سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا باید فرزند دوم و سوم داشته باشیم؟

خیلی‌ها دوست دارند و خیلی‌ها هم دوست ندارند که بعد از فرزند اولشان، فرزند دیگری بیاورند و هر کدام نیز دلایل مخصوص به خود را دارند، اما به دلایل علمی و روان شناسی شما نیاز دارید که فرزند دوم داشته باشید.

باشگاه خبرنگاران جوان - دهه شصتی‌ها به خوبی با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» آشنا هستند و زیاد آن را شنیده اند. همان‌هایی که پدر و مادرهایشان تصمیم گرفتند یا تک فرزندی پیشه کنند یا در نهایت دو فرزند داشته باشند، اما حال که این بچه‌ها بزرگ شده اند، عموما یا تنها هستند یا از نداشتن خاله، عمه، دایی و عمو گلایه دارند و از پدر و مادرهایشان شکایت می‌کنند که چرا برایشان خواهر و برادر نیاورده اند.

خیلی از این پدر و مادر‌ها در توجیه تک فرزندی خود نیز می‌گویند که برای تربیت بهتر فرزندشان این کار را کرده اند در حالیکه تک فرزند‌ها اندوه زیاد و تنهایی مضاعفی را تجربه می‌کنند، گاه نیز به دلیل توجه زیاد خطا‌های تربیتی نیز برایشان زیاد اعمال می‌شود که اصلا ربطی به خودشان ندارد. آسیب‌های تک فرزندی امروزه در همه جوامع مشخص شده است به طوریکه حتی در غرب هم برای ترویج تشکیل خانواده و فرزندآوری، خانواده‌هایی در فیلم‌ها و سریال هایشان نشان داده می‌شود که دارای بیش از دو فرزند، سه یا چهار فرزند هستند تا الگویی برای جوان‌ها بشوند.

امروزه هم هنوز خیلی از والدین برای داشتن فرزند دوم تحت تأثیر همان شعار‌های دهه شصت و تفکرات قبلی پدر و مادرهایشان قرار دارند اینکه نمی‌توانند بچه‌ها را تأمین یا تربیت درست کنند یا از پسشان بر بیایند، درحالیکه تحقیقات نشان داد که همان وقت و انرژی که والدین برای یک فرزند می‌گذارند را می‌توانند درست و بهینه تقسیم کرده و به دو فرزند اختصاص دهند، حتی شاید هم به لحاظ زمانبندی و انرژی گذاشتن برای بچه‌ها زمان بهتری نیز پیدا کنند چرا که بچه‌ها می‌توانند بعد از مدتی وقت هم را پر کنند و با هم بازی کنند به جای تک فرزند‌هایی که زمان زیادی برای بازی و پرکردن وقتشان توسط والدین می‌برند.

یکی دیگر از معایب تک فرزندی نیز «سندروم آشیانه خالی» است که شاید این روز‌ها زیاد از رسانه‌ها شنیده باشید. اینکه پدر و مادر بعد از ترک آن تک فرزند دچارش می‌شوند و علائمی، چون افسردگی و اضطراب یا احساس پوچی و تنهایی بعد از ترک منزل از سوی یک فرزندشان در آن‌ها نمایان می‌شود.

نخست اینکه بچه دوم از وابستگی‌های افراطی والدین به فرزند اول جلوگیری می‌کند. در این گزارش به چند دلیل مهم برای فرزند دوم آوردن خانواده‌ها اشاره می‌کنیم.

همه ما می‌دانیم که فرزند نور چشم پدر و مادر است و با تولدش تمام تمرکز و توجه والدین را به خود اختصاص می‌دهد حال تصور کنید این نور چشم تنها یکی باشد، همه توجه‌ها و تمرکز‌ها به سمت او می‌شود و حتی خود والدین وابستگی افراطی به او پیدا می‌کنند، توقعاتشان نیز به همین دلایل از او در بزرگسالی بیشتر می‌شود. حال ببینید اگر دو فرزند و بیشتر یک خانواده داشته باشند همه این وابستگی‌ها و توجه ها، تمرکز‌ها و توقعات نیز نصف شده و به بچه‌ها نیز فشار زیادی نمی‌آید و همینطور روند تربیتی نیز بهتر صورت می‌گیرد.

دوم داشتن فرزندان بیشتر، از تنهایی و افسردگی والدین در پیری جلوگیری می‌کند.

اگر یادتان باشد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های قدیم خیلی شادتر از اکنون بودند چرا که نوه‌ها همیشه دورشان بودند، آخر هفته‌ها همیشه با خانواده و بچه‌ها می‌گذراندند و اگر یکی از آن‌ها نبود، بقیه دورشان را پر می‌کرد، اما الان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های نسل جدید شاید تنها یک یا دو نوه داشته باشند، شاید حتی همین هم نباشد و با فشاری هم که به بچه‌ها برای فرزندآوری می‌آورند، باز خیلی‌ها زیربار نمی‌روند و به خاطر همین هم والدین نیز به همین ترتیب در سنین بالا دچار افسردگی بیشتر و تنهایی می‌شوند.

سوم، پس از چند سال و به دنیا آمدن فرزند دوم، شور و هیجان و امید زندگی دوباره به اوج خود می‌رسد.

والدین پس از فرزند اول و بزرگ شدنش دیگر درگیر زندگی شده و شور و هیجان خود را از دست میدهند و فراموش می‌کنند که فرزند با به دنیا آمدنش چه هیجان و چه روز‌های زیبا و شادی را به آن‌ها هدیه داده است حال می‌توانند پس از گذشت چند سال این شرایط را دو مرتبه برای خود با یک فرزند دیگر فراهم کنند.

البته یک عده هم ممکن است مطرح کنند که شرایط مالی و اقتصادی این روز‌ها ایجاب نمی‌کند که فرزند بیشتری داشته باشند، درست است این مطلب مهمی است، اما از یک سو خداوند بزرگ روزی فرزندان ما را کنار گذاشته است چه بسا شما با فرزندآوری، شرایط مالی و اقتصادی و کاری بهتری با برکت پیدا کنید و از سوی دیگر نیز خود والدین با انرژی و شور بیشتری که پیدا می‌کنند، امید به زندگی شان چندین برابر شده و به کار و تلاش بیشتر نیز می‌پردازند.

چهارم در آینده و با نبود شما، داشتن حداقل یک خواهر یا برادر، باعث تنها نماندن و داشتن حامی دلسوز برای واقعی می‌شود.

این نیز خود مسئله مهمی است که پس از پدر و مادر، بچه‌ها چقدر تنها یا دارای حامی هستند. خیلی مهم است که آن‌ها دارای تکیه گاه برادر و خواهری باشند و در نبود پدر و مادر حس خوبی داشته باشند و بتوانند با هم در مراوده شده و زمانی نیاز به کمک داشته باشند، حامی داشته باشند.

با همه این احوال تک یا چند فرزندی، موضوعی است که زوجین با توجه به شرایط زندگی باید درباره اش تصمیم بگیرند. منتها توجه به این مسائل نیز شاید باعث شود که ذهن‌ها باز‌تر شده و بهتر بتوانند در این زمینه تصمیم گیری کنند. در نهایت برای بچه دوم آوردن حتما باید آمادگی آن را ایجاد کرد. داشتن فرزند دوم یک انتخاب است و باید با علاقه و آمادگی درباره آن تصمیم گرفت.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

برچسب ها: فرزندآوری ، کودک ، فرزند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۰
در انتظار بررسی: ۰
.
۱۵:۵۱ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
با این اوضاع جامعه؟ حقوقها کفاف نمیده
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
با توجه به اینکه دولت هزینه داروی ناکسپرین که برای عدم سقط جنین واجب و ضرو ی است پرداخت نمیکند صحبت در مورد افزایش جمعیت خنده دار و مسخره است ، دولت چیزی را از مردم طلب میکند که حاضر نیست خودش آن را بپذیرد ، دقیقا برای چه باید فرزند زیاد بیاوریم ؟ که اگر جنگ شد گوشت دم توپ فراهم باشد ؟
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۸ دی ۱۴۰۰
خرج بچه دوم و سوم از بچه اول کمتره
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۸ دی ۱۴۰۰
شما سربازی رو بردارید من قول میدم ده تا بچه بیارم
ناشناس
۰۲:۱۶ ۲۸ دی ۱۴۰۰
بایدخانه های بهداشت تعطیل شوند که عامل رکودجمعیت شده اندحتی کشورهای فقیر هم بیشترازکشورماجمعیت دارن این کشور که ثروتمند ترین است جای خود دارد
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
هه چ طرفندایی میزنین شما ک انقد حرافی بلدین اینم بگین ک چطوری باید خرجشونو دربیارن الن مردم بخاطر بیپولیو گرونی دست ب خودکشی میزنن یکی دیگه روهم بیارن بد بخت کنن ک دل شما ها بیشتر خنک شه واقعا متاسفم برای کسایی ک بچه میارن تو این دنیای لعنتی
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
قشر پولدار بیارند اگر توانایی تربیت دارند
اما قشر متوسط به به بچه ها ظلم نکنید بیش از دوتا نیارید که تو خرجی های آنها می‌مانید



از اول دبیرستان خرج های هنگفت شروع میشود که اصلا فکرش را هم نمیکنید
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
من هم سه تا بچه دارم دوتا جوان و یک کودک خیلی راضی بودم تا ششم ابتدایی آنها

مخارج کم فقط خورد خوراک. هزینه مدرسه
تا رفتند دبیرستان مغزم سوت کشید بس نسبت به همسن و سالهای خودشان همه چیز از همه نظر کمبود دارند
گول نخورید بچه‌ای الان از لحاظ کمبود احساس میکنند
بچه از دبیرستان خرج های سرسام آور دارد که آدم روزی فکرش را هم نمی‌کرد که چنین خرج هایی هستند
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
بایدی در کار نیست! تبلیغ بی خود نکنید.
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
حقیقت من خودم 18 سالمه دو تا داداش و یه آبجی دارم بابامم یه بازنشسته آ پ سادس خیلی هم خوبه آبجی داداش داشتن توقع ها دوره الان خیلی بالاست.
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
پدرم کارگر ساده بود 7 تا بچه داشت همه ما هم الحمد ا... کاره ای هستیم حالا که من کار مندم نباید 5 تا بچه داشته باشم شما که بچه نمی خواهید یا زن ذلیل هستید یا کاری نیستی وگرنه کار خیلی زیاده
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
آره کار زیاده فقط کسی نیست جمعشون کنه دیدی؟؟وااای کااررر چقدرررر بدو تا دیر نشده
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
جلوی ازدواج و فرزندآوری مردم مناطق محروم و مرزی رو بگیرید و آمار فقرا رو اضافه نکنین
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۷ دی ۱۴۰۰
شما وضع اقتصادی رو درست کنید من چهارتا بچه براتون میارم
زینب
۰۸:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
وا دلشون خوشه من ۲۷ سالمه سه فرزند دارم والا از شکمشون بیشتراضاف نمیام الانم نزدیک عید درسته خدا روزی رسون همین خدا به بنده های خدا عقل داده
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
داداش بچه هاتو بیار خانه ما با بچه های ما بازی کنند من خرجشون می دهم من هم 4 تا دارم ولی خداییش کم هستند .
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
چه خبره اخه.۲۷ سال سن و ۳ تا بچه؟من ۳۶ سالمه مجردم اسم ازدواج و بچه میاد سردرد میگیرم.داداش توروخدا سربار و بدبخت به جامعه اضافه نکن
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
از پنجم و ششم بگو ، چرا از دوم و سوم می گویید
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۷ دی ۱۴۰۰
تربیت فرزند در الونک 40 متری حتی یک دانه اش هم خطاست. فرزند نیاز به فضا دارد. برای بازی و ساخت و ساز و ورزش و فعالیت: اصول تعلیم و تربیت کرشن اشتاینر.
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
الونک تو بفروش بیا روستای ما یک خونه 400 متری برایت با همان پول بخرم گاو و گوسفند نگه دار ، یک الاغ هم بگیر بچه هات بازی کنند و سوار بشن به باغ بروند تا از زندگی چیزی بفهمی هر وقت هم هوس شهر کردید یک بازار هم بروید . مجال نده زود بیا
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
کاربر1050 میدونستی خیلی بانمک هستی؟
ناشناس
۰۳:۰۰ ۲۸ دی ۱۴۰۰
اسم روستاتو بگو من با سر میام
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
هرچی پول جمع کرده بودیم ازدواج کنیم تو بورس پودر شد بعد شما از فرزند دوم و سوم حرف میزنی !!!
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
شما مثل کشورهای اروپایی امکانات در اختیار خانواده ها بگذارید اگر کمتر از ۳تا بچه آوردن خودم جور همه را می کشم

بابا مردم دونفری کار میکنند فقط میتوانند خرج یک نفر به درستی در بیاد اونوقت شما دم از بچه سوم میزنید با این توررررررووووووووم؟؟

دلتان خووشه
ناشناس
۰۰:۰۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
من خودم بچه اولم
از زندگی خودم
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۶ دی ۱۴۰۰
از قیمت پوشک هم خبر ندارن و خدا نکنه مادری شیر نداشته باشه و قیمت شیر خشک...
دلتون خوشه...
خیلی هم امکانات میدین به ملت
پوشک از تولد بچم تا الان که حدود ۲ سالشه ۶برابر یا بیشتر شده
نتونستم واسه بچه کاپشن بخرم این زمستونی بچه بیشتر...
احمدی
۱۳:۵۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
از کهنه استفاده کن. طبیعی و مقرون به صرفه
بنده
۲۳:۳۰ ۲۶ دی ۱۴۰۰
بعد تو شیکمشون دقیقا چی بریزیم سیر بشن یادمه یه زمانی می گفتند فرزند کمتر زندگی بهتر حتی همین تابلو ها رو تو وردی شهر ها میزدند
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
بچه بیاریم بفرستید سربازی اجباری
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
خب بفرستید، مگه ما سربازی نرفتیم؟ پس کشور چطور میخواد از خودش دفاع کنه؟ سرباز ستون نظامی کشوره
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۷ دی ۱۴۰۰
ناشناس ۹:۵۸حرف نزن مردم بچه هاشون رو دوست دارند شما دلت پره
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
خدا لعنت کند مسئولین بی کفایت را ،
خاله ها و عمو ها را نابود کردند
اینک در حال نابودی عمه ها و دایی ها هستند
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۶ دی ۱۴۰۰
امیر المومنین می فرمایند قله العیال احد الیسارین
یعنی اگر راحتی دوچیز باشد یکی از آن دو کم بودن خانواده است
در ایران آوردن بچه برابر با بد بخت کردن یک انسان بی گناه است
احمدی
۱۳:۵۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
برداشتتون از روایت اشتباه است.
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
۳بچه حداقل نیاز یک خانوادست.اینهایی که پول رو بهونه میکنند اشتباه میکنند
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۶ دی ۱۴۰۰
خرجشو شما میدی؟مشخصه وضع مالیت توپه
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
مرد حسابی باید پول باشه شکمشون سیر بشه حالت خوبه من مجردم ماهی 3میلیون حقوق میگیرم آخر ماه کم میارم
سامی
۲۳:۳۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰
عزیزم کجا کار می‌کنی که اینقدر مرفح بی دردی
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
دلت خوشه
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
لطفا بیا پایین برو تو زیرزمین . سر و قلب و معده و پاهام اصلن همه جام درد گرفت
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
نگو سه تا نگو سه تا دلم ترکید بگو 5 تا سه پسر و 2 دوختر
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
خوبه
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۶ دی ۱۴۰۰
بچه ها تا کوچیکند با هم بازی و گاهی دعوا می کنند ولی اغلب هرچی بزرگتر می شن مشکلات و اختلافاتشون بیشتر می شه و وقتی ازدواج می کنند باز اختلاف با خودشون و پدر و مادر افزایش پیدا می کنه و این کشمکش ها بر سر ارث بازمانده از پدر و مادر به اوج می رسه و اغلب پدر و مادرها اگر زنده مانده باشند؛ روانه خانه سالمندان میشن چون هر کدوم از دختر و پسرها، نگهداری از پدر و مادر سالمند رو وظیفه دیگری می دونه و یکی از بهانه هاشون، اینه که دیگری بیشتر ارث برده پس باید پدر و مادر رو نگهداری کنه. البته همسران پسرها و دخترهای این پدر و مادر، نقش مهمی در ایجاد این اختلافات بازی می کنند و جایی می رسه که دیگه خانواده ها چشم دیدن همدیگرو ندارند. بسیار دیدم که میگم
احمدی
۱۳:۵۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
برای اینکه سر ارث دعوا نشه، قبل از فوت ، اموالتون را تعیین تکلیف کنید.
سَ ج
۲۳:۱۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
دلیلش رو توی قیمت کالاهای بازار و وضعیت اجتماعی و امکانات رفاهی و آینده ی نداشتش میبینم
امیر
۲۳:۱۰ ۲۶ دی ۱۴۰۰
همین دیگه دقیقا با این وضع اقتصادی چرا باید فرزند دوم داشته باشیم واقن؟!!
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۶ دی ۱۴۰۰
واقعا بچه دوم خیلیییی شیرینه
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۶ دی ۱۴۰۰
آره وقتی پول باشه خرج و مخازجشم شیرینه آینده شم شیرینه
ناشناس
۰۳:۵۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
بچه اول تلخه؟
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
وقتی دلایل اقتصادی بی‌شماری وجود داره که توی ایران نباید حتی ازدواج کرد و یه بچه هم زیادیه، دلایل علمی و روان‌شناسانه رو باید گذاشت دم کوزه و آبشو خورد.
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
سلام بالا.شهریها.میگن فرزند زیاد
کلاس نداره یکی خوبه توان مالی هم دارن
پایین شهرها فرزند زیاد دوست دارن توان مالی
ندارن
روستای ماهم رو اوردن تک فرزندی چون پول ندارن
خشکسالییه درامد ندارن
فقط یه راه مونده دولت اقای ریسی
از شیر خشک پوشک هزار.خرج دیگه
از قدیم گفتن تا گوساله گاو شود دل صاحبش
واویلا کمک کنه اقای ریسی انشالله جمعیت
زیاد میشه
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۶ دی ۱۴۰۰
چون خیالمون راحت باشه که سر پیری بجای یکی چندتا هستند که بیچاره گی مون رو تماشا کنند
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۶ دی ۱۴۰۰
استیکر خنده فراوان
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
شما اول مشکل کاهش ازدواج جوانان و افزایش آمار طلاق را حل کنید بعد یک فکری برای فرزند پنجم و ششم و... می کنیم.
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۶ دی ۱۴۰۰
حداقل یک وام بدون سود بدون ضامن بدین
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
فرزند دوم و سوم و چهارم خوبه همه اینو میدونن نیاز نیس که تبلیغ بشه برای فرزند اوری فقط کافیه بجای این طرح های چرت و پرت و اجبار اقتصاد رو درست کنین همه چی خود به خود درست میشه.
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰
چی میگید بچه و فرزند و غیره
کارش کجاس کدوم ازدواجی کدوم امید و اینده ای و عمری که تلف شد به کدامین گناه
تازه حرف از بچه دوم و سوم میزنید
توی تخیل زندگی میکنید؟
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۶ دی ۱۴۰۰
برین بابا،همون ی دونه هم اضافیه
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
نفرمیشناسم باداشتن۶تابچه تنهاست سندرم اشیانه خالی چیه؟ فکرکردن به نیازها واینده بچه خودش پیری زودرس وافسردگی میاره اینایی که این مطالب ومیزارین تواین جامعه زندگی نمیکنین چرابااین مقاله هاتون ازارمون میدین کی ازبچه بدش میادنکنین خداروخوش نمیاد
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
مردم تو خرجوهزینه بچه اول موندن حالا بیان به بچه دوم سوم فکر کنن ؟!؟!؟!؟!
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
بس کنیدتوروخدا
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
اونهایی که حرف سازمانهای بین المللی رو پذیرفتن و در کشور به اجرا در آوردن نباید مجازات شن؟
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۶ دی ۱۴۰۰
سلام.گرانی و بی کیفیتی خودرو و کالاهای اساسی و مصرفی در دولت آقای روحانی پایه گذاری شد با دادن وام و خالی کردن خزانه بانک مرکزی جهت خرید خودرو به مردم و کمک به خودروسازان بی کیفیت و همچنین تعطیلی و واگذاری چند کارخانه خودروسازی به خارجی ها که آنها نیز طبق معمول شانه خالی کرده و رفتند،تعداد کارکنان خودروسازی را دو برابر کردند ولی تولیدات خود را به نصف کاهش دادند تا با کاهش عرضه گرانی درست کنند،از سازمان بازرسی کل کشور،شورای نگهبان،دولت،مجلس،رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم دستور واردات خودروی معمولی باکیفیت و بدون تعرفه گمرکی را صادر بفرمایند و فروش آن به مردم بدون خودرو،تا انحصار،احتکار و گرانی دههابرابری خودرو شکسته شود،مردم بعد برجام که خودرو ده برابر گران شد توان خرید ندارند و از طرفی خودروهای داخلی هزاران برابر ویروس کرونا در شش ماه گذشته کشته و تلفات داده.با تشکر
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
هیچکس از دو یا سه فرزندی بدش نمیاد انا تا شرایط اقتصادی درست نشه. این کار اشتباه
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۶ دی ۱۴۰۰
به زور دارم از پس مخارج زندگی یه بچه در میام، بعد شما از باید ها صحبت میکنید
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۶ دی ۱۴۰۰
برای اینکه گرسنگی و بدبختی رو با اونها هم شریک بشیم.
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰
چرا باید فرزند دوم و سوم داشته باشیم؟ چون دیگه اعصابت که تو کشور خراب هست نتونی روی خوش زندگی ببینی
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
بهتر هست به جای این اخبار یه خبر از پوشاک بچه و نوزاد و هزینه فرزندآوری رو منتشر کنید
من برای بچه دارشدن فقط یه آزمایش خانومم با بیمه شده 1میلیون و پانصد
بدون بیمه 2300!
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۶ دی ۱۴۰۰
کفگیر تون به ته دیگ خورده یادتون رفته شعار فرزند کمتر زندگی بهتر
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
چرا باید حد اقل حقوق 4 تومن باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
نکته اول: به نظر من کسی که فرزند سوم رو بدنیا میاره در حق انسان های دیگه و در حق طبیعت و کره زمین ظلم میکنه، با ی حساب سرانگشتی میشه حساب کرد اگه همه انسان های زمین بخوان به فرزند سوم فکر کنن کره زمین از جمعیت منفجر میشه و اونقت دیگه هیچ کس امنیت غذایی نخواهد داشت
نکته دوم: برای آوردن فرزند باید ازدواج کرد برای ازدواج باید شغل و مسکن داشت برای اینکه اینا رو داشته باشیم باید مسولین با وجدان داشته باشیم که نداریم
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۶ دی ۱۴۰۰
ملت تو حسرت ازدواج موندن شما از بچه دوم و سوم حرف می زنین؟
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰
ازدواج منسوخ شده به تاریخ پیوست کو پول
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۶ دی ۱۴۰۰
کمر مردم زیر بار گرونی خم شده و مفسدین و دزدا دارن میتازن بعد شما دنبال بچه اید
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
به فکر نون باشید که خربزه آب است. 7ساله ازدواج کردم تو خرج خودم و زنم موندم. آیا با این وضعیت اقتصادی و تورم و اجاره خونه و ... اصلا میشه به داشتن فرزند فکر کرد؟! بنظرم ما فقیر بیچاره ها بچه نداشته باشیم نسلمون منقرض بشه بصلاح تره چون با اینکار فشار زندگی رو چندبرابر نمی کنیم و از طرف دیگه هم یه بدبخت دیگه به بدبختای عالم اضافه نمی کنیم.
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
اول اینکه تو هزینه یک بچه موندن دوم اینکه پدر نمیخواد بیشتر از این شرمنده بچه اش بشه .سوم اینکه بچه فوتو سنتز نمیکنه و پدر نمیخواد بچه شب با شکم خالی بخوابه .پدر نمیخواد برای اینده ای که در این مملکت وجود نداره بچه رو به روز سیاه بشونه و.....
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۶ دی ۱۴۰۰
من یه پیشنهاد بهتر دارم، کلا فرزند نیاری چه اتفاقی میفته،
فرزند خوبه، اما با این شرایط اقتصادی اشتباه محضه ،‌
حالا شما تشویق میکنی که ملت بچه بیارن یه بحث دیگست
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۶ دی ۱۴۰۰
من یه پیشنهاد بهتر دارم، کلا فرزند نیاری چه اتفاقی میفته،
فرزند خوبه، اما با این شرایط اقتصادی اشتباه محضه ،‌
حالا شما تشویق میکنی که ملت بچه بیارن یه بحث دیگست
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۶ دی ۱۴۰۰
تا دیروز بد بود امروز کلمه ی باید رو به کار بردید براش
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
ناشناس
۰۳:۵۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
یه دفعه بگو ستاد غیر علمی کرونا چرا انقدر خودتو اذیت میکنی
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰
چون از لحاظ مالی در رفاه و آسایش هستیم
حمید
۲۰:۳۰ ۲۶ دی ۱۴۰۰
ممکنه بچه فوت کنه
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
یه سر به مراکز باروری بزنید خیلی ها هستن که دوست دارن بچه دار بشن اما هزینه ها واقعا زیاده سه تا آزمایش وچندتا دارو شد سه میلیون توی یک روز اونم فقط برای تشخیص بود جنبه درمانی نداشت
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۶ دی ۱۴۰۰
اونایی که این وضعیت را درست کردند باید در اون دنیا جواب بدهند
ده سال از زندگیم گذشته با یه حقوق بخور نمیر یه تک فرزند داریم چه کنیم هنوز زیر سقف مردم هستیم ... لازم نیست اینارو بگذارید
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
من نه تنها دوست دارم که چند تا فرزند داشته باشم، بلکه چند تا هم زن داشته باشم. اما صد افسوس که خودم چند ماهه که غذا نه گوشت مرغ و نه گوشت قرمز، نه برنج و...
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰
این گزارش ها را جمع کنید از گرانی برنج مرغ خودرو مسکن ودیگر کالاها بنویسید امروز رفتم برنج بخرم دود از کله ام بلند شد فروشنده گفت کیلویی نود وهشتاد هزارتومان یعنی یک کیسه ده کیلویی برنج حداقل هشتصد هزارتومان به این مسائل بپردازید که به زنده ماندن مردم مربوط است
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰
والاماقبلاکه میگفتن فرزندکمترزندگی بهتروایست یه بچه کافیست دیگه اینویادگرفتیم چیزی دیگه نمی تونیم بپذیریم حالاشایدبچه هامون که الان چیزدیگه میشنونددرآینده اونااجراکنن
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۶ دی ۱۴۰۰
ما هنوز ازدواج نکردیم چ برسه بچه دوم سوم
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۶ دی ۱۴۰۰
ما دوست داریم فرزند چهارم داشته باشیم وقتی از پس مخارج همین یکی بر نمیاییم باید چکار کنیم
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۶ دی ۱۴۰۰
تا حمایت اقتصادی و اصلاح معیشت صوریت نگیرد این حرفها فقط حرف مفته
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۶ دی ۱۴۰۰
مردم نون ندارن بخورند دم از بچه سوم میزنید
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
مردم نون ندارن بخورن.
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
چرا نداره . پول نداریم بچه بزرگ کنیم تمام
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
احسنت
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
دهه شصت بدتر دهه است همه بین ۵ تا ۱۰ بچه بودن چرا نوشتید ۱ یا ۲ تا بچه
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰
تورو خدا اینقدر رو مخ مردم نرید والله به خدا مردم خوشون میدونن چکار کنند های استرس و نگرانی هی هول والا آخه چرا بذارین مردم به حال خودشون باشن به عناوین مختلف میگین فرزند آوری فکر نمی‌کنید اینجوری و به مرور اختلافات مختلف بیشتر میشه؟
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
۷۰ درصد مردم در خونه های آپارتمانی زیر ۸۰ متر زندگی میکنن ۶۰ درصد به کمکهای معیشتی و یارانه دولت وابسته هستن اونوقت دنبال بچه دوم و سوم هستین
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۶ دی ۱۴۰۰
60میلیون نفرکمک معیشتی می گیرند
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۶ دی ۱۴۰۰
خخخخخخخ فرزند دوم و. سوم. مملکت کا رو به فنا شده کی ازدواج میکنه دلت خوشه
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
گرسنمه