سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سد تاریخی فریمان نیمه بهمن ماه آبگیری می‌شود

فرماندار فریمان از آبگیری سد تاریخی فریمان در نیمه بهمن ماه خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - عباسعلی صفایی گفت: سد و یا همان بند تاریخی فریمان از ۱۵ بهمن ماه امسال پس از اتمام عملیات رسوب برداری دوباره آبگیری خواهد شد.

او گفت: امسال فریمان یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها را تجربه کرد لذا موقعیت مناسبی برای تعمیر دریچه و رسوب برداری از کف سد و محدوده مخزن بندتاریخی فریمان ایجاد شد.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی قدمت تاریخی بند فریمان را متعلق به دوره اسلامی اعلام کرد و این اثر ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

فرماندار فریمان گفت: رسوباتی که باید به صورت دوره‌ای از پشت بند فریمان تخلیه می‌شد اکنون پس از ۱۵ سال با همان شیوه‌های سنتی، اما با به‌کارگیری ابزار جدید، ۲ دستگاه بیل مکانیکی و رعایت اصول ایمنی در حال تخلیه است و از طرف دیگر دریچه جدید بند فریمان نیز به زودی تعمیر و نصب می‌شود.

صفایی گفت: پروژه رسوب برداری با نظارت شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی توسط شرکت تعاونی نوید به نمایندگی از کشاورزان و با همیاری کشاورزان و بهره برداران آب سد و کمک نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی و همراهی فرمانداری در حال اجراست.

او گفت: بند تاریخی فریمان در حقیقت حدود یک میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی دارد، اما طی سال‌های گذشته با ایجاد دیواره جدید پشت این بند تاریخی ظرفیت سد به چهار میلیون متر مکعب افزایش یافت.

فرماندار فریمان گفت: با توجه به این که این سد در سال‌های پربارش دوباره آبگیری و تخلیه می‌شود می‌توان گفت ظرفیت ذخیره و بهره برداری آب سد سالانه هشت میلیون مترمکعب است.


انتهای پیام//م.ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.