سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با خشکسالی و نبود نهاده دامی برای دام ها؛

بغض گلوی دامداران را گرفته است

در شهرستان فردوس تعداد زیادی از دامداران با نبود نهاده دامی برای سیر کردن شکم گوسفندانشان مواجه هستند اما حمایتی از آن ها نمی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - قصه همان قصه پر از درد و غصه کمبود نهاده‌های دامی است و این بار دامداران فردوس زبان به شکایت گشوده اند.

گوسفندان را که رها می‌کنند و به چرا می‌برند، فقط و فقط با بیابان‌های خشک و بی آب و علف رو به رو می‌شوند و گوسفند‌ها هم چاره‌ای جز سرگردانی در بیابان ندارند.

بغض گلوی دامداران را گرفته و نمی‌دانند برای حل مشکلشان چه کنند؛ نه گندم و جو پیدا می‌شود و نه کنسانتره دامی تا با آن شکم دام‌ها را سیر کنند.

جز حسرت، هیچ نداریم

یکی از دامداران فردوس می‌گوید: وقتی در چراگاه‌های خشک به گوسفندان نگاه می‌کنم، چاره‌ای جز حسرت خوردن ندارم و باید منتظر بمانم تا شاید از آسمان قطره‌ای آب فرود آید و سال آینده را بهتر کند.

او می‌گوید: وقتی یک گوسفند، سه قلو می‌زاید، چگونه شکم نوزاد تازه متولد شده را با خار پر کنم تا بتواند سرپا بایستد و دوام بیاورد؟


بیشتر بخوانید


این دامدار فردوسی می‌گوید: بعضی از گوسفندداران این منطقه تا ۷۰۰ رأس گوسفند داشته اند و حالا فقط حدود ۱۰۰ رأس برای آن‌ها باقی مانده است و بقیه یا به قیمت کم فروش رفته اند یا تلف شده اند.

او گفت: بخواهیم آزاد هم جو بخریم گیرمان نمی‌آید؛ جو پارسال کیلویی هزار و ۶۰۰ تومان بود، اما حالا با قیمت ۸ هزار تومان هم نمی‌توانیم جو پیدا کنیم.

این گوسفنددار فردوسی با صدایی گرفته و بغض آلود گفت: کار و زندگی و معیشت من و خیلی از افراد ساکن در شهر و روستا‌ها به این شغل بسته است، ولی هیچ کس نظری به ما نمی‌کند و در بیابان‌های خشک فقط حسرت روزیمان می‌شود.

موجود بودن کنسانتره برای دام های سنتی

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به گرفتاری و درد کشاورزان و دامداران واقف هستیم و تلاش می‌کنیم تا مشکلات را به حداقل برسانیم.

او گفت: با پیگیری‌های انجام شده دان و خوراک واحد‌های مرغداری تخم گذار، گوشتی و دامداری‌ها و گاوداری‌ها فراهم شده است

جعفری گفت: تولید نهاده‌های تلفیقی برای دام‌های سنتی برای روستائیان و عشایر نیز آغاز شده است و در کارخانجات تولید می‌شود که می‌توان با استفاده از آن‌ها مشکلات را تا حدودی کاهش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کنسانتره نیز جهت تکمیل تغذیه دام‌ها با قیمت متعارف موجود است و با توجه به مشکل تأمین ارز نهاده‌های دامی، از کشاورزان می‌خواهیم تا سختی‌ها را کمی تحمل کنند و بدانند که پیگیری‌ها در حال انجام است.

انتهای پیام/ س 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.