سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جاگرفتن وقف نامه‌ها و قرآن‌های دست نویس در موزه وقف

موزه وقف بیرجند اولین موزه وقف در کشور است و وقف نامه های قدیمی و قرآن های دست نویس در آن نگهداری می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - در کوچه پس کوچه‌های شهر بیرجند و در امتداد بافت تاریخی، به حسینیه امام رضا (ع) رسیدیم.

حسینیه امام رضا شامل مدرسه و حسینیه است که ۱۲۶ سال قدمت دارد و بنایی وقفی است.

نصرآبادی مدیر پایگاه بافت تاریخی بیرجند در خصوص حسینیه امام رضا (ع) گفت: این بنا در سال ۱۳۱۲ هجری قمری ساخته شده و در سال ۱۳۲۶ قمری نیز به مدرسه تبدیل شده است.

از نگهداری عتیقه جات تا وقف نامه ها

اما در طبقه فوقانی این بنا، موزه‌ای بنا شده که در آن اشیایی از جمله وقف نامه ها، عکس‌های موقوفات و سکه‌های قدیمی نگهداری می‌شود.

حجت الاسلام بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: اجناس و عتیقه جات قدیمی که قدمت بالایی دارند در این موزه که به موزه وقف مشهور است، نگهداری می‌شود.


بیشتر بخوانید


او گفت: قدمت آثاری که در این موزه نگهداری می‌شود گا‌ها به ۲۰۰ سال می‌رسد و بخش اصلی و عمده اشیای نگهداری شده را اسناد وقفی تشکیل می‌دهند.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: بیش از ۱۰۰ قطعه شی وقفی در موزه وقف بیرجند نگهداری می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: این موزه اولین موزه وقف کشور است که در سال ۱۳۸۲ و در ضلع شمالی حسینیه امام رضا (ع) بیرجند تأسیس شده است.

قرآن های دست نویس، نفیس ترین آثار موزه وقف

این موزه بنا بر سیاست‌های اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی و به منظور جمع آوری تمام آثار تاریخی و میراثی ارزشمندی که توسط خیرین و واقفین در امر برگزاری مراسمات به ویژه مراسمات ائمه اطهار برگزار می‌شد در شهریورماه ۸۲ راه اندازی و دسترس افراد قرار گرفته است تا در مناسبت‌های خاص مورد بازدید عموم قرار گیرد.

مجموعه قرآن‌های خطی از نفیس‌ترین آثار موزه وقف بیرجند است که یکی از مهم‌ترین قرآن‌ها، قرآن‌های دست‌نویس با آب طلا هستند که ارزش بالایی دارند.

موزه وقف بیرجند هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است که برای دیدن فضای تاریخی و همچنین آثاری تاریخی که مبین وقف از گذشته‌های دور در این سرزمین است، از این موزه بازدید می‌کنند، اما در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا برای بازدید از این موزه محدودیت وجود دارد.

انتهای پیام/ س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.