سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار؛

اقتصاد دنیا نمی‌تواند جایگاه لجستیکی ایران را نادیده بگیرد

مدیرعامل سازمان منطقه ازاد چابهار با بیان اینکه کاهش هزینه حمل و نقل، لجستیک را در اقتصاد جهانی با اهمیت کرده است گفت: اقتصاد دنیا نمی‌تواند جایگاه لجستیکی ایران خصوصا چابهار را نادیده بگیرد.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - عبدالرحیم کُردی در همایش لجستیک چابهار که با حضور سعید محمد مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور در سالن همایش‌های منطقه آزاد چابهار برگزار شد  گفت:  همه افراد فعال در حوزه لجستیک و شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل که با باور و نگاه توسعه محور فعالیت می‌کنند حضورشان را در این همایش یک ارزش برای خانواده لجستیک می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم آنچه را که شایسته این سرزمین است بر پایه پتانسیل و ظرفیتی که میراث ذاتی کشور ما است را در مسیری قرار دهیم که حاصل آن توسعه‌ای باشد که آثار آن را در اقتصاد ملی فراهم کند.

او می گوید: از چابهار که به عنوان یکی از چهار شهر لجستیکی کشور در سند آمایش لجستیک معرفی شده و بنا است که پایتخت دریایی ایران باشد این انتظار هست که در حوزه مسئولیت‌ها و ماموریت‌های اصلی خود نقش موثر و کارآمدی بپذیرد.

کُردی گفت: حوزه صنعت با پتروشیمی و فولاد ویژگی بارز چابهار است، اما هرآنچه که در حوزه صنعت و فعالیت، در این منطقه بر پایه ویژگی‌هایی که به عنوان ماموریت دنبال می‌شود را بخواهیم پیگیری کنیم الزاما نیازمند شبکه و شریان ارتباطی قوی هستیم و این پتانسیل شریان قوی، ویژگی ذاتی این سرزمین است که در اسناد بالادستی هم به درستی دیده شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، در دو دهه گذشته وزن نهاده‌های تولید در قیمت تمام شده کالا تغییر اساسی داشته است و به دلیل همگن شدن تکنولوژی، کاهش فاصله‌های مواد اولیه و واحد‌های تولیدی به دلیل ابزار‌های جدید حمل و نقل خصوصا کشتی‌های اقیانوس‌پیما و پهن‌پیکر امکان جابجایی نیروی انسانی و کارکردن از دور، همه این‌ها به نهاده‌های تولید یک همگنی‌ای را داده که تقریبا رقابت را بسیار سخت و نزدیک کرده است.

به گفته او  موضوعی که بین رقبا فاصله ایجاد می‌کند هزینه‌های حمل و نقل است یعنی زمان رسیدن و هزینه رسیدن به بازار و این دو عامل، لجستیک را به عنوان یک اتفاق بزرگ برای کسانی که قصد دارند در اقتصاد جهانی حضور پیدا کرده و نقش بپذیرند در بازار‌های رقابتی، مهم و با اهمیت کرده است.

او گفت: بنابراین امروز مسیر‌های متعارفی که در حوزه‌های حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گرفته، مورد بازنگری قرار گرفته است و تلاش برای یافتن مسیر‌های جایگزین برای کاهش زمان و هزینه بسیار زیاد است و همگان مصمم هستند تا از طریق زمانِ رسیدن به بازار و هزینه رسیدن به بازار بتوانند فاصله خود را در قیمت‌های رقابتی بین رقبا بیشتر کنند.

کُردی گفت:این منطق در ادبیات اقتصادی منجر به تلاش‌ها و تعریف و اهمیت کریدور‌های ارتباطی شده است و همین دلیل است که امروز کشور‌های آسیای میانه تلاش می‌کنند تا مسیر جدیدی را برای دسترسی به آب‌های آزاد برای خودشان ایجاد کنند، به همین دلیل است که روسیه در تلاش است که مسیر چابهار و کریدور جنوب به شمال را جایگزین مسیر متعارف خود یعنی کانال سوئز کنند و همین دلیل است که چین برای اینکه قدرت اول اقتصادی دنیا در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ باشد در کنار همه برنامه‌های مفصلی که برای رسیدن به قدرت اقتصادی دنبال می‌کند ابتکار خود را بر جاده و کمربند اعلام می‌کند اگرچه که در حوزه پتروشیمی، فولاد، خودرو و در حوزه‌های هایتک و تکنولوژی‌های جدید برنامه‌های بسیار مفصل و کاملی را ارائه کرده است و برای هرکدام سندی جداگانه دارد، اما برگ آخر خود را جاده و کمربند اعلام می‌کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار  گفت: در این بین، جایگاه ایران به مثابه یک جعبه تقسیم در این بخش از نقشه جهان، نقشی است که کشور‌ها نمی‌توانند به راحتی ان را نادیده بگیرند و قابل حذف شدن نیست.

او می گوید: باوجود تلاش‌های زیادی که به دلیل فضا‌های سیاسی و رقابت‌های استراتژیکی که در منطقه وجود دارد همه تلاش‌ها یافتن مسیر‌هایی از اطراف ایران و حذف ایران از این کریدور‌ها بوده و امروز شاهدیم به دلیل همین محاسبات دقیق و جغرافیای ارزشمندمان، ناچار به برگشتن به سوی ایران هستند.

کُردی گفت: همه اینها، ارتباط خودشان را از طریق ایران کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین می‌بینند، اما واقعیت امر این است که آن چیزی که در نقشه و روی کاغذ برای ما مزیت است آیا توانستیم این مزیت را در عمل هم عوامل و بازیگران اصلی این زنجیره ارزش بهره بگیریم. آیا حلقه‌های مختلف این زنجیر به صورت مناسب و شایسته‌ای با هم فعالیت می‌کنند. آیا حمل و نقل دریایی و ریلی ما به درستی و با کمترین زمان و کمترین بروکراسی به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند؟ حمل و نقل جاده‌ای ما چگونه است؟

اوگفت: آیا برای حمل و نقل ترکیبی که فرصت تاریخی برای ایران است فکری کرده‌ایم. آیا خدماتی که در حوزه حمل و نقل فراهم می‌کنیم و سرویس‌هایی که باید به صاحبان کالا داده شود چگونه است. آنچه که صاحبان کالا به عنوان خدمت عمومی نیاز دارند، آنچه که در حوزه زمان و هزینه، ضرورت و الزام است، آیا همه این‌ها را در بهترین شرایط قرار دادیم؟ همه کسانی که در این حوزه فعال هستند و بخشی از حلقه‌های این زنجیره را در اختیار دارند به درستی می‌دانند که اینگونه نیست و ما زمینه‌های قابل بهبود بسیار زیادی را در این زنجیره داریم.

به گفته کردی  نگاه ما در نشست‌های تخصصی لجستیک و گردهم آوردن عوامل و حلقه‌های مختلف این زنجیره، همفکری و هم‌افزایی ایجاد کردن، رسیدن به تصمیم‌هایی که منجر به کاهش فرآیند و سهولت و روان‌سازی امر حمل و نقل و ترانزیت به عنوان خروجی زنجیره لجستیک و ایجاد ارزش افزوده بیشتر و بهبود فرآیندهاست.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.