سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنگ قبرهای موجود در کلیسای گریگوری بوشهر مرمت می‌شود

معاون میراث فرهنگی بوشهر گفت: سنگ قبرهای موجود در کلیسای گریگوری بوشهر برای مرمت به موزه منطقه‌ای خلیج فارس این شهر منتقل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر- نصرالله ابراهیمی گفت: سنگ قبرهایی که مربوط به این کلیسا بود و سال‌های گذشته جمع آوری شده بود و در اتاقی نگهداری می‌شد، برای اینکه شرایط حفاظت پایدار را نداشتند با رعایت همه ضوابط انتقال اشیا تاریخی، برای تمیزکاری و قارچ‌زدایی به موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس انتقال داده شد.

به گفته او، این سنگ قبرها در کارگاه مرمت این موزه پاکسازی و مرمت می‌شود. سپس همه آن‌ها مستندنگاری می‌شوند و در سامانه ثبت اشیا تاریخی ثبت خواهند شد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر گفت: پس از انجام این کارها، سنگ قبرها دوباره در کلیسا جانمایی می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند از آن‌ها بازدید کنند.

ابراهیمی، کلیسای گریگوری را یکی از آثار تاریخی شاخص شهر بوشهر عنوان کرد که با شماره ۶۵۱۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او همچنین گفت: درختچه‌هایی که در حیاط این کلیسا روییده بودند و موجب آسیب رساندن به این بنا می‌شد، با همکاری شهرداری و شورای اسلامی بندر بوشهر پاکسازی شد تا شرایط برای بازدید علاقه‌مندان از این اثر تاریخی فراهم شود.

کلیسای گریگوری در شهر بوشهر مربوط به دوره قاجاریه و مسیحیان ارمنی است. این کلیسا در سال ۱۸۱۹ میلادی (۱۲۳۵ خورشیدی) به دست خانواده آوادیان از ارامنه سرشناس ساکن بوشهر و با کمک انگلیسی‌ها ساخته شد.

کلیسا در زمینی مستطیل شکل واقع شده که بزرگ‌ترین بخش آن سالن اجتماعات با ارتفاع ۱۲ و عرض ۸ متر است.

جنس سقف تالار از چوب است و مهم‌ترین قسمت کلیسا، محراب است که به وسیله پله‌هایی در دو طرف آن به صورت قرینه قرار گرفته است.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.