سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بارش‌های بی‌سابقه در ۳۰ سال اخیر کمبود بارندگی‌های زنجان را به ۱۳ درصد رساند

مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: کسری بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت ۴۰ درصد بود که با تکرار بارش‌های برف مشابه سال ۱۳۷۰ این کمبود به ۱۳ درصد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا رحمن نیا گفت: به لحاظ میزان بارش‌ها در استان نگرانی‌هایی وجود داشت که با ورود سامانه بارشی در ۲ مرحله پنجشنبه و جمعه گذشته مقدار کمی از کسری‌ها جبران شد.

او گفت: از اواخر وقت یکشنبه تا بامداد دوشنبه نیز مجدد بارش‌های قابل توجهی در استان داشتیم به طوری که در ۲۲ دی ماه امسال نسبت به بلند مدت با ۶۴.۸ میلی متر بارش ثبت شده، ۴۰ درصد و ۳۸ درصد کاهش بارندگی به ترتیب نسبت به بلند مدت و سال گذشته داشتیم.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان می گوید: با بارش‌های ۲ مرحله‌ای در استان، هم اکنون کاهش بارندگی استان نسبت به دوره بلندمدت به ۱۳ درصد رسیده که ۲۷ درصد اختلاف کم شد.

به گفته رحمن نیا نسبت به سال گذشته اختلاف و کمبود بارش‌ها به پنج درصد رسید.

او می گوید: از هفته گذشته در بخش پیش بینی هواشناسی متوجه نفوذ تدریجی سامانه به نسبت قدرتمندی به استان شدیم که هشدار‌های نارنجی در این رابطه صادر شد.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: در ۲ مرحله بارش‌های بسیار خوبی را استان تجربه کرد که آخرین آمار بارش مربوط به صبح روز گذشته/۲۸ دی ماه/ و بعد از گذر سامانه بارشی نشان می‌دهد ارتفاع برف در روستای حاج آرش از توابع شهرستان زنجان به ۵۰ سانتی متر رسید.

رحمن نیا می گوید: در بین شهر‌های استان هم، زنجان با ۳۳ سانتیمتر ارتفاع برف رکورددار بود.

او گفت: بر اساس بررسی آمار‌ها طی ۳۰ سال گذشته این ارتفاع برف در زنجان بی سابقه بوده و آخرین باری که در زنجان برف ۳۳ سانتیمتری را داشتیم به دوم اسفند ماه ۱۳۷۰ برمی‌گردد.

مدیر کل هواشناسی استان زنجان به بارش بی سابقه برف در آببر گفت: ارتفاع برف در این شهر به ۲۴ سانتیمتر رسید که این میزان بارش نیز رکورد جدیدی برای آببر بود.

رحمن نیا می گوید: برای ۲ روز آینده پدیده غالب در استان یخبندان خواهد بود و وزش باد به نسبت شدیدی را در برخی از مناطق خواهیم داشت.

او گفت: به رغم اینکه بارشی نداریم، اما برف روی زمین وجود دارد در مسیر‌های ارتباطی استان بویژه کوهستانی کولاک برف ایجاد خواهد شد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خدا رو شکر. به بچه ها رحم کرده