ ستم‌نکردن خداوند هم به عدالت در تکوین است و هم به عدالت در قانون‌گذار‌ی و تشریع. و… و؛ و صریح روایت معتبر است که پیامبر اسلام می‌فرمایند: «عُذِّبت امرأة فی هر ربطته حتی مات» (زنی به دلیل حبس گربه‌ای که در اثر این حبس مرد، عذاب شد و در ادامه حدیث است که آتش برای او ثابت گردید). سند روایت معتبر است. (روایات در این زمینه متعدد است ر. ک: میزان الحکمة، ج ۲ ص ۷۱۲، ۷۱۴)؛ بنابراین نه باید سگ را زد، نه اذیت کرد و نه کشت مگر این که خود موجب آزار و اذیت شود؛ و تزاحمی بین حفظ سلامت انسان و فلان حیوان باشد.

۶. مشفقانه به مثل پاسخ دهنده محترم می‌گویم: به نظر شما آیا نباید در استفاده از قرآن تخصص کافی داشت؟! با مطالعه این جواب من به یاد مدعی‌ای افتادم که مال مردم را می‌دزدید و صدقه می‌داد؛ در یک مورد دو انار و دو قرص نان دزدید و صدقه داد و در جواب امام صادق علیه السلام که از وجه کارش پرسیدند عرض کرد من بر اساس یک آیه از قرآن این کار را انجام می‌دهم، زیرا قرآن می‌فرماید که مجازات سیئه بیش از خود آن نیست، اما پاداش حسنه ده برابر است (مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَی إِلَّا مِثْلَهَا)؛ که امام در جواب او فرمودند: آیا نشنیده‌ای که قرآن فرموده است: فقط از متقین می‌پذیریم؟ (إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ) بر این اساس باید قرآن بلکه و کل دین را در یک نظام و مجموعه مطالعه کرد و این کار تخصص می‌طلبد!

۷. به حکم قرآن که مطابق جواب، قبول دارید: إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا انسان در مقابل آن چه می‌شنود، می‌بیند، می‌اندیشد و می‌گوید، مسئول است به ویژه اگر سخنی مربوط به دین و اعتقاد دیگران باشد.

۸. قابل توجه این که امروزه وارد کردن سگ در زندگی یک مجموعه فرهنگ است که نمی‌توان در اظهار نظر آن را نادیده گرفت؛ حضور سگ با خود تبعاتی دارد بدون آن که نشانه تمدن، فرهنگ و به روز بودن باشد! به روز بودن را با امور دیگری نشان دهیم.

الحمدلله رب العالمین

منبع:خبر حوزه

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر سگ. نجسه چرا قران به چیزی از نجس بودن اشاره نشده

شرف سگ بهتر از یه انسان دورو هس
هادی
۱۸:۳۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
سگ نجس است.
محمد
۱۲:۴۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
من نجس وپاکی سگ برام مهم نیست.اماازنظرعلمی سگ وگربه عامل وناقل بیماری مهلک هاری هستندکه درصورت انتقال به انسان مرگ دردناک وفجیعی دارند.همین یک قلم برام کافیست برای دوری از این حیوانات
ناشناس
۰۷:۴۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
اتفاقا برای من نجس و پاک بودنش مهم است.
قلی
۱۲:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
موی گربه خیلی سبک است ودرفضا پراکنده میشود وروی غذا می نشیند وباعث بیماری میشود ،سگ هم مثل گربه است .نگهداری اینها ناصواب است زیرا موقع نماز خواندن روی جانماز ومهر وتسبیح میآیند وموجب حواس پرتی میشوند .پس نهگداری نکنید .
مهدی
۱۴:۲۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
فتوا الکی نده .حتی پوست و موی سر وتنت اگه از بدن جدا بشه پوست و موی مرده حساب میشه و نجسه پس اگه مو و پوست مرده رو جا نمازت باشه نجسه و شرعا با فتوای شما نمازت باطل پس یا مطالعه کن و حرف بزن یا حرف بی علم نزن
بابک
۱۱:۵۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
بخدا ک از انسان بیشتر ب کار میاد
نه تنهات می زاره نه بهت دروغ میگه
نه الکی مریض میشه
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
مگه نمیگن برای پاک شدن نجاست سگ باید 7 مرتبه خاک مال شود!؟
پس شکار از دهان سگ هم باید 7 بار خاک مال شود!؟ عایا!؟
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
خیر
ابوالقاسم کیوانزاده
۱۰:۳۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
آیا سگی که از اموال ما محا فظت می‌کند ودر وفا داری خاصه عام است ومونس تنهائی انسان ها است نجس است اما افرادی که دم از انسانیت وتدین می‌زنند وهزاران میلیارد از اموال ملت رامیدزدند وهمه جور از رانت خواری منتفع می‌شوند پاک هستند .شما قضاوت کنید
ناشناس
۰۷:۴۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
یعنی عقلت میان آدم و حیوان فرق نمیگذارد . واقعا برات متأسفم که اینقدر قیمه ها رو ریختی تو ماستا که خودت هم قاطی پاتی کردی
ناشناس
۰۶:۵۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
چرا گرگ و کفتار و روباه نیست
لیلا
۱۵:۲۸ ۰۸ تير ۱۴۰۱
چون سگ حضورش در زندگی انسان بیشتره
فتح اله فانی پور
۰۶:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
بسیار نظر تازه و منصفانه ای بود. درود
براستی که سگ حیوانی مظلوم در ایران ماست
اسلام
۰۴:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
به هر صورت من واقعا به این نتیجه رسیدم که آدم باید حرف پروردگارش رووکسی که اونو خلق کرده و از همه چیزوهمه نیازهای موجودات باخبره،گوش بده.خود خداوندم گفته باید اطاعت کنید،بنده تا جای که بتونم دنبال رضایت پروردگارم واطاعت از فرامینش،بهر حال تک تک آدمها ناگزیر با خالقشون روبرو میشن.(حال اگر فرستادگان خدا طبق یک سری احادیث به ما فرمودن سگ نجس است)سمعا وطاعتا
ایلیا شهباز
۱۳:۰۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
برادر قطعا سگ حیوان نجیبی و وفادار و خوبی است اما در علم پزشکی زمانی که در بحث بیماری های که از حیوانات انتقال پیدا می‌کنه وارد میشیم بخش اعظم از اون مربوط به بیماری های خطرناکی است که در خون مو و پوست سگ وجود داره و حتی گاهی باعث کوری یا تار شدن چشم می شود لذا نگه داری از آن از لحاظ علمی کاملا خطرناک و احمقانه است و ظلم دیگر به خود آن سگ است که آرامش و آسایش و آزادی از آن حیوان سلب میشه و آوردن آن به خیابان باعث استرس سگ میشه و روی نورون های مغزی سگ تأثیرات جبران نا پذیری میگذاره و من اصلا با نجس بودن یا نبودن اون کاری ندارم نگه داری از سگ از لحاظ علمی و فطرتی بسیار بسیار جاهلانه است
ناشناس
۰۳:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
هیچ تفاوت علمی بین سگ وگوسفند و..‌درانتقال بیماری نیست
وقتی دانش چیزی را نداری سخنرانی نکن.
داشتن سگ هزاران خاصیت روانی و درمانی داره
سامانی
۰۴:۰۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
بیشتر مطالعه کنید‌ انشا شما دلیل بر صحت‌حرفهای شما نیست از یک دامپزشک بپرسید و سگ و گگربه خیلی باهم فرق دارند تطرتان اصلا علمی‌نیست
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
سگ حیوان نجیبی است
امیر
۲۲:۰۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
چرا نجسه این سگی به قول شما نج جان کلی از انس ها رو نجات داده شرف این و وفاداریش خیلی بیشتر از برخی از انسان هاست و من خودم افسردگی داشتم و الان دو تا سگی دارم که به من یاد دادند تا زنده هستی باید زندگی کنی
ناشناس
۰۷:۴۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
اسب هم همینطور پس اسب رو ببریم تو خونمون و به فرزند خوندگی قبولش کنیم
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
بیچاره سگ
کاوه اهنگر
۱۶:۱۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
بیچاره تویی که بازیت گرفتن بنده خدا
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
بیچاره تویی بد بخت نحس
توف تو روحت
ناشناس
۰۷:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
بیچاره تویی که برای انسانیت خودت دل نمیسوزنی اون وقت برای حیوانیت سگ دل میسوزونی