سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:

سامانه تیتک باید به طور کامل اجرایی شود

میر محمدی گفت: شرکت‌های تولید و تأمین دارو موظف هستند همه اطلاعات خود را در سامانه ”تیتک“ ثبت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان  حیدر محمدی گفت:در خصوص ۵۷۰ قلم دارو می‌توانیم بگوییم که کدام بیمارستان چه تعداد دارو با چه دوز دریافت کرده است. همه فرایندهای تولید و توزیع باید در سامانه تیتک ثبت شود.

او می گوید که آزمایش ها ، آنالیز ها و اطلاعات مربوط به فراورده دارویی همه باید در سامانه ثبت شود .مرحله ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت متصل است. فرآیندهایی که قبلاً به صورت دستی بود الان الکترونیکی شده است. بدون کاغذ و الکترونیکی کار دنبال می‌شود.

مشاور سازمان غذا و دارو می گوید که مرحله بعدی زنجیره تامین است یعنی اگر شرکت تامین کننده دارو  اقدام به تولید می‌کند و تحویل شرکت پخش می دهد باید در سامانه تیتک حتماً ثبت شود.اگر دارو در داروخانه فروخته شود و استعلام و ثبت نشود سازمان‌های بیمه‌گر پرداختی نخواهد داشت و این مسئله طبیعی است. تقریباً بالغ بر ۹۹ درصد از داروخانه ها قسمت مربوط به بیمه را چون مربوط به پرداخت است انجام می دهند.

به گفته محمدی مراکز درمانی برای هر کار جدیدی که انجام می‌دهند نباید آسیبی به سرعت خدمات‌رسانی ایجاد کند.برخی از اقلام دارویی ثبتشان به صرفه نیست زیرا بستر و سرعتی که باید به مردم خدمات بدهیم کافی نیست.تا زمانی که ثبت اطلاعات در بخش بستری نداشته باشیم  مشکل را داریم . در خصوص میزان مصرف دارو سه حلقه مفقوده داریم؛ یکی بخش بستری و دیگری حوزه بهداشت و سوم مراکز «ام. ام. تی» هستند که دارو در سامانه تیتک ثبت نمی‌شود و می‌تواند محل خروج دارو باشد.

سید جلیل میرمحمدی گفت: اسناد بالادستی متعددی در حوزه سلامت وجود دارد. باید الزام کنیم و وزارت بهداشت را پای کار بیاوریم تا سیستم دولتی مانند بخش خصوصی، این اتصال را برقرار کند و  قانون به طور کامل اجرا شود.

او می گوید که از سال ۱۳۹۳ نخستین گام را شورای عالی امنیت ملی در این زمینه برداشت و در مصوبه‌ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرد که اطلاعات دارویی از جمله ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو را در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو ثبت کند.این نخستین سند یا مصوبه بالادستی بود و پس از آن در فروردین سال ۱۳۹۶ بند «پ» ماده ۷ قانون احکام دائمی توسعه تأکید کرد که حتماً باید این سامانه تکمیل و اجرا شود.

 نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: بخش قابل توجهی از قوانین، اجرایی نشده ، اما اقداماتی هم صورت گرفته است. در مدت یک سال و نیم گذشته میزان پیشرفت ثبت اقلام دارویی قابل توجه بوده است و اصالت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ قلم دارو در این سامانه قابل رصد است .
 
سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: داروخانه بیمارستانی کامل زیر مجموعه سازمان غذا و دارو است، در بخش بستری بیشترین میزان ثبت در سامانه تیتک انجام می‌شود و ما به دلیل موضوع‌های مالی حتی یک قرص هم بدون ثبت به بیمار نمی‌دهیم. مشکل این است که اتصال بین سامانه تیتک که از صفر تا صد آن مربوط به سازمان غذا و دارو است با HIS باید برقرار شود و به معاونت درمان مرتبط نمی‌شود.
 
به گفته کریمی در بخش بستری امکان ندارد دارویی را بدون ثبت ارائه کنیم به همین جهت به نظرم نشانی غلط داده می‌شود.اگر پخش خارج از شبکه وجود دارد ربطی به بخش بستری، پزشک و پرستار ندارد. اکنون پزشکان و پرستاران تمام اطلاعات را ثبت می‌کنند و در صورت اتصال بین تیتک و HIS همه این مشکل‌ها حل می‌شود.
 

انتهای پیام/


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.