سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهتمام مدیریت شهری برای توسعه آرامگاه اوحدی مراغه‌ای

شهردار مراغه گفت: مدیریت شهری مراغه در قالب طرح اوحدیه، توسعه آرامگاه اوحدی مراغه‌ای را اجرا می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز -  محمد مقتومی   شهردار مراغه در جلسه هماهنگی اجرای طرح جامع اوحدیه مراغه  گفت: این طرح باهمکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز آموزش و پرورش با هدف توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و تاریخی مراغه اجرا خواهد شد.

 این طرح فرهنگی به عنوان یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی این شهرستان اجرا خواهد شد و زمینه ساز توسعه مقبره اوحدی مراغی و احداث موزه اوحدی خواهد بود.

در این طرح با تملک ملک‌های واقع شده در مسیر، حدود ۲ هزار هزار متر مربع به فضای فعلی مقبره اوحدی مراغی افزوده خواهد شد.

 همچنین با حفظ بافت و ماهیت موزه فعلی ایلخانی، فضای مناسبی برای توسعه مقبره اوحدی به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی، تاریخی و گردشگری ایجاد خواهد شد.

 با اخذ مجوز‌های لازم و تملک املاک واقع شده در مسیر این طرح، ساماندهی موزه و مقبره اوحدی در قالب طرح جامع اوحدیه سال آینده در دستور کار مجموعه مدیریت شهری مراغه قرار خواهد گرفت.

 رویکرد فرهنگی شهرداری احیای آثار تاریخی این شهرستان بوده که نمونه بارز آن ساماندهی محوطه گنبد سرخ و رصدخانه تاریخی مراغه است.

شهرداری مراغه آماده احداث پارکینگ‌های عمومی در مناطق پرترافیک شهری است و تحقق و اجرای این طرح‌ها نیازمند همکاری بیش از پیش آموزش و پرورش و سایر نهاده‌ها خواهد بود.

یعقوب طالبی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه هم گفت: طرح اوحدیه به عنوان طرح توسعه موزه و مقبره اوحدی در سند توسعه فرهنگی آذربایجان شرقی و شهرستان مراغه مورد تاکید قرار گرفته است.

 اجرای این طرح می‌تواند فضای کم نظیر فرهنگی و گردشگری در شهر تاریخی مراغه ایجاد کند.

 تاکنون خیابان فرهنگی در مراغه وجود نداشته  و اجرای طرح اوحدیه می‌تواند معبر و گذری فرهنگی ایجاد کند که در آن شاهد بهره گیری از معماری و هویت اصیل تاریخی در قالب رواق‌های سنتی و واحد‌های صنفی و فرهنگی باشیم.

ناصر رحمتی رئیس شورای اسلامی شهر مراغه نیز گفت: اجرای طرح‌های فرهنگی به ویژه احیا و ساماندهی آثار تاریخی اولویتی انکارناپذیر برای شورای ششم و شهرداری است.

در این راستا، اجرای طرح‌های فرهنگی از جمله ساماندهی آثار تاریخی نیازمند همراهی و همکاری بیشتر ادارات شهرستان به ویژه اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی موقوفه‌های موجود سطح شهر مراغه است.

حسین اکبریان مدیر آموزش و پرورش مراغه گفت: تغییر نگرش‌ها در دستگاه‌های اجرایی نسبت به مسائل فرهنگی و آموزشی زمینه ساز رفع مشکلات در ین بخش‌ها خواهد بود.

 آموزش پرورش در راستای رسالت فرهنگی خود آماده همکاری و همراهی با میراث فرهنگی و شهرداری برای احیای امکان تاریخی است.

اجرای طرح اوحدیه و توسعه مقبره اوحدی حرکتی ارزنده در راستای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و تاریخی این شهرستان است.

احمد دادرس فیاض افزود: در این راستا باید از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای رفع موانع پیش روی اجرای طرح اوحدیه استفاده کرد.

در این جلسه از تندیس‌های چوبی استاد حیدر عباسی و استاد کریمی مراغی برای نصب در یکی از اماکن فرهنگی و تاریخی مراغه رونمایی شد.

رکن‌الدین اوحدی اصفهانی مراغه‌ای (۶۷۳–۷۳۸ قمری) عارف و شاعر پارسی‌گوی ایران در قرن هشتم هجری و اهل مراغه است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.