سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طاعون نشخوار کنندگان به البرز بازگشت

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در طالقان البرز مجددا شیوع پیدا کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز- فردین حکیمی گفت: ۱۵ دی، حدود ۲۰ روز بعد از زمان شروع سرمستی کل و بز، لاشه ای از بز وحشی در منطقه طالقان مشاهده شد که آلوده به طاعون نشخوار کنندگان کوچک بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: مناطق مستعد به جهت شیوع احتمالی طاعون نشخوار کنندگان کوچک با کمک محیط بانان و همیاران محیط زیست به‌صورت مستمر مورد رصد و پایش قرار گرفت.

هر چند میزان تلفات بالا نیست اما با جود مشکلات ناشی از بارش برف در ارتفاعات،  تردد محیط بانان و سوزاندن لاشه ها، تلاش خواهد شد ضمن جلب مشارکت همیاران محلی و برقراری امنیت در منطقه، از حرکت گله های آلوده به مناطق دیگر جلوگیری کرد.

به گفته حکیمی، پس از شیوع اول بر اساس پایش منطقه طالقان توسط محیط بانان و همیاران محلی در ماه‌های آبان و آذر تلفاتی مشاهده نشد .

به‌نظر می رسید بیماری کنترل شده اما با توجه به بارش برف و شدت سرما در ارتفاعات، حرکت گله های کل از ارتفاعات( مناطق همجوار با استان مازندران و مناطق درگیر با بیماری) به مناطق پایین دست و از طرفی فصل سرمستی کل، خطر شیوع مجدد بیماری پیش بینی می شد.

او گفت: موضوع حفظ محیط زیست و حیات وحش حد و مرز نمی شناسد و برای کنترل و ریشه کن کردن بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک( با توجه به گدار حیات وحش)  نیازمند همکاری و همراهی استان‌های همجوار برای واکسیناسیون کامل دام‌های اهلی در زمان ورود دام‌ها به مراتع هستیم.

این بیماری خطری برای انسان ندارد.

 اواخر تابستان برخی از زیستگاه های حیات وحش مازندران به ویژه منطقه دلیر درگیر بیماری طاعون نشخوار  کنندگان کوچک شد و به جهت همجواری منطقه با زیستگاه های حیات وحش طالقان، مناطق مذکور تحت پایش های مستمر قرار گرفت.

در نهایت اوایل مهر امسال، شاهد تلفات حیات وحش( بز وحشی و اهلی) در یکی از مناطق طالقان بودیم که حدود ۲۹ راس از گونه بز وحشی( ماده) در اثر بیماری تلف شدند و با اقدامات به‌موقع این بیماری با حداقل تلفات کنترل شد.

انتهای پیام/د.خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.