سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه به تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل

سخنگوی وزارت امور خارجه به تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل متحد واکنش نشان داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به تعلیق حق رای جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت:  جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای پایه گذار و فعال سازمان ملل، خود را متعهد به پرداخت کامل و به موقع حق عضویت در سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌ها و آژانس‌های بین المللی می‌داند. متاسفانه برای دومین سال پیاپی و به دلیل تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا پرداخت‌های کشورمان با مشکل مواجه شده است.

 «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از منع ۸کشور از جمله «ایران» برای حق رأی در سازمان ملل خبرداد. گوترش همچنین حداقل مبلغ پرداختی از سوی هرکشور از جمله ایران را مشخص کرده است. به طور مثال، کشورمان باید مبلغ کمی بیشتر از ۱۸ میلیون دلار پرداخت کند.

سعید خطیب زاده درباره دلیل عدم پرداخت حق عضویت گفته که به رغم مضایق متعدد ایجادشده، دولت جمهوری اسلامی ایران منابع لازم را برای پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل فراهم آورده و در حال انجام رایزنی‌های ضروری برای حل و فصل موضوع می‌باشد. در عین حال تدارک کانالی امن جهت پرداخت سریع‌تر حق عضویت مدنظر است.

تعلیق حق رأی زمانی انجام می‌شود که کشوری بدهی‌هایش برابر یا بیشتر از میزان پرداختی ۲ سال گذشته باشد.

« شایسته است دبیرکل سازمان ملل و دبیرخانه نیز شرایط ویژه کشور‌های مواجه با تحریم‌های غیرقانونی را به طور خاص مدنظر قرار دهند و از مساعدت به این کشور‌ها برای پرداخت سهمیه خود مضایقه ننمایند» این جمله را خطیب زاده مورد تاکید قرار داد.

سال گذشته نیز ایران حق رأی خود را به دلیل عدم پرداخت حق عضویت از دست داد و در آن زمان اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند حداقل مبلغ را پرداخت کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
این همه پول هایی که کشورها از ما به بهانه تحریم دزدیدن خو سازمان ملل از همون پول های بلوکه شده بر می داشت. غیر از این که پدر سوخته بازی در میارن.
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۴ دی ۱۴۰۰
در صحنه بین المللی هر روز بیشتر می درخشیم..
واقعا چه دستاوردی داشته این دیپلماسی؟؟ فقط چین و روسیه از ما راضی هستن؟
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سازمان بعضی ملل
غلام
۱۹:۵۵ ۲۳ دی ۱۴۰۰
چه طور بلدین با چمدون پول بفرستین برای لبنان و سوریه!اما اینجا تنمیتونید پول بفرستید؟
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۳ دی ۱۴۰۰
واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه به تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل: هیچی از ارزش های ما کم نشد فقط بی پولی ما به رخ جهانیان کشیده شد!
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۳ دی ۱۴۰۰
دولت باید رسما بیاد به مردم توضیح بده سالی چقدر و بابت چه سازمانهای بین المللی حق عضویت میده و حتما از سازمانهای بین المللی بی مصرف خارج بشه.سازمان انرژی اتمی.سازمان‌ملل.سازمان جنبش غیر متعهدها.فایده عضویت در اینا چیه؟
نیما
۰۹:۰۲ ۲۳ دی ۱۴۰۰
بله از ورزش جهان محروم میشیم از حقوق سیاسی جهانیمون محروم میشیم از کالای باکیفیت و تکنولوژی روز محروم میشیم از داشتن آبرو توی جهان محروم میشیم دیگه چیزی باقی نمونده برای این کشور
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۳ دی ۱۴۰۰
چرا؟ پس صنعت نظامی چیه که یه تنه کل بودجه کشور رو میبلعه و آخرشم هیچی
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۳ دی ۱۴۰۰
باید به آمریکا التیماتوم بدیم دو ساله ما رو خسته کرده سر این حق عضویت و فورا بابد مجوز پرداختشو بده
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۳ دی ۱۴۰۰
باید به آمریکا التیماتوم بدیم ظرف یه ساعت بذاره پول سازمان مللو بدیم والا ایندفعه به جای سی تا موشک باید منتظر سه هزار تا موشک باشه چون ما اصلا اینو تحمل نمیکنیم که تو دنیا حق رأی نداشته باشیم
منصور
۱۳:۲۷ ۲۳ دی ۱۴۰۰
فقط قبل از شلیک این موشکها پرواز هواپیماها ی مسافر بری را کنسل کنید
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
بله
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۳ دی ۱۴۰۰
حالا این همه قبلا رای دادیم. چی شد؟؟
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
این گوترش حرا.... چر به تحریمها میپیوندد .. او مثلا رییس نهادی است که کل جهان را به همدیگر رو به اصلاح میبرد . گوتش خودش دو بهمزن بزرگی است و اقدامات
امریکا را در این نهاد جهنمی سرپرستی میکند
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۳ دی ۱۴۰۰
«ایران، سودان، ونزوئلا، آنتیگوا و باربودا، کنگو، گینه و گینه نو» با این بدبختا هم گروه شدیم !!!
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۳ دی ۱۴۰۰
ما چهل و خورده ای ساله بدبختیم
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۳ دی ۱۴۰۰
میتونی بری انگل ستان امثال تو‌ رو میخوان
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۳ دی ۱۴۰۰
راه انگل ستان بازه
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۴ دی ۱۴۰۰
خب کی بریم انگل استان؟
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۳ دی ۱۴۰۰
شما که خوب بلدید این پولم از جیب مردم بکشید بیرون تقدیم شون کنید !!!
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۳ دی ۱۴۰۰
قبل اینکه نظر بدی کمی مطالعه کن تا خودتو این وسط دلقک نکنی. مشکل نداشتن پول نیست که بخواند از جیب مردم بدند. میلیاردها دلار سرمایه ایران بطور غیر قانونی در خارج از کشور بلوکه شده و حتی اجازه پرداخت حق عضویت از بخشی از همون پول رو نمیدند.
بوشهری
۰۷:۴۹ ۲۳ دی ۱۴۰۰
پول وده....پول زور وده
ناشناس
۰۶:۴۷ ۲۳ دی ۱۴۰۰
با سلام؛وقتیکه مدیر یک سازمان به این بزرگی تحت سلطه کامل آمریکا قرار دارد و بله قربان گوی غربیها و آمریکا میباشد و سازمان ملل هم تحت کنترل کامل این کشورهاست و حداقل در سالهای گذشته هیچ قدم مثبتی برای ایران و ایرانی برنداشته و تا جاییکه توانسته اند در کار کشورمان و تعدادی دیگر از کشورهای مستقل دخالت نابجا و خرابکاری کرده اند و هرچند مدت یکبار به بهانه های واهی بر علیه ایران و دیگر کشورها قطعنامه صادر و تحریمهای ظالمانه را اعمال کرده و مینمایند چه لزومی دارد که اینهمه پول بی زبان را به جیب امثال این سازمانهای بین المللی بریزیم.جالب اینجاست که همین چند وقت پیش سازمان ملل متحد اعلام کرد که آمریکا بدهکارترین کشور به این سازمان میباشد ولی بدلیل قرارداشتن مقر سازمان ملل در آمریکا و تهدید سازمان ملل توسط رئیس جمهور آمریکا هیچ تنبیه و مجازاتی نتوانستند بر علیه شان وضع و اجرا کنند.مسئله مهمتر که بعد از جنگ جهانی دوم شدت بیشتری گرفت دادن حق وتو به چند کشور خاص است تا جاییکه اگر تمام دنیا به یک مسئله رای مثبت بدهند کشورهای دارای حق وتو میتوانند بدون هیچ دغدغه ای نظر تمام دنیا را در شورای امنیت وتو کنند و رای خود را به کرسی بنشانند!!!!!!!!!!!!!.از نظر حقوق بین المللی هیچ کشوری بر دیگری برتری ندارد حال سوال اینجاست که چرا فقط و فقط پنج کشور خاص باید دارای حق وتو باشند؟این کشورها چه کار فوق العاده ای برای دنیا انجام داده اند که حالا دارای حق ظالمانه وتو هستند.سازمانی که برای احقاق حقوق کشورها ایجاد شده خود دارای بدترین قانون(حق وتو ) است و آشکارا منافع اکثر کشورها را نقض میکند.به چه دلیل درستی فقط چند کشور میتوانند از حق وتو استفاده نمایند و اساسا اینکه برای چه باید حق وتو وجود داشته باشد مگر نه اینکه تمام کشورها سالیانه وجوه نقد را به این سازمان پرداخت میکنند.واقعا خنده دار و بسیار مضحک است سازمانی که خود منادی آزادی و حفاظت از حقوق بشر میباشدخود بدترین ناقض حقوق بشر و حقوق بین‌الملل است.فلذا تمام کشورها باید ابتدا جهت لغو این حق ناحق اقدام نمایند.باتشکر از صبوریتان.
محمدجواد
۰۶:۴۱ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سازمانی که فقط در رنج و سختی مردم ما سهیم هست رو چطور باید تامین کنیم، گوترش رییس راهزنا هست
ناشناس
۰۵:۳۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
بود ونبود این سازمان یکی است !!!! چون به قول معروف می گویند : آفتابه و لگن هف دست ولی شام ونهار هیچی !!!! سازمان ملل خرجش از دخلش خیلی بیشتر شده !!!!
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
عجیبه که پولها اختلاسی براحتی سر از اون ور ابها درمیاره ولی پول سازمان ملل دو سال توکشور گیر کرده
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۳ دی ۱۴۰۰
عجیب نیست. همون غربیهایی که به امثال خاوری دزد پناهندگی میدند به ایران اجازه نمیدند از سرمایه‌ای که بطور غیر قانونی بلوکه کردند حق عضویت بده. عجیب اینه که تو این موضوع رو نمیدونی.
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۳ دی ۱۴۰۰
یه قرون پول به سازمان ملل ندید تا تحریم ها رو بردارند . برن پولشونو از همون تحریم کننده ها بگیرند
ناشناس
۰۱:۳۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
حالا دیگه اسم مون رو روی دیوار سازمان بعضی ملل به عنوان بدهکار میزنن و دیگه هیچ جا هم بهمون جنس نمیدن
بدهکار شدیم رفت
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۳ دی ۱۴۰۰
معنای واقعی عبارت "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند"
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۲ دی ۱۴۰۰
ایران باید پولی رو به سازمان مللی بده که به داد ملت برسه ولی ما الان این پول بزور یه راهی پیدا کنیم بدیم به اونجا اونهم مثل مجسمه کاری برامون نکنن عقل هم خوب چیزیه ٕ
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۲ دی ۱۴۰۰
پس میگفتین که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند الکی بود
علی
۰۶:۲۷ ۲۳ دی ۱۴۰۰
اون واسه زمانی بود که جلوش ایستاده بودیم نه واسه این ۸ سال که داشتیم قربون صدقش می رفتیم و می ترسیدیم
ناشناس
۰۶:۴۱ ۲۳ دی ۱۴۰۰
اگر خودتون را به کری و کوری نزنید ؛ حقیقت
" آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند "
را درک خواهید کرد.
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
کابر 0641 شما که بینا و شنوا هستی بگو ما کور و کر ها بدونیم خب
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
آمریکا تو همون عراق و افغانستان مثل... تو گل گیر کرد و آخر بعد از چند تریلیون دلار خرج از افغانستان با اون آبروریزی درست مثل فرار از ویتنام فرار کرد و از عراق هم فعلا نیروهای نظامی رو داره خارج می‌کنه. آمریکا اگه میتونست کاری بکنه ۴۳ سال معطل نمیشد اینهمه خرج کنه ایران رو محاصره کنه آخر هم دمشو بزاره رو کولش گورشو گم کنه تا یه مشت نادان برای ماستمالی آبروریزی اربابشون خودشون دلقک کنند
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۲ دی ۱۴۰۰
واقعا اگر خوب توجه کنی هرکس متوجه میشه وجداناا و خداییش حز ضرر این سازمات پنج ملل هیچ فایده ای برا ایران تداشته حقش هست ایران با کایر زتی با چین و رومسیه بگه اون دوتا هم پورداخت نکنن بیان سه تایی با هم بریم سفر پولمون هم الکی ندیم به گنده وترس پوول وده هست اونجا میدونم زوره چاره ای نیست ندی بعدش با جریمه اش ازت میگیرن حتی اگه خودشون بگن فعلا پوول نه وده باز میگن تقصیر خودت بوده ما ابر قودرتیم
ش
۰۸:۱۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
این الان به چه زبانی نوشته ؟
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
خجالت آوره. آبروی ایران و بردید. این از وضع رفاه داخل کشور. اونم از عرصه بین‌المللی!!!!!
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۳ دی ۱۴۰۰
دقت کردی چی گفت، برای دو سال پیشه،ظریفم کجایی؟ دقیقا کجایی؟...
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۲ دی ۱۴۰۰
۱۸میلیون دلار اونم به سازمانی که همش به ضرر ماس!! بهتر بابا موندم چرا تا الان این پول رو دادیم !! راحت با کشورای دوست هماهنگ میکنییم حرفامونو اونا میگن خوشبختانه دوست هم کم نداریم
bagheri
۲۳:۲۹ ۲۲ دی ۱۴۰۰
چرا دولت پول مردم را به سازمان بی خاصیت می دهد و آن هم به دلار. ما که در تحریم هستیم به ریال بدهید یا به نفت. چرا این همه ذلت را قبول می کنید. اصلا ترکشان بکنید شما که حقی نمی گیرید.
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
تا کی خاری؟ تا کی حقارت؟ اصلا برای ارائه چه خدماتی از طرف سازمان ملل متحد باید 18 م دلار سالانه بهش پول بدیم. برای اینکه مارو به نقض حقوق بشر متحم کنه؟ برای اینکه عربستان رو حامی حقوق بشر و کشور دموکراتیک معرفی کنه؟ برای اینکه اسرائیل بیاد برای آب و برق و سایر صنایع ما اونجا نظر بده و آمریکا و دوستان وحشی غربیش ما رو ببرن تحت فصل 7 منشور ملل متحد تا بهمون حمله نظامی کنن؟ یعنی اگر 18 م دلار سالانه ندیم از این خدمات محروم میشیم؟
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۲ دی ۱۴۰۰
فقط خاک عالم......
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۲ دی ۱۴۰۰
آمریکا رو به افول است
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۳ دی ۱۴۰۰
خخخ
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۲ دی ۱۴۰۰
خدا را شکر تحریم ها یک جاهایی که مسئولین انقلابی هستن به سود کشور تموم شده.مانند صنایع هسته ای و موشکی و دفاعی.صنعت خودرو هم چون دست افراد انقلابی نیست و دست عده ای دلال و شرخر هست تا حالا هیچ پیشرفتی نداشته.فقطبزرگترین تغییرشون وانت سازی تمام خودروهاست.فردا دیدی وانت مینی بوس و وانت 206 و وانت اتوبوس هم ساختن.نبوغ که نیست اعجازه
نعمت اله لطیفیان نورآباددلفان
۲۲:۲۸ ۲۲ دی ۱۴۰۰
سلام
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
وعلیکم السلام و رحمهُ الله و برکاته
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
سوال برام پیش اومده که اگه ما این پول رو ندیم چه اتفاق بدی برامون می افته؟مردم از این بدبخت تر هم مگه میشن؟
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
عجب عزتی در جهان یافتیم
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
عجب عزتی در جهان یافتیم
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۲ دی ۱۴۰۰
اینطور که داره پیش میره احتمالا سال دیگه کلا کشورمون رو از سازمان ملل بیرون میکنن
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۲ دی ۱۴۰۰
18 میلیون دلار پول زبان بسته بریزید تو حلقوم سازمان ملل که چه گلی به سر ملت ایران بزنه؟بذارید یکسال ما رای ندیم و این پول رو بدین افراد کم درآمد و زیر خط فقر
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۲ دی ۱۴۰۰
توانایی پرداخت یه حق عضویت رو ندارین
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۲ دی ۱۴۰۰
این گوترش فرق بین ندادن و نتونستن رو نمیدونه ؟
به جای اینکه بره یقه آمریکا رو بگیره و چکش رو از بانکای آمریکا وصول کنه یقه ما رو گرفته که بهش چک دادیم
ما اگه نمیخواستیم بدیم که اصلا چک نمیکشیدیم
ناشناس
۰۰:۲۷ ۲۳ دی ۱۴۰۰
مگه شرخری و نزوله؟؟ قضیه بین‌المللیه قانون داره قواعد داره همینجوری شهر هرتی نیست که
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سازمان بین‌الملل مال آمریکا است عمو
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۳ دی ۱۴۰۰
بابا چک و سفته چیه راه انداختی مگه بازاره
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۲ دی ۱۴۰۰
برید با سازمان ملل خشکه حساب کنید
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۲ دی ۱۴۰۰
بهتر. مسئولان ارشد نظام نسبت به سازمان ملل و سازمانهای بین المللی روی خوشی ندارند
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۲ دی ۱۴۰۰
والا یک ریالم ارزش نداره
همش نمایشه
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۲ دی ۱۴۰۰
۱۸ میلیون دلارررررررررر!!!!!! من که راضی نیستم ،،چه نفعی این برای ملت داشته
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۲ دی ۱۴۰۰
خداییش خاک بر سرشون با این مملکت داری.
آبروی ایران و ایرانی را بردید.
از کشورهای آفریقایی هم بدبخت تر شدیم.
ناشناس
۰۲:۵۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
اخه حرف بی ربط چرا مینویسید؟
عضویت در سازمان ملل حق کشور هاست.
حالا آبروی سازمان ملل رفته که یک کشور بی منطق مثل آمریکا که هر از چند وقت میزنه زیر یکی از قول وقرار های بین المللی .و تا جای پیش رفته که از سازمان مثلا ملل جلوگیری میکنه که نتونه حق عضویت اعضاءش را دریافت کنه!!
سازمان ملل هم اگر سازمان ملل بود باید نمی گذاشت یک تک کشور اینطوری جلوش در بیاد.
خوب سازمان مللی که ۱)جرات و راهکار گرفتن پولش را نداره
۲)جرات دفاع ازحق اعضاء خودش را نداره و فقط با قدرت بی منطق فقط یکی از اعضاءش که آمریکاباشد ؛ اینقدر ضعف و سستی داره چه آبرویی براش مونده.
که حالا بعضی از هموطنان خودمون بجای پی بردن به قانون بدتر از جنگل که درمثلا سازمان ملل رایج است ؛ اومدند و ایران عزیز را مورد سوال قرار میدهند.
شماها توی زندگی خودتون هم اینقدر ضعیف و ندانم کار و بی دست وپا هستید؟ که اگر همسایه ای ، فامیلی ، همکاری و خلاصه هر کسی مخصوصا که غریبه هم باشد؛ درباره حق و حقوق تون ظالمانه رفتارکرد .بجای دفاع از حق و حقوقتون و ایستادگی در برابر ظلمی که به شما و حقوقتون شده ؛ ناراحت میشید که یک انسان ظالمِ گستاخ وبی منطق آبروی شما را برده است؟
آخه این چه منطقی است ؟؟!؟!.
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
چرا بايد 18 ميليون دلار بي زبان را به اين ها بدهيد. مگر تا كنون اين سازمان چه خيري براي ما داشته. همين پولهاي بيزبان است كه اين سازمان بيخاصيت داعش - القاعده- و مزدوران آمريكايي -انگليسي براي تهيه بمب براي مردم مظلوم يمن و ... ميشود.
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۲ دی ۱۴۰۰
چرا بايد 18 ميليون دلار بي زبان را به اين اراذل بدهيد. مگر تا كنون اين سازمان چه خيري براي ما داشته. همين پولهاي بيزبان است كه اين سازمان بيخاصيت داعش - القاعده- و مزدوران آمريكايي -انگليسي براي تهيه بمب براي مردم مظلوم يمن و ... ميشود.
Saran
۲۱:۳۹ ۲۲ دی ۱۴۰۰
به جهنم همون بهتر‌که اینهمه پول نریزیم توی حلقوم سازمان نا ملل