سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وعده خصوصی‌سازی خودروسازان چه زمانی اجرایی می‌شود؟

وعده خصوصی سازی صنعت خودرو از سال‌ها قبل از سوی مسئولان مختلف داده شده اما تاکنون اجرایی نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان -  بحث خصوصی‌سازی در کشور ما همیشه با مشکلاتی همراه بوده، در صنایع مختلف همچون خودرو  از دهه‌ها قبل این موضوع جنجالی بوده است، رئیس جمهور سابق بر واگذاری شرکت های خودروسازی تاکید داشت اما تا کنون اجرایی نشده است.

مشکلات خصوصی سازی البته این روزها در فوتبال پررنگ شده و یکی از عوامل حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، روند کند آن‌ها در خصوصی شدن بود. بحث خصوصی سازی این دو باشگاه در میان دولتمردان مطرح بوده و مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش پیشین بار‌ها از واگذاری سرخابی‌ها تا پایان عمر دولت دوازدهم خبر داده و در روز‌های پایانی این دولت بر رفع موانع سپردن این ۲ باشگاه به بخش خصوصی تاکید کرده بود که با گذشت زمان مشخص شد پرسپولیس و استقلال تا مستقل شدن از بخش دولتی مسیر طولانی در پیش دارند.

اما در حوزه خودرو؛ حسن روحانی در سال ۹۵ تاکید کرد خروج دولت از خودروسازی، نه‌تنها می‌تواند در قالب سهام‌فروشی به داخلی‌ها انجام شود، بلکه امکان اجرای آن از ناحیه واگذاری سهام به بخش خصوصی خارجی نیز وجود دارد.

وی حتی واگذاری سهام را راه میانبر برای توسعه صنعت خودروی کشور اعلام کرد و خواستار اجرایی شدن آن شد. تاکید رئیس‌جمهور پیشین بر خصوصی‌سازی صنعت خودرو به حدی بوده که به گفته منابع آگاه، روحانی طی سال های ریاست نیز در جریان یکی از جلسات هیات دولت، دستور واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های خودروساز به بخش خصوصی را داده بود.

لزوم خصوصی‌سازی صنعت خودرو از دید مسئولان

جدا از رئیس‌جمهوری، برخی دیگر از مقامات دولتی و حتی مدیران خودروسازی نیز بار‌ها از لزوم خصوصی‌سازی صنعت خودرو صحبت به میان آورده‌اند، از جمله رضا رحمانی که در اظهار نظری تاکید کرده بود که پروسه خصوصی سازی خودروسازان در سه مرحله و تا پایان سال ۹۹ انجام شود.

طبق گفته وزیر سابق صمت، برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در خودروسازی، یک فرآیند سه مرحله‌ای در نظر گرفته شده که مراحل اولیه آن، فروش و واگذاری اموال غیر‌تولیدی و زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو و سایپا است و در مرحله نهایی نیز خصوصی‌سازی خود این دو شرکت انجام شود.

بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سال ۸۴ قرار شد تا دولت از بنگاه داری خارج شود و تنها ۲۰ درصد از سهام شرکت‌های خودروساز را در اختیار داشته باشد، بر همین اساس ۱۴ درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷.۳۱ درصد از سهام سایپا در دست دولت باقی ماند و مابقی سهام واگذار شد.

در حال حاضر دولت در هر دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا زیر ۲۰ درصد سهام دارد و آن‌طور که رحمانی می گفت قرار بود کل آن واگذار شود، اما این مسئله از آن زمان تاکنون پشت گوش انداخته شده که پیامد‌های زیادی برای بازار خودرو داشته است.

شاید مهم‌ترین پیامد واگذاری‌های قبلی را بتوان هم‌ نشینی هلدینگ‌های شبه‌دولتی، صندو‌های بازنشستگی، قطعه‌سازان و شرکت‌های زیرمجموعه خودروساز در فهرست سهام‌داران ایران خودرو و سایپا دانست. بهتر است، دولت ابتدا شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان و سرمایه‌گذاران شبه‌دولتی را وادار به عقب‌نشینی و واگذاری سهام خودروسازی کند تا اولین پیام به بخش خصوصی توانمند در جهت حمایت واقعی از تولید مخابره شود.

دولتی بودن خودروسازان باعث زیان ده بودن آن‌ها شده است

آنطور که دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید دولتی بودن خودروسازان باعث زیان ده بودن آن‌ها شده است.

نعمت بخش گفت: خودروسازان تمایل دارند خصوصی شوند چرا که می توانند رقابتی شوند و بازدهی بالایی داشته باشند. 

شاید بتوان یکی از پیامدهای دولتی ماندن خودروسازان را در ساختار مدیریتی آنها دانست به طوری که اکنون به دلیل اینکه دولت، مدیران این ۲ شرکت خودروسازی را تعیین می کند بازدهی بالایی ندارند.

یک کارشناسان خودرو گفت: زمانی که شرکتی خصوصی اداره شود، بازدهی بالایی دارند چرا که از حالت دولتی بودن خارج شده و مدیران آنها دیگر به فکر حقوق کارمندی نیستند و برای بازدهی بیشتر تلاش می کنند و البته دیگر مدیران آن کارمندان دولتی نخواهند بود و دولت دیگر در تعیین مدیران آن نقشی نخواهند داشت. 

وزیر صمت قبل از سکانداری این وزارت خانه گفته بود که دولت نباید بنگاه دار صنعت خودروسازی باشد و او هم تمایلی برای تعیین مدیرعاملان شرکت‌های خودرو ساز ندارد، بلکه تصمیم دارد که در یک دوره گذار آن‌ها را به سهامداران واگذار کند.

تیموری مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا شد

اکنون که فاطمی امین بر کرسی وزارت صنعت نشسته است گویا تصمیم دارد مدیران ۲ خودروساز کشور را تغییر دهد و اکنون سیدجواد سلیمانی سکان مدیریت سایپا را به محمد علی تیموری واگذار کرد. 

براساس اطلاعات رسیده علی شیدایی نرمیقی و عظیمی فشی نیز به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره سایپا معرفی خواهند شد. در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص ایران خودرو نیز نام یوسف الهی شکیب از مدیران صنعت خودروسازی که در سابقه وی مدیرعاملی گروه بهمن و عضویت در هیئت مدیره ایران خودرو است،  دیده می‌شود.

همچنین نام محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل فعلی کشتیرانی برای مدیریت ایران خودرو شنیده می‌شود. البته به نظر می‌رسد با توجه به سابقه الهی شکیب در صنعت خودرو، احتمال انتصاب وی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو بیشتر باشد.

اما پس از پخش شدن این شایعات، صدای نمایندگان مجلس درآمد و از این تغییر مخالفت کردند.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت با سهام نسبتا اندک در صنعت خودرو، اختیارات وسیعی دارد، گفت: تصدی‏‏‌گری دولت در صنعت خودرو سبب ضرر و زیان هنگفت به شهروندان و بازار سرمایه شده است.

فرهاد طهماسبی گفت: بهتر است در جهت خصوصی‌سازی واقعی و تفویض اختیارات در هیات‌مدیره شرکت‌های خودروسازی، دولت صنعت خودرو را رها کند. با خروج دولت از خودروسازی، امکان نظارت دقیق بر خودروسازی مطابق با منفعت شهروندان فراهم می‌شود.

 به تازگی رئیس سازمان خصوصی سازی گفته است با توجه به حساسیتی که درمورد ایران‌خودرو و سایپا وجود دارد باید دید حاکمیت اراده به واگذاری این دو شرکت خواهد داشت یا نه؟ 

از طرفی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم اخیراً درخواست فروش بخشی از سهام متعلق به دولت ایران خودرو و سایپا را ارائه کرده است.

خاندوزی، به استناد جز دوم بند الف تبصره ۲ ماه واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درخواست واگذاری ۴ درصد سهام دولت از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را ارائه کرده است.

 وقتی دولت از خودروسازی کنار برود، قطعه‌سازان، بخش خصوصی صنعت خودرو و البته شرکت‌های خارجی می‌توانند در فضایی آزاد به رقابت با یکدیگر بپردازند و اینجاست که هدف وزارت صمت از شکست انحصار و ایجاد رقابت نیز محقق خواهد شد این را کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند. 

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۰
معلم بازنشسته
۱۷:۱۱ ۲۳ تير ۱۴۰۱
سلام
تا دزدی دولت ومسئولین در خودرو سازیها هست به بخش خصوصی واگذار نمیشه .مگر سیر شده باشند ان هم از محالات هست .وسلام
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰
وقتی این مسئولین به جهنم واصل شوند
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۵ دی ۱۴۰۰
هیچوقت
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۵ دی ۱۴۰۰
خصوصی سازی واقعی و رقابت سالم صنعتی درصنعت خودرو ولوازم خانگی ووووووووووووووو درکشور ما محاله
محسن
۱۶:۳۳ ۲۵ دی ۱۴۰۰
حالا که دولتی هست اینجوریه اگه خصوصی شد که ایربگ که هیچ خودرو کلا"از هم میپاشه
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۵ دی ۱۴۰۰
وعده سر خرمن یا وقت گل نی
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۵ دی ۱۴۰۰
مشکل دولتی یا خصوصی نیست مشکل نبود قانون است هر کی هر کی هست اون از مواد اولیه توکشور اینم از کالا......
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۵ دی ۱۴۰۰
دولنی که حالا پول میگیره بعد با قرعه یکسال دگه لگن جای ماشین به مشتری مده مگه مریضه که خصوصی سازی کنه
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۵ دی ۱۴۰۰
از اقای وزیر صنعت می خواهیم فکری اساسی به حال صنعت خودرو سازی بکنند . دست عاملان فساد را کوتاه کنید لطفا اینها خون مردم را در شیشه کرده اند
لطفا به کارمندان دولت سهمیه خرید یک خودرو به قیمت کارخانه بدهید
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۵ دی ۱۴۰۰
جرات این کار را ندارند چون نمیدونند چطور مهار کنند
امیر
۱۱:۳۹ ۲۵ دی ۱۴۰۰
ما خودروی بی کیفیت نمیخواهیم مدیر عوض میشه
ما خودروی گران نمیخواهیم مالک کارخونه عوض میشه
امیرعباس
۱۱:۳۷ ۲۵ دی ۱۴۰۰
تا وقتی واردات صورت نگیره و رقابتی نباشه خصوصی یا دولتی فرقی نمیکنه
نمیدونم چرا دست از حمایت بی چون و چرا برنمیدارن
غرور ملی و عزت نفس مردم رو بخاط حمایتهای بیخود له کردن
حسام
۱۸:۱۳ ۲۴ دی ۱۴۰۰
پارسال برج ۵ کوییک s سایپا ثبت نام کردم ک امسال مهر تحویل بدن.دی هم تموم شد اما خودروم فاکتور نشده.وزارت صنعت میرم شکایت میگه ب ما مربوط نیست.۱۲۴ شکایت کردم میگه ب ما مربوط نیست.خسته شدم
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام.گرانی و بی کیفیتی خودرو و کالاهای اساسی و مصرفی در دولت آقای روحانی پایه گذاری شد با دادن وام و خالی کردن خزانه بانک مرکزی جهت خرید خودرو به مردم و کمک به خودروسازان بی کیفیت و همچنین تعطیلی و واگذاری چند کارخانه خودروسازی به خارجی ها که آنها نیز طبق معمول شانه خالی کرده و رفتند،تعداد کارکنان خودروسازی را دو برابر کردند ولی تولیدات خود را به نصف کاهش دادند تا با کاهش عرضه گرانی درست کنند،از سازمان بازرسی کل کشور،شورای نگهبان،دولت،مجلس،رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم دستور واردات خودروی معمولی باکیفیت و بدون تعرفه گمرکی را صادر بفرمایند و فروش آن به مردم بدون خودرو،تا انحصار،احتکار و گرانی دههابرابری خودرو شکسته شود،مردم بعد برجام که خودرو ده برابر گران شد توان خرید ندارند و از طرفی خودروهای داخلی هزاران برابر ویروس کرونا در شش ماه گذشته کشته و تلفات داده.با تشکر
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۴ دی ۱۴۰۰
وقت گل نی
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۴ دی ۱۴۰۰
۱۰۰ سال دیگه عین پرسپولیس و استقلال
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۴ دی ۱۴۰۰
وقت گل نی
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
باید دولت به جای حمایت از خودروساز، از خودروسازی حمایت کند.
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران هم خودت هم همه مردم میدونن راه حل واردات با تعرفه پایین است ، این دوتا شرکت که هیچ پنجاه تا دیگه ام کارخانه خودرو مثل اینا دولت بزنه فایده نداره
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۴ دی ۱۴۰۰
دقیقا راه حل فعلی واردات حدود چهار میلیون دستگاه خودروی معمولی باکیفیت بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم هست تا انحصار،گرانی و بی کیفیتی شکسته شده و بازار رقابتی شود نه این قانون مسخره واردات خودرو در برابر صادرات خودروی بی کیفیت حلبی که شورای نگهبان داره با جلوگیری از واردات مردم را بدبین میکنه،در حال حاضر هیچ کشوری خودروی با تکنولوژی۳۰ سال پیش و حلبی ایران را نمیخره،پس خودتونو و مردم را مسخره نکنید برای جان و مال مردم ارزش قائل بشید.سپاس
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفته بعضی از لوازم خانگی ۸ تا ۱۲ درصد گران شده چند روز اخیر ، بیا اینم نتیجه انحصار ، الان ایناخصوصی ان ؟ پس چرا از رقابت میترسن ؟
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۴ دی ۱۴۰۰
اون مراکزی که خصوصی سازی شدن اصلاحا الان خصوصی ان ؟ صد سال دیگه اینجور خصوصی نشه بهتره ، فقط مالیات بستنتون برا مردم عادی شبیه جهانه
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۴ دی ۱۴۰۰
هر وقت حرص و طمع و خوره بودن برای پست گرفتن تموم بشه و اصلاحات اساسی معنوی درونی اتفاق بیوفته ، چون یکی از جاهایی هست که خوراک زد و‌بند است
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
حضرت.مهدی.عج.
ظهور کنه
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
توی ایران برعکس همه جا اکر کالایی گران شد مردم سمت اون نمیرند وبرای خرید آن صف نمی کشند تا قیمت کاهش یابد ولی ما مردم ایران برای بدست آوردن آن از جان خود می‌گذریم برای یک دفعه هم شده بیایید منطقی فکر کنیم
بختیاری
۱۵:۰۲ ۲۴ دی ۱۴۰۰
مشکل تنها خصوصی سازی نیست مشکل خودروسازی ایران محدود بودن رقابت در تولید دانلود و کیفیت و نبود قطب‌های فراوان و قوی در خودروسازی است.
عبدالهی
۱۴:۵۶ ۲۴ دی ۱۴۰۰
باشگاه استقلال و پرسپولیس دیدید چقدر راحت و چگونه از آسیا حذف شدند حالا همان حکایت برای خودروسازانی خواهد افتاد که همیشه یک دستشان در جیب ملت و یک دستشان در جیب دولت بود
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام.گرانی و بی کیفیتی خودرو و کالاهای اساسی و مصرفی در دولت آقای روحانی پایه گذاری شد با دادن وام و خالی کردن خزانه بانک مرکزی جهت خرید خودرو به مردم و کمک به خودروسازان بی کیفیت و همچنین تعطیلی و واگذاری چند کارخانه خودروسازی به خارجی ها که آنها نیز طبق معمول شانه خالی کرده و رفتند،تعداد کارکنان خودروسازی را دو برابر کردند ولی تولیدات خود را به نصف کاهش دادند تا با کاهش عرضه گرانی درست کنند،از سازمان بازرسی کل کشور،شورای نگهبان،دولت،مجلس،رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم دستور واردات خودروی معمولی باکیفیت و بدون تعرفه گمرکی را صادر بفرمایند و فروش آن به مردم بدون خودرو،تا انحصار،احتکار و گرانی دههابرابری خودرو شکسته شود،مردم بعد برجام که خودرو ده برابر گران شد توان خرید ندارند و از طرفی خودروهای داخلی هزاران برابر ویروس کرونا در شش ماه گذشته کشته و تلفات داده.با تشکر
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۴ دی ۱۴۰۰
احسنت،از حافظه مردم این گرانی خودساخته تدبیروامید پاک نخواهد شد،چند تن طلا از زمان نادرشاه افشار ذخیره شده بود را به بهانه ارز آوری با هواپیما به خارج انتقال داد و باعث بی ارزش شدن پول ملی شد
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
همینطور هست،احسنت
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
احسنت
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
متاسفانه دولت تدبیرو امید هم بورس را نابود کردم و هم خودروسازی را،و از طرفی جلوی ساخت نیروگاه‌های برقی را گرفت به ادعای صرفه اقتصادی نداشتن تا شاهد روزانه قطعی برق باشیم در قلب راکتور نیز سیمان ریخت کاری که هیچ کشوری نمیکند.
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام.البته افرادی مثل آقای نعمت بخش که ماشین میلیاردی سوار میشه ولی دم از خودروی بی کیفیت داخلی ولی ده برابر گران می‌زند باید محاکمه و اموالش مصادره شود،جرقه گرانی و بی کیفیتی خودرو در دولت آقای روحانی پایه گذاری شد با دادن وام و خالی کردن خزانه بانک مرکزی جهت خرید خودرو به مردم و کمک به خودروسازان بی کیفیت و همچنین تعطیلی و واگذاری چند کارخانه خودروسازی به خارجی ها که آنها نیز طبق معمول شانه خالی کرده و رفتند،از سازمان بازرسی کل کشور،شورای نگهبان،دولت،مجلس،رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم دستور واردات خودروی معمولی باکیفیت و بدون تعرفه گمرکی را صادر بفرمایند و فروش آن به مردم بدون خودرو،تا انحصار،احتکار و گرانی دههابرابری خودرو شکسته شود،مردم بعد برجام که خودرو ده برابر گران شد توان خرید ندارند و از طرفی خودروهای داخلی هزاران برابر ویروس کرونا در شش ماه گذشته کشته و تلفات داده.
۰
۵
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
دقیقا،احسنت
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۴ دی ۱۴۰۰
بنده مطمئن هستم خودرو سازی خصوصی بشود و بین خودرو سازان رقابت ایجاد نشود هم کیفیت عالی میشود هم مشتری ماشین با کیفیت مخرنند آن وقت خودرو ساز ی که خودرو خوب تولید می‌کنند بازار بدست میگیرد وان طرف که بی کیفیت خودرو میسازد از بازار خودرو خدا حافظی میکند به همین سادگی
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
شاید عجیب به نظر برسه تنها دلیلی که دولت از خودرو سازی دست بردار نیست اینه که براش سود داره و تبلیغ زیانده بودن تعمدی و مهندسی شده هست تابوت سازی شاخص سنجش صداقت مسوولین از دید مردم هست .
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۴ دی ۱۴۰۰
کلیه. خصوصی سازی های گذشته. خصوصی ساز ی برای من بود. .. نه برای مردم. و حفظ بیت المال .. هدر رفت. وتاراج اموال. ملت. چنان. در کاسه بخشش به قوم و خویشان و اشنایان میرفت که بسیاری. بی هیچ چیزامروز همه چیز دارند. ... بررسی کنید. خودرو سازان کیانن و مخابرات وهمراه اول کیانند . بیچاره دوات وام میداد که اموال خوش را مثلا خصوص کنند .......
اگر طلب اخرت سالم هستید از ابتدا واگذاریها را به چرخه. بازرسی ویژ ه بگذارید و اموال بیت المال را هم. به خو اهان و هم مردمی که. در انها طهم. ویاودیعه داشته اند براساس عدالت. به بخش خصوصی واگذار ،ردد .. به چه حقی. ودیعه مردممثلا درمخابرات و همراه اول. باید به چیب عده ای خاص برود ..یانفت و پالایشگاه نفت متعلق به همه مردم بوده است ، معادن و فولاد به همه مردم تعلق دارد.... خلاصصه کنیم. اینهمه هزار میلیاردی. و ژن خوب از کجا امد ... به کسی که در تحریم
سیستمهاو دستگاه های کامپیتری راه اندازی شد ... حق اختراع داررن بعضیها ..ولی یکی از رها امد. سهم برد و خریدار شد. ... چرا عدالت را فقط گذشت میبینید
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
موقعی که جمعیت ایران رو به انقراض بود این دو خودرو ساز خصوصی میشوند
علی
۱۲:۵۲ ۲۴ دی ۱۴۰۰
دولت در اجرا خیلی ترسو هست
یک تصمیم میگیرند چند سال بررسی میکنند بعد لغو میشه
نه به احمدی نژاد که حساب نشده اجرا میکرد نه به اینها که بعد از گذشت چندین سال میترسن یک طرح اجرا کنند فقط با خبراش مخ مردم را میخورند
بابازاده
۱۲:۴۰ ۲۴ دی ۱۴۰۰
با سلام .
اگر واقعاً خصوصی سازی به درستی انجام شود یعنی سرگذشت این دو شرکت خودرو ساز پس از خصوص سازی مانند شرکت هفت تپه و ... نگردد خوب است ولی فکر نکنم چون که اکثریت خصوصی سازی های واگذار شده به افراد نااهل و بی تخصص و کم و بی تجربه بوده است که منجر به نارضایتی کارکنان و کارگران شده.
خصوصی سازی امر خوبی است به شرطی که به اهل و متخصص خودش واگذار گردد.تا زمانیکه ملت خودشان را اصلاح نکنند و هدف خود را خدمت به عامه جامعه تغییر ندهند و از کسب سودهای چند میلیاردی و بیشتر دست برندارند مشکل ما در این حوزه و مشابه آن کمتر و یا ازبین نخواهد رفت.خصوصی سازی واقعی یعنی پرهیز از رانت و سهم نخواهی سایر افراد که دارای پول،ثروت و قدرت هستند.با تشکر از حسن توجه شما
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
چه کسی گفته خصوصی سازی خوبه؟والا فقط شنیدید و تکرار میکنید.خصوصی سازی اگه واگذاری به فرد باشه فقط نتیجش اختلاف طبقاتیه،کلمه اهل هم کاملا بی معنی ونسبیه.سرنوشت شرکتهایی رو که بعد از فوت مالک پدر که مثلا اهل بود رو برید ببینید چطور به دست وراث افتاد واونهمه حمایتهای دولت که از جیب من و شما ازشون شد به باد هوا رفت!!!!
کلمه مضحک اهل فقط از جنبه سود دهی تعریف شده،وتا زمانیکه قراردادها موقته کارفرما نیروها رو استثمار میکنه
لطفا هرچیزی رو تکرار نکنیم
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
اگه دوباره می خوان با رانت و بی برنامه خصوصی سازی کنن همون بهتر که نشه
خون مردم رو می خورن هیچ کس هم نمی تونه باهاشون برخورد کنه
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۴ دی ۱۴۰۰
اقتصاد دانان ایقد درس خوندن که میگن فقط خصوصی سازی خخخخخخخخخخ بی سواد های دلال
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
خصوصی سازی بدتره دیگه نمی‌سازند
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۴ دی ۱۴۰۰
دولتی است این اوضای ملت هست ولی به روزی که خصوصی شوند وقتی قانون نباشد چه دولتی وچه خصوصی مشکل قانون است که باقدرت جلوی این صادرات مواد استراتژیک جلوی رانت جلوی .......را نمی گیرد
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۴ دی ۱۴۰۰
بساط خودرو را جمع کنید بگذارید خودرو با کیفیت خارجی بیاید بیش از مردم را به کشتن ندهید
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۴ دی ۱۴۰۰
مسئولان مختلف یا مسئولان متخلف؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
مردمی سازی خودروسازی وسایر صنایع بهتر از خصوصی سازی است
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۴ دی ۱۴۰۰
همه به دنبال خصوصی سازی هستن وبراش خوراک فکری فلسفی تهیه میکنن
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۴ دی ۱۴۰۰
مگه وعده هم میدن اینها فقط در عمل حرف خودشون میکنند با کار وکوشش فراوان نمونه اش مثل گرون کردن و گرون کردن و و و گرون گردن و بنجل و بی کیفیت ساختن . زحمت میکشن بلاخره واقعا این همه نیرو توی این مجموعه ها و مدیریت همچین صنعت تخیلی کار هیچ جای دنیا نیست.
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام.البته افرادی مثل آقای نعمت بخش که ماشین میلیاردی سوار میشه ولی دم از خودروی بی کیفیت داخلی ولی ده برابر گران می‌زند باید محاکمه و اموالش مصادره شود،جرقه گرانی و بی کیفیتی خودرو در دولت آقای روحانی پایه گذاری شد با دادن وام و خالی کردن خزانه بانک مرکزی جهت خرید خودرو به مردم و کمک به خودروسازان بی کیفیت و همچنین تعطیلی و واگذاری چند کارخانه خودروسازی به خارجی ها که آنها نیز طبق معمول شانه خالی کرده و رفتند،از سازمان بازرسی کل کشور،شورای نگهبان،دولت،مجلس،رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم دستور واردات خودروی معمولی باکیفیت و بدون تعرفه گمرکی را صادر بفرمایند و فروش آن به مردم بدون خودرو،تا انحصار،احتکار و گرانی دههابرابری خودرو شکسته شود،مردم بعد برجام که خودرو ده برابر گران شد توان خرید ندارند و از طرفی خودروهای داخلی هزاران برابر ویروس کرونا در شش ماه گذشته کشته و تلفات داده.
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۴ دی ۱۴۰۰
احسنت،باید اموال تمام مسولین دخیل در بی کیفیتی،گرانی،کاهش تولید،احتکار،به نفع مردم مصادره شود و واردات آزاد باشد
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
احسنت
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام.متاسفانه این دو شرکت خودروسازی نیروها و کارکنانشان را دو برابر کردند ولی تولیدات خود را به نصف کاهش دادند تا گرانی دهها برابری درست کنند،زود هیچ نهادی به اینها نمیرسه چون همشون از ایران خودرو و سایپا سهم دارند و پول و حق السکوت میگیرند
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
همانطور که باشگاهای استقلال و پرسپولیس خصوصی سازی شدن این دو تا فرقون ساز هم میشن
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سهم مردم از خصوصی سازی فقط و فقط اختلاف طبقاتی خواهد بود وبس!در آینده خواهیم دید.وعده خدمات بیشتر به مردم تا همین مرحله که خصوصی سازی انجام شده طبل توخالی بوده
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام.از سازمان بازرسی کل کشور،شورای نگهبان،دولت،مجلس،رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم دستور واردات خودروی معمولی باکیفیت و بدون تعرفه گمرکی را صادر بفرمایند و فروش آن به مردم بدون خودرو،تا انحصار،احتکار و گرانی دههابرابری خودرو شکسته شود،مردم بعد برجام که خودرو ده برابر گران شد توان خرید ندارند و از طرفی خودروهای داخلی هزاران برابر ویروس کرونا در شش ماه گذشته کشته و تلفات داده.
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
انشاالله واردات واقعا آزاد باشد نه این قانون جدید به درد نخور واردات
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
ایران خودرو سهامش متعلق به کارکنان و مردم است .مگر چقر از سهامش متلق به دولت است .که می خواهند خصوصی سازی کنند .بعداز ارزش پول نوبت ارزش سهام خودروهاست که با خصوصی سازی سقوط می کند .ما یکی از سهامداران هستیم.
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۴ دی ۱۴۰۰
انشاالله سقوط کنه سهامش تا هشتاد میلیون نفر آسایش و آرامش داشته باشند،من خودم شش ماه ایران خودرو خانمحمدی تبریز طرفهای دانشسرا واحد تعمیر کارکرده حتی یک ریال بهم پول ندارد،حتی نمیتونم از این نمک نشناس حاجی شکایت کنم چون قرارداد ندارم.سپاس
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۴ دی ۱۴۰۰
در شش ماه گذشته آمار تصادفات و تلفات و مرگ و میر بالای ده هزار نفر بوده یعنی هزاران برابر بیشتر از کرونا،هر کس در این شرکت‌های گران‌فروشی و بی کیفیت سهام هست در کشته شدن مردم بیگناه به خاطر بی کیفیتی و گرانی خودروها نقش دارد
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام.پس شما در کشته شدن بیش از ده هزار هم وطن ایرانی در تصادفات جاده ای به خاطر بی کیفیتی و گرانی خودرو سهام هستید‌.سپاس
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۴ دی ۱۴۰۰
الان جدیدا بهونه ی خصوصی سازی رو میگیرن یه مدتم این جوری سر مردم روگرم میکنن
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
وعده سر خرمن
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
به نام خدا ،هیچگاه
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
تا وقتی یک مسئول سالم و نترس و باسواد در وزارت صنت برگزیده شه و دست چپاولگر یکسری مسئولی حکومتی از درآمدهای خودرو کوتاه شه و سه قوه اینقدر سالم و نترس باشن که برخورد کنن و خودشون ذینفع نباشن.
پس کلا نمیشه
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۴ دی ۱۴۰۰
خودرو سازی ایران شده شبیه یه جک و سرگرمی فقط حرف و حرف و حرف
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
وقتی که سهم فلسطین و لبنان و .‌. از پول ماشینی که مردم بدبخت ایران باید بدند، کم بشه.
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۴ دی ۱۴۰۰
چه ربطی دارد عقده ای
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
میرسلیم چقد سهام داره؟
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
متاسفانه تمام سازمان های دولتی بدلیل رشد بی رویه دچار هزینه های بالا شده اند و متاسفانه مدیریت صحیح مالی برایزکاهش هزینه ها هم نمی باشد وباید در این سلزمان ها اول از همه نسبت به کنترل هزینه ها ولو اینکه بعضی از این هزینه ها ناچیز باشند نمود و جلوی انها راکرفت .ججیم بودن این سازمان ها باعث شده تا کنترل هزینه بسیار سخت گردد
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۴ دی ۱۴۰۰
کارکنان این دو خودروسازی بیش از دوبرابر شده ولی به عمد تولیدات خود را به نصف کاهش دادند یعنی بیشترشون حقوق مفت دههامیلیونی میگیرند.سپاس
علی
۰۷:۵۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
خودتون میگین وعده
خب پس در موردش حرف هم نزنید با این روش خصوصی سازی هاتون
ناشناس
۰۶:۴۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
این مملکت بی در وپیکر تا ۱۰۰ سال دیگه هم درست بشو نخواهد بود.