سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۳۰درصد جمعیت شهری کشور در مناطق کم برخوردار ساکن هستند

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: ۲۰درصد مساحت شهر‌های کشور محلات ناکارآمد و کمتر برخوردار بوده که ۳۰درصد جمعیت کشور در این مناطق ساکن هستند.


باشگاه خبرنگاران جوان سنندج - محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در نشست بازآفرینی شهری استان کردستان گفت: رفع تبعیض و تحقق عدالت اجتماعی در این مناطق و محلات ضرورت بیشتری دارد و هیچ راه دیگری جز کمک گرفتن از مردم در کنار دستگاه‌های مرتبط برای حل مشکلات مناطق کم‌تر برخوردار نداریم.

آیینی با اشاره به اینکه برنامه منسجمی برای توسعه و تحول اجتماع محور تدوین شده که ۲ هزار و ۲۰ محله را در کشور احصا کردیم گفت: این محلات به پهنه‌های متجانس تقسیم بندی شده که از طریق این سامانه مسوولانی با نام شهردار نیازمندی‌ها و نیازهای این محلات را به ما انتقال می‌دهند.

او گفت:‌ مراکزی که در این محلات به بررسی می‌پردازند بخش‌های معیشت، بهداشت و اشتغال را تحت پوشش قرار می‌دهند و بستر را برای انجام کارهای زیربنایی آماده می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت:: آنچه موجب می‌شود مهاجرت صورت گیرد عدم توجه به شرایط مالی مردم جامعه در تفکیک ها است بنابراین باید متراژ زیربنای خانه‌ها پایین تر لحاظ شود تا مردم بتوانند خانه بسازند.

آیینی گفت: اینکه جوان خانه کوچک حتی ۳۰ متری داشته باشد بهتر از این است تا به دلیل نبود خانه و سرپناه ازدواج نکند.

او می گوید:۴۰۰ میلیارد تومان برای توزیع قیر در استان‌ها در نظر گرفته شده که ۲۰۰ میلیارد تومان آن میان استانها توزیع شده و در مرحله بعدی استانهایی که توان جذب بیشتری داشته باشند میزان بیشتری به آنها اختصاص داده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه شرایط مناطق ناکارآمد موجب شده در هر زلزله‌ای جان مردم این مناطق به خطر بیافتد،گفت: جان انسان‌ها در این مناطق در خطر است و در مقابل آنها مسئول هستیم.  

آیینی گفت: در مناطق اهل سنت کمتر از تسهیلات بافت فرسوده استفاده شده است بنابراین روحانیون مردم را ترغیب کنند از این تسهیلات استفاده کنند.

 استاندار کردستان هم در این نشست گفت: با توجه به اینکه ساماندهی مناطق ناکارآمد بسیار حائز اهمیت است کمیته‌ای برای بررسی میزان عمل دستگاه‌ها به تهعدات خود تشکیل می‌شود.

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه نباید در این حوزه صرفا متکی به شرکت بازآفرینی شهری باشیم گفت: نایسر به عنوان یکی از نقاط پرجمعیت و بسیار محروم در این نشست مطرح شد اما این نگرانی برای سایر نقاط و محلات محروم و ناکارآمد وجود دارد و از آنها هم غفلت نمی‌شود.

او گفت: این توقع در مورد دستگاه‌هایی که در برش کشوری برای آنها سهمیه‌ای به منظور ساماندهی این نقاط در نظر گرفته شده وجود دارد که سهم قابل توجه و مناسبی برای استان در نظر بگیرند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: زمین برای ساخت و ساز غیرمجاز در ناحیه منفصل شهری نایسر به راحتی و ارزان پیدا می‌شود اما برای ساخت مراکز خدماتی و آموزشی ما با کمبود زمین روبرو می‌شویم.

بهرام نصرالهی‌زاده با بیان اینکه سرعت خدمات رسانی با سرعت رشد جمعیت برابر نیست گفت: رشد جمعیتی در نایسر حدود ۶ درصد است در حالیکه در سنندج ۲ درصد است و این منطقه در آینده با مشکلات نایسر بیشتری مواجه خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه ۵۳۶ هزار نفر برابر با ۳۰ درصد جمعیت استان در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند گفت: ۲۳۰ هزار نفر در سنندج برابر با ۲۴ درصد جمعیت این شهر در بافت ناکارآمد زندگی می‌کنند.

عرفان مرادی با بیان اینکه ۲۴ میلیارد تومان امسال به استان اختصاص داده شده است گفت: ظرفیت استان در طرح نهضت ملی مسکن ۱۲ هزار و ۲۰۰ واحد است که سالانه باید سه هزار و ۷۰ واحد بازسازی و نوسازی شود که نیاز به تسهیلات است.

 در این نشست چهار تفاهم نامه بین مدیرکل راه و شهرسازی و شهرداری سقز امضا شد که این شهرداری برای ارائه پروانه ساخت و ساز در مناطق کم برخوردار هزینه‌ای دریافت نکد و در قبال آن راه و شهرسازی خدماتی به شهرداری ارائه دهند.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.