سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برخورد ناو انگلیسی با زیردریایی هسته‌ای روسیه در اقیانوس اطلس

کشتی جنگی نیروی دریایی انگلیس با یک زیردریایی هسته‌ای روسی در شمال اقیانوس اطلس برخورد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،کشتی جنگی نیروی دریایی انگلیس با نام «اچ‌ام‌اس نورت‌تامبرلند» (HMS Northumberland) در یک عملیات تعقیب و گریز در منطقه شمال اقیانوس اطلس با زیردریایی هسته‌ای «شکارچی قاتل» روسیه برخورد کرد.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی سان، تصور می‌شود که این اولین برخورد شناورهای روسیه و نیروی دریایی انگلیس از زمان پایان جنگ سرد باشد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی زیردریایی «قاتل شکارچی» روسیه که می‌تواند اژدر‌های هسته‌ای را حمل کند، به کابل سونار که توسط ناو انگلیسی یدک کشیده می‌شُد، برخورد کرده است.

سونار آرایه‌ای، کابلی پوشیده از هیدروفون (وسیله‌ای برای دریافت موج‌های لرزه‌ای در آب) است و با آن به صدا‌های زیر سطح آب گوش می‌دهند.

ناوچه نوع ۲۳ انگلیس برای جستجوی زیردریایی روسی در حدود ۲۰۰ مایلی (حدود ۳۲۰ کیلومتر) شمال اسکاتلند اعزام شده بود اما با برخورد کابل سونار کشتی انگلیسی به بدنه زیردریایی روسی، خدمه مجبور شدند مأموریت خود را متوقف کنند و برای تعمیر به بندر بازگردند.

روزنامه سان به نقل از فرمانده سابق ناو انگلیسی نوشت: کابل سونار این کشتی به شدت آسیب دیده و غیرقابل استفاده بوده و سوال این است که آیا این حادثه عمدی بوده یا تصادفی روی داده است.

این در حالی است که اوکراین و متحدانش در هفته‌های گذشته با ادعای افزایش نیرو‌های نظامی روسیه در مرز‌های این کشور بار‌ها به مقامات مسکو هشدار داده‌اند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند در هفته‌های اخیر احتمال درگیری نظامی میان اوکراین و روسیه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شد.

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه فروپاشید. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند به قلمرو خود است، ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است.

کشورهای غربی و آمریکا نگران هستند روسیه اقدام به حمله نظامی به شرق اوکراین کند. با این حال، مقامات روس بارها این ادعاهای مقامات غربی را تکذیب کرده‌اند. گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای روسیه باعث به خطر افتادن منافع ملی این کشور شده است اما مقامات آمریکایی حاضر به دادن تعهدات امنیتی به مسکو نیستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۷ دی ۱۴۰۰
توی روباه پیر اونجا چکار میکنی؟مگه تو فضولی که به همه جا سرک میکشی؟به تو چه