سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای در زمان نقاهت بیماری کووید۱۹

در بیماری کرونا بدن درگیر فرایند‌های التهابی شدید می‌شود و تا مدت‌ها علائمی مثل ضعف، خستگی، درد‌های عضلانی و سردرد را تجربه می‌کند.

 باشگاه خبرنگاران جوان شیراز -  مهلا ساسانی فرد کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت: در بیماری کووید۱۹ بدن درگیر فرایند‌های التهابی شدید می‌شود و به دلیل تغیرات در فرآیند کاتابولیسم پروتئین ها، بسیاری از بیماران درجاتی از تحلیل و ضعف عضلانی را تجربه می‌کنند که ممکن است تا مدت‌ها علائمی مثل ضعف، خستگی، درد‌های عضلانی و سردرد را تجربه کنند.

او گفت: برای بازیابی قوای جسمانی و بازیابی ذخایر از دست رفته بدن، تامین انرژی و پروتئین کافی بسیار اهمیت دارد و لازم است بیمار رژیم غذایی غنی از پروتئین و مواد غذایی آنتی اکسیدان و ضد التهاب داشته باشد.

کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهدای انقلاب توجه به توصیه‌های زیر را ضروری دانست.

گوشت قرمز، ماهی، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، شیر و لبنیات کم چرب (به ویژه لبنیات پروبیوتیک) حبوبات و سویا، منابع غنی از پروتئین هستند.

مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند‌های ساده مثل انواع شیرینی ها، قند، شکر، نوشابه، آبمیوه صنعتی، غذا‌های چرب و سرخ کرده مثل فست فودها، روغن حیوانی و لبنیات پرچرب بایستی محدود شود، چون مصرف این مواد غذایی باعث تشدید التهاب و فرایند‌های اکسیداسیون در بدن می‌شود و دوران نقاهت را به تاخیر می‌اندازد.

روزانه دست کم سه واحد میوه و سه واحد انواع سبزی مصرف شود.

سیب، مرکبات، کیوی، آلو زرد، گلابی، لیمو ترش، سیر، کلم بروکلی، کدو حلوایی، بامیه، هویج، چغندر، فلفل دلمه‌ای رنگی و گوجه فرنگی سرشار از انواع ویتامین‌ها هستند.

مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان مثل زردچوبه، دارچین، زنجبیل، چای سبز، آویشن، عسل طبیعی، روغن زیتون را فراموش نکنیم.

مصرف منابع غذایی حاوی اسیدچرب امگا۳ را افزایش دهیم؛ در این زمینه انواع ماهی به ویژه سالمون و ساردین، مغز‌ها به ویژه گردو، بادام و بادام زمینی، دانه‌ها مانند تخم کتان، تخمه کدو و روغن کانولا توصیه می‌شود.

منابع غذایی حاوی منیزیم مثل سبزی‌های برگ سبز، مغزها، حبوبات، شکلات تلخ و موز به کاهش سردرد و درد‌های عضلانی کمک می‌کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B نیز در این دوران مفید است، در این زمینه مصرف غلاتی مانند گندم و برنج و حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود و جگر، گوشت و تخم مرغ، شیر و لبنیات در وعده‌های غذایی اهمیت دارد.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.