سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ولادیمیر پوتین: هرگز اجازه نمی‌دهیم انقلاب رنگی در قزاقستان شکل بگیرد

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد مسکو هرگز اجازه نمی‌دهد انقلاب‌های رنگی در قزاقستان شکل بگیرد و حضور نیرو‌های روسی مانع تضعیف حاکمیت این کشور شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان - ولادیمیر پوتین در یک کنفرانس ویدئویی با سران سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) اعلام کرد: نیرو‌های داخلی و خارجی سعی دارند از وضعیت قزاقستان سوء استفاده کنند. عناصر مسلح در تظاهرات اخیر این کشور در اردوگاه‌های خارجی آموزش دیده و اهدافی مغایر با سایر معترضان داشتند.

به گفته او، نیرو‌های سازمان پیمان امنیت جمعی بلافاصله پس از پایان ماموریت خود خاک قزاقستان را ترک خواهند کرد.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان نیز ضمن تروریست خواندن معترضان، هدف اصلی آن‌ها را تضعیف قانون اساسی، تصرف قدرت و تلاش برای کودتا عنوان کرد.

اعتراضات گسترده در قزاقستان از ابتدای ژانویه و با افزایش دو برابری قیمت گاز مایع، ساکنان شهر‌های ژاناوزن و آکتائو  آغاز شد. اعتراضات سپس به شهر‌های دیگر گسترش یافت و منجر به درگیری شدید پلیس با معترضان شد.

در ادامه، رئیس جمهور قزاقستان، تا ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) وضعیت فوق العاده اعلام کرد و از نیرو‌های حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) دعوت کرد تا به کنترل اوضاع کمک کنند.

چندی پیش، پاتریک آرمسترانگ، عضو سابق وزارت خارجه کانادا اعتراضات اخیر در قزاقستان را الگویی کلاسیک از «انقلاب رنگی» با هدایت غرب خوانده بود. به گفته این دیپلمات کانادایی چیزی که در قزاقستان در حال اتفاق افتادن است، از جمله ظهور ناگهانی گروه‌های مسلح، وجود یک رهبر خارج نشین، فعالیت سازمان‌های غیردولتی غربی و حرکت‌های ژئوپلیتیک، دلایلی است که مردم را به اعتراض وادار می‌کند. سازمان‌دهندگان انقلاب رنگی هستند که این نوع ناآرامی‌ها را هدایت می‌کنند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در ادامه نیروهایی که به قزاقستان مستقر کرده، حدود ۷۵ هواپیمای ترابری نظامی برای انتقال حدود ۲۵۰۰ نیروی نظامی آماده هستند تا در صورت درخواست دولت قزاقستان برای کمک به نیرو‌های امنیتی به این کشور اعزام شوند.

عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم این آشوب را منازعه شدید محور روسیه و چین از یک سو با محور غرب به ریاست آمریکا و از سوی دیگر بر سر مناطق نفوذ خود در اروپای مرکزی یا آسیای میانه خوانده است.

سعید العبیدی، رئیس دفتر خبرگزاری المیادین در روسیه نیز اعلام کرد که با توجه به اتفاقاتی که در قزاقستان در حال رخ دادن است و با توجه به فعالیت گسترده سازمان سیا در این کشور آمریکا پشت این اغتشاشات قرار دارد.

پوتین در برابر خشونت‌های قزاقستان اعلام پیروزی کرد

رئیس جمهور روسیه در دفاع از قزاقستان و در برابر «قیام تروریستی» مورد حمایت خارجی، اعلام پیروزی کرد. او به سایر کشور‌هایی که پیش‌تر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند وعده داد که مسکو از آنان نیز محافظت خواهد کرد.

آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان، پس از نزدیک به یک هفته ناآرامی که بدترین خشونت در ۳۰ سال گذشته قزاقستان توصیف شده است، امروز (دوشنبه) به وضعیت تقریباً عادی بازگشت.

نظافتچی‌ها در حال جمع‌آوری زباله‌ها از خیابان‌های مملو از ماشین‌های سوخته هستند. اکثر مغازه‌ها دوباره باز شده اند، حمل‌ونقل عمومی و عبور و مرور به حالت عادی بازگشته، و اینترنت که از چهارشنبه هفته گذشته قطع بود، مجددا وصل شده است.

میدان نزدیک دفتر شهردار که در جریان قیام سوخته بود، اکنون تحت حفاظت شدید قرار دارد و پلیس خودرو‌ها را در ایست‌های بازرسی، بررسی می‌کند.

پوتین هفته گذشته پس از غارت و آتش زدن ساختمان‌های عمومی توسط معترضان ضد دولتی، تعدادی از نیرو‌های حافظ صلح خود برای افزایش امنیت و حفظ ثبات در قزاقستان فرستاد. او در یک اجلاس مجازی ائتلاف نظامی کشور‌های حافظ امنیت صلح گفت که این نهاد موفق شده است «از تضعیف پایه‌های دولت و تخریب کامل اوضاع داخلی قزاقستان جلوگیری کند و جلوی تروریست ها، جنایتکاران و غارتگران را بگیرد».

رئیس جمهور قزاقستان نیز در این اجلاس گفت که کشورش «یک کودتای دولتی» را پشت سر گذاشته است. وی گفت: «در پوشش اعتراضات خودجوش موجی از ناآرامی‌ها به راه افتاد. روشن شد که هدف اصلی، زیر پا گذاشتن قانون اساسی و در دست گرفتن قدرت است».

روسیه و قزاقستان هر دو عوامل خارجی را باعث خشونت‌های کنونی در قزاقستان می‌دانند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.