سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آشپززاده‌ای که کودکان ایران را واکسینه کرد

فرید قاسملو گفت: امیرکبیر با واکسیناسیون سراسری کودکان ایران علیه آبله و قرار دادن جریمه نقدی برای عدم واکسیناسیون، باعث ارتقای سلامت کودکان شد.

 باشگاه خبرنگاران جوان -  عضو گروه تاریخ علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی گفت: طبق آمار در زمان قاجار، بیش از ۷۵ درصد اطفال پیش از ۵ سالگی به دلیل بیماری فوت می کردند؛ یعنی ایران در زمان قاجار رشد جمعیت نداشت و سفرنامه نویس اروپایی در توضیح وضع بهداشت و درمان آن دوره نوشته بود: "بچه‌های ایرانی به دنیا می‌آیند که بمیرند."

امیرکبیر در حوزه بهداشت و سلامت همگانی، واکسیناسیون کودکان علیه بیماری آبله را انجام داد.

او گفت: در دوران سیاه حکومت قاجار که ایران به وسعت فعلی خود خاک از دست داد، افرادی با بینش عمیق و وطن دوست مانند میرزا محمدتقی‌خان فراهانی ملقب به امیرکبیر در تاریخ درخشیده اند. او با درک صحیح از زمان خود و موقعیت کشور می دانست توسعه ایران از مسیر آموزش می‌گذرد؛ لذا به جای اعزام دانشجو به دانشگاه‌های اروپایی مطرح در آن زمان، با تاسیس دارالفنون و استخدام اساتید اروپایی برای تدریس، به این هدف خود جامع عمل پوشاند. قبل از ورود اساتید اروپایی به خاک ایران، ناصرالدین شاه با تصمیم نابخردانه، امیرکبیر را از صدارت عزل کرد. در خاطرات یکی از اساتید اعزامی به نام پولارک آمده است که هنگام ورود به ایران در کمال تعجب با عدم استقبال ایرانیان مواجه شده اند.

 دارالفنون مانند یک کالج نظامی بود که حتی پزشکان مورد نیاز ارتش را نیز در عرصه درمان آموزش می داد.

برای شناخت زندگی این شخصیت، مطالعه کتاب های امیرکبیر و ایران، اثر مرحوم فریدون آدمیت و کتاب اسناد و نامه‌های امیرکبیر به تالیف علی آل داود معرفی می شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.