سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افت تحصیلی دانش آموزان کرمانی طی ۲ سال گذشته

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان از افت صد در صدی دانش آموزان کرمانی طی ۲ سال گذشته در برخی از دروس مهم تحصیلی، خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - عباس ضیا معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان، علل و عوامل افت تحصیلی دانش آموزان دوره اول ابتدایی در دروس «فارسی» و «ریاضی» را مربوط به تشریح چرایی و چگونگی اجرای فاز دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری که از برنامه‌های مهم و اولویت دار معاونت ابتدایی است،  دانست وگفت: مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری پس از پایان ارزشیابی نوبت اول، آغاز می‌شود.

او می‌گوید: برای اینکه بتوانیم ارزیابی دقیقی از وضعیت یادگیری دانش‌آموزان داشته باشیم؛ نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته را با دو سال قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی حضوری آموزش؛ مقایسه کردیم و متوجه شدیم که دانش‌آموزان ما در درس‌های مهمی مانند فارسی و مهارت‌های خواندن و نوشتن در مقایسه با دو سال قبل افت ده درصدی داشتند و همچنین درصد دانش آموزان نیازمند به تلاش با افزایش مواجه بوده است.

ضیا  گفت: ارزشیابی در دوره‌ ابتدایی به دو شکل «کیفی توصیفی» و «فرآیندی» انجام می‌شود به این ترتیب که هم در نوبت اول و هم نوبت دوم از طریق فعالیت‌های کلاسی، کار پوشه و همچنین آزمون‌های عملکردی میزان یادگیری دانش‌آموزان و تحقق اهداف برنامه درسی از سوی معلمان عزیز مورد سنجش قرار می‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به این که در دوره ابتدایی بویژه پایه اول که دانش آموز هیچ شناختی از فضای مدرسه و معلم ندارد، یادگیری مؤثر از طریق ارتباط حضوری و چهره به چهره اتفاق می‌افتد؛ گفت: تعطیلی طولانی مدت آموزش حضوری، یادگیری مهارت‌های سواد پایه در این دانش آموزان خصوصا دوره اول ابتدایی را با ضعف‌های جدی مواجه کرد.

به گفته ضیا آموزش دادن به کودکان امری تخصصی است لذا علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، دانش آموزان در یادگیری مهارت‌های سواد پایه مشکل جدی دارند البته این که با چه روشی و بر مبنای چه اصولی مهارت‌های سواد پایه را به دانش آموزی که قبل هیچگونه آشنایی با این مهارت‌ها نداشته بیاموزیم؛ کار تخصصی تربیتی است که نیازمند ارتباط دانش‌آموز با معلم به شکل رودرو  است.

او یکی از موانع یادگیری در فضای مجازی را عدم تمرکز اعلام کرد.

او گفت: این که از کودکان انتظار داشته باشیم که از طریق گوشی هوشمند یا تبلت و در فضای مجازی در یک مدت طولانی تمرکز داشته باشند و آموزش‌ها را دریافت کنند واقع بینانه نیست.

ضیا گفت: این طرح از تابستان گذشته با شناسایی دانش آموزانی که در دوره اول در درس‌های فارسی و ریاضی نتیجه قابل قبول یا نیازمند تلاش کسب کرده بودند و در دوره‌ دوم در درس‌های علوم، فارسی و ریاضی، نتایج قابل قبول و نیازمند تلاش کسب کرده بودند؛ آغاز شد.

به گفته معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان ،در مرحله دوم بعد از اتمام ارزشیابی نوبت اول دوره‌  ابتدایی، به دلیل این که بتوانیم از فرصت باقی مانده تا پایان سال تحصیلی استفاده شود، مجددا این برنامه را اجرا خواهیم کرد و امیدوار هستیم که از زمان باقیمانده تا اردیبهشت ماه بتوانیم برای برنامه جبران و تثبیت یادگیری بهره مؤثری ببریم.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.