سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان ملل از انجام گفتگو‌ برای پایان دادن به بحران در سودان خبر داد

فرستاده سازمان ملل متحد در سودان، از برگزاری گفتگو‌هایی میان نظامیان و غیرنظامیان سودان در هفته آینده برای حل و فصل بحران این کشور خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان -  «ولکر پرتس» در کنفرانسی مطبوعاتی با صدور بیانیه‌ای درباره آغاز گفتگو‌ها که به طور رسمی روز دوشنبه ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) آغاز خواهند شد، گفت: «زمان آن رسیده که خشونت در سودان پایان یابد و کشور وارد روندی سازنده شود. این گفتگو‌های فراگیر همه طرف‌های درگیری از جمله جنبش‌های مسلح، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، گروه‌های زنان و کمیته‌های مقاومت را دور هم جمع خواهد کرد.»

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که فرستاده سازمان ملل متحد در سودان، معتقد است که بعد از عمر البشیر، انتقال قدرت به دموکراسی با شکست رو به رو شده و گفتگو‌ها زیر نظر سازمان ملل با هدف کمک به سودان برای پایان دادن به بحران سیاسی کنونی و توافق درباره یک مسیر پایدار برای حرکت به سمت طرف دموکراسی و صلح انجام خواهد گرفت.

خبر این گفتگو‌ها در حالی اعلام می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز چهارشنبه جلسه‌ای غیر رسمی برای بررسی تحولات اخیر سودان برگزار کند.

عربستان، امارات، انگلیس و آمریکا و قطر از اقدام سازمان ملل به آغاز رایزنی‌های سیاسی فراگیر در سودان استقبال و ابراز امیدواری کردند که این رایزنی‌ها زمینه ساز دستیابی به توافق میان گروه‌های مختلف در سودان باشد.

در پی کودتای ۲۵ اکتبر سال ۲۰۲۱ از سوی عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، در بحبوحه اعتراضات مردمی و اختلافات میان ارتش و سیاستمداران در این کشور، وضعیت فوق العاده اعلام و شورای حاکمیتی و دولت انتقالی را منحل کرد. به گفته کمیته مرکزی پزشکان، دست کم ۶۰ نفر در تظاهرات مردمی که به دنبال این کودتا برگزار شده است، کشته شده اند.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق سودان که برهان یک ماه بعد از کودتا، او را مجددا به نخست وزیری منصوب کرده بود، دوم ژانویه، از سمت خود استعفا کرد. بعد از استعفای او، اکنون فقط نظامیان در سودان در راس قدرت هستند. ژنرال برهان که ماموریت خود را در راس کشور دو سال دیگر تمدید کرده است، همچنان وعده می‌دهد انتخابات در ژوئیه ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.