سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آماده باش تیم‌های واکنش سریع پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اردبیل

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از آماده باش تیم‌های واکنش سریع پیشگیری، کنترل و مهار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل - بهلول تکلوی، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل امروز در نشست ستاد کنترل و  پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: با توجه به ورود ویروس این بیماری به کشور و درگیری طیور صنعتی، وضعیت بحرانی شده و احتمال آلوده شدن مزرعه‌های صنعتی و طیور بومی بسیار بالاست و از این رو ضرورت دارد سطح هوشیاری را بسیار بالا رفته و آمادگی کامل برای مقابله با بیماری حفظ شود.

او ضمن هشدار جدی به تمامی فعالان صنعت طیور و پرورش دهندگان طیور بومی، سنتی و روستایی استان اردبیل گفت: باید ضمن تقویت و تشدید اقدام‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای از هرگونه تردد غیرضروری به مزرعه‌ها خودداری و در صورت بروز هر گونه تلفات غیرعادی یا افت معنی‌دار تولید و مصرف دان و آب مراتب بلافاصله به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به وجود پرندگان مهاجر و وحشی در بیشتر نقاط این استان، خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بسیار بالا است؛ بنابراین ضرورت دارد که طیور بومی محصور شوند و روستاییان از تماس آنها با پرندگان آزادپرواز و مهاجر خودداری نمایند.

او با اشاره به پایش‌ها و تدابیر ویژه با حضور تیم‌های بیماری‌یاب دامپزشکی به صورت شبانه‌روزی، گفت: در حوزه حیات وحش این عملیات با همکاری حفاظت محیط زیست در قالب گشت‌های تیمی مشترک انجام می‌شود.

تکلوی گفت: مسئولان فنی بهداشتی در حوزه طیور صنعتی در مزرعه‌ها مستقر شدند و طیور را ویزیت دوره‌ای می‌کنند تا در صورت وجود مشکل  و برخورد با موارد مشکوک، در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام لازم صورت گیرد؛ چنان که از ابتدای امسال بیش از ۱۵ هزار مورد نمونه‌برداری از این مزرعه‌ها انجام و به آزمایشگاه‌های مرجع فرستاده شده است.

او گفت:امسال ۱۲۰ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۲۳ دز واکسن طیور توزیع شده و این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف و واگیردار طیور در مزرعه‌های پرورش طیور استان اردبیل مصرف شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین گفت: بنابر پایش‌های صورت گرفته، گوشت‌های مرغ بسته‌بندی و تخم‌مرغ‌های هویت‌دار موجود در بازار سالم و در حال حاضر استان از این بیماری عاری است و اگر هشدارها و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مورد توجه جدی دست‌اندرکاران قرار بگیرد، هیچگونه مشکلی در زمینه تولید این محصولات به وجود نخواهد آمد.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.