باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - محمد جامعی در نشست بررسی طرح آموزشهای دوگانه گفت: در طرح آموزش دوگانه ۸ هفته دانشجویان در کارگاهها و آزمایشگاهها آموزش عملی خود را طی میکنند و مابقی استاد و دانشجو در محیط واقعی صنعت قرار گیرند.
او با بیان اینکه هدف این طرح صرفا آشنایی دانشجو با کار نیست، گفت: ارتباط کارفرما و صنعتگران با فارغ التحصیلان آینده و همچنین تجربه اندوزی اساتید این دانشگاه یکی دیگر از مزیتهای این طرح است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه استان فارس گفت: هر کارخانه یک دانشگاه شده و آخرین تکنولوژی توسط دانشجو و استاد دیده میشود.
او گفت: ۵۰ درصد آموزش عملی در صنعت برگزاری شود و مسئولیت هر اتفاق برای دانشجویان در محیط صنعت از سمت بنگاه اقتصادی نخواهد بود و بیمه مسئولیت مدنی توسط دانشگاه تقبل میشود.
جامعی گفت: در همه مقاطع مخصوصا کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد این طرح قابل اجرا است.
رئیس دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز گفت: تقسیم ایام آموزشی هفته در صنعت، همراهی اساتید، شیوه برگزاری طرح، تجربه کشورهایی نظیر ترکیه، آلمان و ... در آموزش دوگانه، حل مشکل تجهیز کارگاههای دانشگاه توسط دولت و بروز رسانی آن ها، جلوگیری از عقب ماندگی صنعت از دانشگاه مطرح شده است.
به گفته جامعی، در طرح آموزش دوگانه، ورود به صنعت برای دانش آموختگان دانشگاه فنی و مهندسی از زمان دانشجویی رخ دهد و "بیمه دانشجویی" تامین اجتماعی میتواند کمک حال باشد که باید ساز و کار آن با دقت مورد بررسی قرار گیرد لذا طرح آموزش دوگانه به صورت پایلوت در دانشگاه فنی و مهندسی فارس اجرا شده و در صورت موفقیت به دانشگاههای دیگه تعمیم داده میشود.
خادم حمزه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان در اهداف کشورهای دنیا به ویژه ایران قرار گرفته است، گفت: زمان پرداخت صرفا به مباحث نظری و تئوری تمام شده و شعارهایی که برای ارتباط صنعت و دانشگاه داده میشود باید به مرحله اجرایی برسد.
او گفت: برای تحقق اقتصادی پویا باید به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم لذا این هدف خطیر بدون ارتباط صنعت و دانشگاه حاصل نمیشود.
خادم حمزه با بیان اینکه ایرادات ساختاری در سیستم آموزشی ما وجود دارد که میطلبد نمایندگان مجلس با بررسی و ارائه طرح به خانه ملت قوانین تازهای را به وجود آورند، اظهار کرد: برای زمینه سازی این موضوع، میتوان طرحهای کوتاه مدت نیز انجام داد و در موضوع آموزش متاسفانه از سطح آموزش و پرورش تا آموزش عالی به نیازهای محصل توجه نمیشود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: به سمت عناوین شغلیهای جدید برویم، گسترش شغلهای به روز دنیا و متناسب با فرهنگ کشور ما در ایران باید صورت گیرد و با این کار میتوان آموزشها را به صورت هدفمند پیش برد.
بنابه گفته این مسئول، برای رسیدن به اهداف متعالی اقتصادی در جامعه باید عناوین شغلی قدیمی و جدید در چارچوب اصول علمی قرار گیرد، خیلی از شغلها رو باید در جامعه به کار بگیریم. رویکرد مجموعه دولت در فارس استفاده از ظرفیت دانشگاهها در میدان کار است.
خادم حمزه طرح آموزش دوگانه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: تدریس در دانشگاه باید متناسب با بازار کار باشد و ارتباط دانشجویان و صنعت در دوران تحصیل میتواند باعث جذب این فارغ التحصیلان در همان محل کار شود.
مصطفی هاشمی سرپرست اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس در این نشست با بررسی قوانین مربوط به کار و حضور دانشجویان در محیط کارگاهی گفت: تطبیق مهارتهای افراد با نیاز بازار کار بررسی شده و «بیکاری ساختاری» آمده است.
او گفت: اگر بتوانیم نیازهای بازار کار را شناسایی و ۱۰ درصد آن را برطرف کنیم، میتوانیم شاهد حدود ۱.۳ درصد رشد در بازار باشیم بنابراین طرح آموزش دوگانه حفرههای تطبیق مهارت با نیاز بازار کار را پر کند.
هاشمی با طرح این موضوع که این طرح شبیه طرح کارورزی در محیط واقعی کار است و در چارچوب سامانه کارورزی باشد، گفت: طرح آموزش دوگانه باید در چارچوبی تعیین شود که دانشجو در محیط کار با دیگر کارگران تمیز داده شود تا در صورت مراجعه کارشناسان و بازرسان اداره کار مشکلی برای کار فرما به وجود نیاید.
سرپرست اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس تاکید کرد: باید بیمه مسوولیت مدنی برای دانشجو دیده شود و روابط کار با تفاهم بین ادارات، دانشگاه و واحد صنعتی قابل تعریف بوده و دانشجو با حضور در واحد صنعتی کارگر محسوب نشود.
جامعی گفت: دانشگاه بیمه مسئولیت مدنی را قبول میکند، اما اگر بیمه دانشجویی برای فرد محصل در طرح آموزش دوگانه دیده شود.
هاشمی بر انعقاد تفاهم نامهای برای تعیین روابط کار بین صاحب کارگاه مورد نظر و دانشجو دانشگاه تاکید کرد.
تابنده نماینده اداره کل بیمه تامین اجتماعی استان فارس نیز در این جلسه ضمن اشاره به اینکه طرح آموزش دوگانه میتواند با جامعیت بیشتر حلقه مفقوده میان صنعت و دانشگاه را برطرف باشد، گفت: یک سال از ابلاغ "بیمه دانشجویان" میگذرد که در این طرح با پرداخت بین حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دانشجو میتواند از تعهدات بیمهای استفاده کند.
او با تشریح بیشتر این طرح ادامه داد: بیمه تامین اجتماعی، امنیت بیمهای را برای دانشجویان به ارمغان آورده و با آغاز بیمه دانشجویی، محصل در دوران تحصیل از تکلف بیمه پدر و مادر خارج نمیشود و برای درمان میتواند از بیمه سرپرست خانواده استفاده کند. در ضمن طی دوران تحصیل سابقه بازنشستگی نیز برای دانشجو لحاظ میگردد.
تابنده با بیان اینکه بیمه دانشجویی میتواند در طرح آموزش دوگانه دیده شود، گفت: اگر روابط کار در این طرح بین دانشجو و کارگاههای صنعتی مشخص گردد بنابراین کارشناسان بیمه میتوانند به خوبی به وظیفه خود عمل کنند تا مشکلی برای صاحب کارگاه به وجود نیاید.
این کارشناس امور بیمه با تاکید براینکه بیمه مسولیت مدنی جدای از بیمه تامین اجتماعی انجام شود، گفت: وقتی حادثه برای دانشجو رخ داد، بیمه مسئولیت مدنی میتواند پوشش دهد و خسارات را جبران کند.
او گفت: در صورت امکان تعهدی از دانشجو برای ورود به محیط کار اخذ گردد تا از تخلفات بعدی جلوگیری شود.
مرادی نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی فارس نیز در ادامه با ارائه پیشنهادهایی در خصوص احصا نیاز سنجیهای صنعت و صنایع، گفت: با این کار طرح آموزش دوگانه کاملتر خواهد شد و میتوان در ادامه با نیاز سنجی، سرفصلهای دروس دانشگاه را نیز تغییر داد.
جامعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه استان فارس در پایان این نشست بر همکاری اتاق بازرگانی استان فارس برای شناسایی ظرفیتهای صنعتی استان جهت حضور دانشجویان طرح آموزش دوگانه تاکید کرد.
انتهای پیام/