سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام خبر داد؛

ثبت ۸ روز هوای خارج از حد مجاز از ابتدای سال در ایلام

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: امسال فقط ۸ روز در ۹ماه اول سال هوای استان خارج از حد مجاز و در حالت هشدار و اضطرار داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام -غلامرضا ابدالی گفت: ما برای ادامه حیات به منابع اصلی مانند آب، هوا و خاک داریم و همین منابع کره زمین را به یک مکان زیبا و قابل سکونت تبدیل کرده‌اند و اگر این سه پارامتر نبود زندگی هم بر روی کره زمین مقدور نبود و شیشه عمر بشریت به این‌ها وابسته است.

او  گفت: ما با هر نفسی که می‌کشیم حجم عمده هوا را داخل ریه‌های خود می‌کنیم و اگر آلاینده‌های بیماری‌زایی وجود داشته باشد اثرات بسیار بدی را دارد بطوری که حدود یک، سوم مرگ‌ومیر‌ها ناشی ازسکته‌های مغزی، بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان ریه و یک، چهارم حملات قلبی به دلیل آلودگی هوا است.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام گفت: شعار ملی روز هوای پاک امسال «هوای پاک، حقوق عامه، اراده‌ی ملی» است، این سه کلمه بسیار معنادار است، به طوری که هوای پاک و حقوق عامه که مطالبه اصلی و دلخواه ما انسان‌ها است.

ابدالی گفت: در این بین مردم هم سهم بسیار زیادی در ایجاد و حفظ هوای پاک دارند، بر طبق اصل ۵۰ قانون اساسی «در جمهوری اسلامی ایران حفظ محیط زیست یک وظیفه ملی تلقی می‌شود به همین دلیل تخریب محیط زیست و آلودگی آن ممنوع است.» همان‌طور که ما وظیفه حفاظت از محیط زیست را داریم عامه مردم و نهاد‌های دیگر هم وظیفه مراقبت و محافظت دارند برای مثال در بحث ریز گرد‌ها قانون موظف کرده که تمام دستگاه‌ها با آن مقابله کنند این دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها است که هر کدام وظایفی دارند.

او با بیان اینکه حفظ محیط زیست گستره‌ای به اندازه‌ی همه‌ی دنیا است، گفت: در استان ایلام ۲میلیون هکتار وسعت استان ما است که این دو میلیون هکتار شامل ۶۴۰هزار هکتار جنگل، یک میلیون و۱۰۰هزار هکتار مرتع و ۱۵ رودخانه دائم است که این‌ها باعث زیست‌گاه‌های بسیار خوبی شده و این زیستگاه ۲۰۰ گونه پرنده،۴۹گونه پستاندار،۳۰گونه دوزیست و ماهی و در مجموع ۳۰۰گونه مهره‌دار و ۱۰۰۰گونه گیاهی را در خود جای داده و این زیستگاه هم حیات وحش بسیار خوبی را به وجود آورده اند.

انتهای پیام/ د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.