سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تور‌های صنعتی بین‌المللی فرصتی برای توسعه اقتصادی

اعزام هیأت بازرگانی به خارج از کشور و در مقابل پذیرش هیات‌های تجاری خارجی یکی از راهبرد‌های اصلی در توسعه اقتصادی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -بدون‌تردید اعزام هیات‌های تجاری به خارج از کشور در قالب برگزاری تور‌های صنعتی، مسیری مناسب برای بازاریابی محصولات و معرفی توانمندی‌ها و دستاورد‌های داخلی است، امری که بحران کرونا آن را در ۲ سال گذشته در استان صنعت‌خیزی مانند خراسان رضوی به محاق برده است.

 اعزام هیأت بازرگانی به خارج از کشور و در مقابل پذیرش هیات‌های تجاری خارجی و اتصال ارتباط بین تجار با کشور‌های دیگر یکی از راهبرد‌های اصلی در توسعه اقتصادی است که می‌تواند به صادرات و توسعه حضور کالا‌های ایرانی در بازار‌های خارجی کمک شایانی کند.

بی‌شک محدود کردن تجارت در داخل کشور و قطع ارتباط با کشور‌های دیگر، هیچ صنعت و کسب و کاری را به سمت توسعه پیش نخواهد برد و قطعا کلید توسعه برای کسب و کار‌ها می‌تواند برقراری ارتباطات بین المللی و دستیابی به بازار‌های خارجی باشد.


بیشتر بخوانید




این مسأله همواره مورد توجه بازرگانان و مسوولان اقتصادی خراسان رضوی بوده و در راس برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار قرار داشته است، اما تحریم‌ها و شیوع بحران کرونا در ۲ سال گذشته بر اجرای این سیاست‌ها تاثیر منفی گذارده و تجارت برخی از رسته‌های صنعتی را دستخوش مشکلاتی نموده است.

یکی از فعالان خوشه طلا و جواهر و دبیر کمیسیون سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد که در تور‌های صنعتی حضور داشته است، می گوید: تولیدکنندگان دارای مجوز و مورد تایید اتحادیه یا کانون جواهرات می‌توانند از ۸۵ درصد یارانه دولت در اعزام هیات‌های تجاری به خارج از کشور بهره‌مند شوند.

به گفته اسماعیل صمدی  تولیدکننده‌ای که وضعیت تولیدی کشور‌های دیگر را از نزدیک ندیده و بازار‌های خارجی را ارزیابی نکرده باشد، یقینا از تولید عقب مانده و نخواهد توانست رشد مناسبی بکند.

او گفت: برگزاری تور‌های صنعتی به معنای اعزام هیات تجاری به خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه یا شرکت در نمایشگاه خارجی و بازدید از چند کارگاه تولیدی در آن کشور است، در تور صنعتی که مهرماه امسال برگزار شد ۱۵۰ نفر از تولیدکنندگان رسته طلا و جواهر کشور در نمایشگاهی که در این خصوص در استانبول ترکیه برگزار شد، شرکت کردند و از چند کارگاه تولیدی نیز در این زمینه بازدید کردند.

مدیر گروه کانون جواهرات ملی ایران گفت: در این تور صنعتی برخی از تولیدکنندگان برای نخستین بار بود که با فضای نمایشگاهی و کارگاهی خارج از کشور آشنا می‌شدند و این آشنایی منجر به مشاهده ابزارآلات و نوآوری‌های جدید صنعت طلا و جواهر توسط فعالان صنعتی ایران و انتقال این ابزار و شیوه‌ها به بخش تولید داخلی بود تا سطح تولید محصولات طلا و جواهر کشور ارتقا یابد.

اشتغال ۲۰ هزار نفر در کارگاه های طلا و جواهر مشهد

صمدی می گوید: در مشهد ۲۰ هزار نفر در ۲ هزار و ۸۰۰ کارگاه ساخت طلا، نقره و جواهر مشغول فعالیت هستند، صنعتگران این رسته در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته اند و با کمک‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان در سه سال گذشته ۵۰۰ شغل در بخش طراحی طلا و جواهر و نقره در مشهد ایجاد شده است.

به گفته او  طلاسازی و جواهرسازی سنتی از رسته تولیدی در مشهد منسوخ شده و تولیدکنندگان این شهر از مدرن‌ترین شیوه‌های طراحی و نرم افزاری برای ساخت زیورآلات بهره می‌گیرند، به طوری که این فعالیت درآمدزایی قابل ملاحظه ای، آن هم به دلار برای صنعتگران داشته است.

دبیر کمیسیون سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد گفت: با اینکه به واسطه تحریم‌های اقتصادی، ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته است، اما زمینه صادرات را برای صنعتگران فراهم کرده و ارزآوری زیادی برای صادرات طرح‌های مربوط به زیورآلات طلا، نقره و جواهر داشته است.

برگزاری تور‌های صنعتی چه دستاوردهایی دارد؟

مجری نمایشگاه‌های تخصصی و برگزار کننده پاویون‌های تخصصی ایران در نمایشگاه‌های خارجی در خراسان رضوی می گوید: نتایج برگزاری تور‌های صنعتی را می‌توان در چهار بخش خلاصه کرد که شامل ایجاد حس نوآوری و خلاقیت در تولیدکنندگان، آشنایی آنان با ابزارآلات و طرح‌های روز دنیا، آشنایی با فضای تولید در کشور‌های دیگر و تبادل تجربیات و دانش تولیدکنندگان داخلی با یکدیگر می‌شود.

به گفته سیدهاشم فاطمی  در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع پاندمی کرونا، اعزام هیات‌های تجاری به کشور‌های دیگر متوقف شد و این موضوع برخی از شرکت‌ها را به مرز ورشکستگی رساند.

او گفت: اثر اصلی حضور تولیدکنندگان در این تور‌های صنعتی، آشنایی آنان با فنون کار تجارت بین المللی، برقراری ارتباط با تجار کشور‌های دیگر و توسعه تولیدشان است.

مجری نمایشگاه‌های تخصصی و برگزار کننده پاویون‌های تخصصی ایران در نمایشگاه‌های خارجی در خراسان رضوی گفت: تقبل بخشی از هزینه‌های مربوط به اعزام هیات‌های تجاری به خارج از کشور می‌تواند کمک ویژه دولت به تجار و تولیدکنندگان هر استان باشد، فرصتی که تجار می‌توانند از آن برای ارائه محصولات خود به خارج از کشور و معرفی توانمندیهایشان به بازار‌های بین المللی بهره بگیرند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//م.م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.