سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تسهیلاتی برای کاهش قیمت مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید تسهیلات خود مالکی به شکل مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی به متقاضیان در همه شهر‌ها پرداخت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، آن دسته از مالکانی که قصد دارند اقدام به احداث مسکن بر روی زمین‌های خود به قصد سکونت کنند، می‌توانند تسهیلات نهضت ملی مسکن دریافت کنند. این گروه از مالکان برای دریافت این تسهیلات نیازی به خرید اوراق یا سپرده‌گذاری در بانک نخواهند داشت. این گروه می‌توانند متناسب با دستورالعمل تعریف شده در این زمینه اقدام به دریافت تسهیلات کنند.

هر کشوری با توجه به بودجه و امکانات خود، تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد، یکی از این تسهیلات، وام مسکن است. یکی از انواع تسهیلات مسکن، وام خودمالکی است که متناسب با پیشرفت فیزیکی واحد‌های مسکونی به مالکان سازنده واحد پرداخت می‌شود. این طرح شامل تمام مالکان در تمام شهر‌های کشور می‌شود.

اثرگذاری تسهیلات خودمالکی  بر قیمت مسکن

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید در صورت استفاده از ظرفیت خود مالکی در حوزه ساخت مسکن می توان به توسعه ساخت مسکن در کشور کمک کرد.

به گفته قادری بخش زیادی از واحد‌ها در کشور با بهره گیری از تسهیلات خودمالکی ساخته شده‌اند و در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای این نوع از ساخت مسکن فراهم است که باید از آن‌ها استفاده شود. اعطای این تسهیلات می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان ساخت مسکن و قیمت هر متر مربع آن داشته باشد.


بیشتر بخوانید


سازنده‌های مسکن خودمالکی در همه شهر‌های کشور می‌توانند مانند سایر متقاضیان و سازنده‌ها از سقف تعیین‌شده برای تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی بهره ببرند که مقدار تسهیلات بسته به شهر محل سکونت متقاضیان متفاوت است.

شهر میزان تسهیلات دریافتی
تهران 450 میلیون تومان
کلانشهرهای بیش از یک میلیون جمعیت 400 میلیون تومان 
مراکز استان ها 350 میلیون تومان 
سایر شهرها 300 میلیون تومان
روستاها 250 میلیون تومان

دریافت وام بدون نیاز به خرید اوراق

تسهیلاتی که در قالب نهضت ملی مسکن به خود مالکان پرداخت می‌شود، نیازی به خرید اوراق یا سپرده گذاری ندارد. متقاضیان می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند که البته این وام در چهار مرحله و توسط بانک عامل به خود مالکان پرداخت می‌شود.

جزییات پرداخت تسهیلات در چهارمرحله بدین شرح است:

در مرحله پی‌کنی و فوندانسیون ۱۰ درصد

مرحله اسکلت و سقف ۴۰ درصد

سفت‌کاری ۲۵ درصد 

مرحله نازک کاری نیز ۲۵ درصد تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

به  گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی متقاضیان می‌توانند در سامانه نهضت ملی مسکن از طریق بانک عامل یا نهاد‌های دیگری که در حوزه مسکن فعالیت می‌کنند، ثبت‌نام کنند.

محمود زاده می‌گوید سازندگان اعم از تعاونی‌ها، سازندگان حرفه‌ای و خود مالکانی که صاحب زمین هستند برای ساخت و اتمام پروژه‌های در حال اجرا می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

اما سوال اینجاست که این تسهیلات چه تفاوتی با دیگر تسهیلات در زمینه ساخت و ساز دارد؟

لزوم نظارت بر روند ساخت مسکن برای دریافت وام خود مالکی

عضو هیئت مدیره بانک مسکن می‌گوید مالکیت در حوزه تسهیلات خودمالکی، خصوصی است و محدودیت‌هایی هم که در این زمینه اعمال شده در جهت افزایش ساخت ساز‌ها است.

محمدحسن علمداری گفت: یکی از شرایط دریافت این تسهیلات این است که مالکان تنها می‌توانند یک واحد به نام خود داشته باشند و مابقی را به غیر واگذار کنند که این موضوع می‌تواند به عرضه مسکن کمک زیادی کند.

بررسی و نظارت بر روند پیشرفت پروژه، یکی از شروط اعطای این تسهیلات است که دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری می‌گوید باید زیر ساخت‌ها و کارشناس‌های لازم در این زمینه تعیین شوند تا به ازای پیشرفت و ساخت این تسهیلات، به متقاضیان پرداخت شود.

براساس آمار بانک مرکزی، در ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۷۲۷ هزار و ۴۳۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات به بخش اقتصادی پرداخت  شده است که ۹۰ هزار و ۶۸۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن مربوط به مسکن و ساختمان است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد بیش از ۳۱ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

 

 

گزارش از سارا فضلی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
رحمان اکرمزاد قوشچی
۱۱:۴۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
اقای محترم اگر شما میتوانید با وام که برای خانه درست کردن میدهم شما میتوانید با این وام خانه درست کنید نه اگر راست مکویم خودشان بیاین با این وام خانه هارا درست کن و تحویل مشتری بدن و خانه صاحب هر ماه قسط بدهد در این گرانی نمیشود خانه درست کنند
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۲ دی ۱۴۰۰
انشالله روزی برسد که همین دلال ها و واسطه گرها توی قبر بدنشون بلرزه در اید از بس که مردم لعن و نفرین شون میکنند....
محراب
۱۵:۲۵ ۲۰ دی ۱۴۰۰
تا زمانی که مافیای مسکن هستند با این پول میشه ی قبر بخریم بریم توش...
راه کار بهبود در بازار مسکن افزایش وام نیست بلکه کاهش قیمت مسکن و زمینه...
راهکار کاهش قیمت مسکن مثل بورسه که همون‌طور هر سهمی ۹۰ درصد ریزش داشته مسکن هم ۹۰ درصد ریزش کنه...
افزایش وام فقط باعث گرانتر شدن مسکن میشه و دردی از مردم دوا نمیکنه...
راهکار کاهش قیمت مسکن بسیار آسانه و توی یک ماه میشه حداقل ۵۰ درصد کاهش داد اما این ها نمیخوان این اتفاق بیفته...
ناشناس
۰۵:۱۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
تمام این وام‌ها فقط به سود مایع داراست نه با ۴۰۰ میشه خونه ساخت نه میتونی قسط وام رو پرداخت کنی خلاصه این رشته سر دراز دارد
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۹ دی ۱۴۰۰
من که خسته شدم با همسرم کار کردیم جمع کردیم خونه بخریم خونه گرون شد حقوق زیاد نشد الانم خودم سرکار نمیرم ۲تا بچه داریم من نمیدونم من عقلم نمیرسه یا چی آقایون مسول فکر نکردن با ۵میلیون حقوق چطور اقساط رو باید پرداخت کرد باید قرض بگیریم اقساط رو پرداخت کنیم و هوا بخوریم با هوا میشه زنده بود
محسن
۱۴:۱۶ ۱۹ دی ۱۴۰۰
دولت رییسی از دولت احمدی نژاددرس عبرت بگیرد.
علت بدبختی ملت دادن وام ارزان به دلایل مختلف هست که همه نمیگیرن فقط مرفهین بیدردمیگیرن. که بابت خدمات بانکی سال به سال کارمزدها ازهمه گرفته میشه.
ناشناس
۰۶:۴۸ ۱۹ دی ۱۴۰۰
نمیتوانید جلو سیستم ربایی بانک را بگییرد اعلام میکند این اقساط با این سودها به نسبت تورمی که در کشور هست ناچیز هست یعنی چه جوری درباره اقتصاد فکر کرده. بنظر ایشان مگر تا چند سال دیگر قرار هست که تورم کشور تا کجاها پیش برود که بنظر او این اقساط برای مردم کوچک خواهد شد پس نظرش در مورد سیاست کنترل تورم دولت که دربوغ و کرنا شده است چه میشود مگر حجم نقدینگی هرسال تا کجا قرار هست پیش برود . ایا نظر کارشناسان در مورد اینکه اگر تمام این وام را با کارمزد ناچیز حساب شود باعث چه چیزی در صنعت و تولید کشور خواهد شد هم پرسیده شده است . یعنی حل سیستم ربایی بانکها که اکثرا دولتی اند از واجبترین کارها برای این اقتصاد کشور خواهد بود . مطمعنا تمام مردم دنیا پول کشورشان را در خانه نمیتوانند نگه دارند که ترس از خروج ان از بانکهای کشور را دارید. باید برای اینکه مانند کشورهای دیگر کارمزد و مالیات پرداخت نکنند هم ممنون دولت باشند که اگر هم خارج کنند فقط باعث رونق بیشتر خواهند بود. بخدا خبر نگاران و روزنامه نگاران که دست بقلمند و دست در نوشتن دارند پیگیر این سوالات ساده باشند و پاسخ سوالات ساده را از مسعولین بگیرند و مساعل را بهم نپیچانید . سوال کنید ایا مگر شما برای اسلام و دیانت انقلاب نکرده اید ایا ربا جنگ با خدا هست یا نیست تکلیف را معلوم کنید خواهشا در بحث سیستم بانکی کشور فوری عمل کنید . اقای ریس جمهور هیچ وقت تعلل و کوتاهی در اینباره نیست و زمان در حال کوتاه شدن . در رابطه با حقوق تمام مدیران و مسعولین کشور از نماینده تا ...وچه و چه و چه هم که باعث فاصله طبقاتی افکار انها با مردم و احاد جامعه شده اند بی هیچ واهمه ای ورود کنید. مسعول و مدیرانی که دل در گرو حل مشکلات کشور دارند و بخطر افتادن خیلی از چیزها و ارزشها را میبینند مطمعنا شکم گرسنه را تحمل خواهند کرد و فساد در اینچنین مسعولین و دولتی نخوا هد بود که اصلا نیازی به مبارزه با فسادشان داشته باشید و از هم دلترین انسانها برای دولت و کشور خواهند بود
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۸ دی ۱۴۰۰
پس چرا وام خرید مسکن توی بودجه سال آینده حذف شده؟ تنها امیدم به خانه دار شدن همون وام بود
شل ممد
۲۲:۴۰ ۱۸ دی ۱۴۰۰
بعد هشت سال روحانی و چند ماه رئیسی اخرش امدین سر طرح احمدی نژاد
اسمش را به مسکن مهر گذاشتین مسکن ملی بعدش شد اقدام ملی
مهر خودمالکی هم اقدام ملی خودمالکی کارت سوختش هم که کنار گذاشتین دوباره اوردین
یه دفعه خودشو میاوردین خيال راحت
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۸ دی ۱۴۰۰
سلام.از سازمان بازرسی کل کشور،شورای نگهبان،دولت،مجلس،رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم دستور واردات خودروی معمولی باکیفیت و بدون تعرفه گمرکی را صادر بفرمایند و فروش آن به مردم بدون خودرو،تا انحصار،احتکار و گرانی دههابرابری خودرو شکسته شود،مردم بعد برجام که خودرو ده برابر گران شد توان خرید ندارند و از طرفی خودروهای داخلی هزاران برابر ویروس کرونا در شش ماه گذشته کشته و تلفات داده.
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۸ دی ۱۴۰۰
وام بنیاد مسکن روستایی را کی میخواین بدین؟؟..؟؟
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۸ دی ۱۴۰۰
زمین و مسکن خودرو غذا دارو همه دست باند قدرت مافیا و هزار فامیل است وامها جایزه ایی برای همان مافیای خودی است وگرنه زمین باید به احتیاج و شکستن قیمت عرضه زمین نه تولیدی است نه وارداتی مصلاح هم که همه چی داخلی است خودرو رو هم کیلویی حساب کنی میشه هشت نه میلیون با شرایط بی عرضگی سیستم که دلار را رساندن به نزدیک سی هزار تومان همان ها که توصیه به قنائت و به جای لباس توسیه میکنند لنگ ببندید خودشان جزو همان مافیاها هستند خودرو هم کیلویی چند یه موتور سیکلت رفتم بخرم هندا نزدیک به سی میلیون شده اخه کیلویی چند
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۸ دی ۱۴۰۰
یکی نیست به این تصمیم گیرندگان بگه وام حلال مشکلات مردم نیست ببین مسببین این گرفتاریها کیان اونا رو از این جامعه محو کنیدو نابودشون کنید
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۸ دی ۱۴۰۰
وام هیچ تاثیری در کاهش قیمت ها نداره ببینید از کجا داره آب میخوره محاکمه کنید اشد مجازات رو در نظر بگیرید، اگر چه همه این مشکلات از آقازاده ها که سلطان ساخت ساز برج هستن سرچشمه میگیره و کاریشم نمیشه کرد فقط باید ببینم کی زیر این تورم نابود میشیم
محمد
۲۰:۳۲ ۱۸ دی ۱۴۰۰
کی میدن پس
ناشناس
۰۰:۲۸ ۱۹ دی ۱۴۰۰
وقت گل نی
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۸ دی ۱۴۰۰
سلام.واقعا یه کارگر نمیتونه در در طی دو یا سه سال حداقل 300میلیون تومان در طرح نهضت مسکن ملی آورده داشته باشه .خواهشا پیگیری کنید تا حلش کنن
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۸ دی ۱۴۰۰
وام طرف باید شغل داشته باشه که بگیره یا نه همه اینکارها نمایشی هست
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۸ دی ۱۴۰۰
جک میگید؟
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۸ دی ۱۴۰۰
پس قانون مالیات خانه های خالی چی شد؟
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۸ دی ۱۴۰۰
هر چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد این هم پرداخت میشه