سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برکناری وزیر دفاع قزاقستان در پی ناآرامی های اخیر این کشور

قاسم جومات توقایف، رئیس جمهور قزاقستان در پی ناآرامی های اخیر کشورش، وزیر دفاع را برکنار کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان – در پی اعتراضات بی سابقه در قزاقستان، «قاسم جومات توقایف» وزیر دفاع این کشور را برکنار کرد.
بر پایه این گزارش، رئیس جمهور قزاقستان «مراد بکتانوف» (Murat Bektanov) وزیر دفاع را برکنار و به جای او «روسلان جکسیلیک‌ اف» را که معاون وزیر کشور بود، منصوب کرد.

وزیر دفاع قزاقستان از سوی رئیس جمهور این کشور بخاطر عدم رهبری مناسب ناآرامی های اخیر هدف انتقاد قرار گرفته است. قاسم جومات توقایف گفت: ما قادر به استفاده از پتانسیل ارتش مان در یک اوضاع بحرانی نبودیم و مجبور شدیم به خارجی ها متوسل شویم.

پس از آنکه اعتراضات مسالمت‌آمیز قزاقستان در پی افزایش قیمت سوخت به خشونت کشیده شده و جای خود را به غارت اموال عمومی داد، نیرو‌های تحت رهبری روسیه برای کمک به برقراری نظم وارد قزاقستان شدند.

سازمان پیمان امنیت جمعی، ائتلافی متشکل از کشور‌های عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق است. اعضای این ائتلاف نظامی در پی درخواست قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان وارد این کشور شدند.

این اتحادیه تحت رهبری روسیه دو هزار سرباز را در قزاقستان در اوایل ماه جاری میلادی به منظور حمایت از مقامات قزقاستانی در بحبوحه اعتراضات مستقر کرده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر ادعا کرده بود که خروج نیرو‌های روس از قزاقستان دشوار خواهد بود. بلینکن در کنفرانس خبری خطاب به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم یک درس تاریخ اخیر این است که وقتی روس‌ها در خانه شما هستند، بیرون کردنشان دشوار است».

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد تمامی این سربازان را از قزاقستان خارج کرده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.