سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهارشنبه های امام رضایی عطر و بوی فاطمیه گرفته است

چهارشنبه صحن‌های حرم رضوی دلتنگ‌تر از هر زمان دیگری، عزادار حضرت زهرا(س) است و حرم رضوی حال و هوای فاطمیه گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهدچهارشنبه باشد شهادت حضرت مادر باشد ناخودآگاه  چشم‌های خیسم را که می‌بندم و باز می‌کنم مقابلم گنبد طلایی شمس الشموس را می‌بینم، و آنجاست با دل و لب‌های لرزان می‌گویم: السلام علیک یا فاطمه زهرا، سلام بر تو‌ ای مونس و غمخوار شیعیان، چرا هر چه چشم می‌گردانم مزار تو را نمی‌یابم.

این چهارشنبه صحن‌های حرم رضوی دلتنگ‌تر از هر زمان دیگری، عزادار مادری است که نامش فاطمه است و لقبش شهیده و چه بجا گفته اند مادر هر کاری کند فرزندان یاد می‌گیرند، مثلا اگر شهید شود.

چهارشنبه است و من در حال و هوای شهادت مادر گوشه‌ای از صحن ایستاده ام و زیارت نامه اش را می‌خوانم و آرام در دلم می‌گویم یا فاطمه (س) مگر می‌شود، پهلوی تو بود و شکسته نبود؟ بی شک مزار تو همین دل شکسته من است هزاران دل شکسته‌ای که این چهارشنبه روانه حرم رضوی می‌شوند...

مشهد مقدس همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س)  غرق ماتم شده است؛ تا جایی که سرتاسر حرم مطهر امام رضا(ع) رخت عزا پوشیده و پارچه‌های مشکی مزین به نام و القاب حضرت زهرا (س)  در گوشه کنار حرم مطهر رضوی نصب شده است.

ایام شهادت حضرت زهرا(س)  برای ما مسلمانان کمتر از ایام محرم و صفر نیست. در این ایام شیعیان عزادار هستند و بیش از هر زمانی برای ظهور مهدی موعود دعا می‌کنند تا با ظهورشان و مشخص شدن قبر مادر سادات، عاشقان امکان تشرف به زیارت قبر فاطمه زهرا (س)  را کسب کنند.

یکی از کارشناسان مذهبی حرم امام رضا (ع) گفت:شیعه دو تاریخ برای شهادت فاطمه زهرا (س) دارد که هر دو به نوعی صحیح هستند، یک تاریخ در ۱۳ جمادی الاول و تاریخ دیگر نیز سوم جمادی الثانی است، که هر دو صحیح هستند.

به گفته این کارشناس مذهبی سند هر دو روایت نقل شده صحیح است، اما در متن روایت، تاریخ شهادت به عربی و بدون نقطه ذکر شده و سبب اختلاف شده است،

او گفت: به دلیل این‌که در قدیم‌الایام، نقطه گذاری و اعراب گذاری به درستی رعایت نمی‌شد بدین جهت تاریخ شهادت حضرت توسط تاریخ نویسان به دوصورت «خمسة و سبعین» و «خمسة و تسعین» بعد از رحلت پیامبر (ص) خوانده و نوشته شده است.

این کارشناس مذهبی گفت: تعدادی از تاریخ نویسان شیعه، این تاریخ را خمسه و سبعین و تعدادی دیگر نیز خمسه و تسعین خوانده و ذکر کرده‌اند و بعد‌ها نیز کتب متعددی چاپ شده تعدادی تاریخ شهادت حضرت (س) را خمسه و سبعین و تعدادی دیگر نیز خمسه و تسعین بعد از رحلت پیامبر (ص) نوشته‌اند. این موضوع عامل اختلاف شده و دو روایت متفاوت برای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تاریخ قید شده است.

او گفت: اگر «خمسه و سبعین» را در نظر بگیریم یعنی ۷۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) که مصادف با ۱۳ جمادی‌الاول است و اگر خمسه و تسعین درنظربگیریم یعنی ۹۵ روز بعد از رحلت نبی اکرم (ص) که مصادف با سوم جمادی‌الاول است، بر این اساس هر دوی این روایات به نوعی صحیح بوده و ۲۰ روز ما بین این دو تاریخ ایام فاطمیه نامیده می‌شود.

کنار پنجره فولاد یکی از خادمان بارگاه منور رضوی درحالی که صدای مداحی تمام فضای حرم را پر کرده است، آرام آرام گوشه‌ای اشک می‌ریزد به سمتش می‌روم و از او درباره روز‌های شهادت حضرت زهرا و حال وهوای حرم و خادمین حرم می‌پرسم، این خادم درحالی که چشم‌هایش خیس است گفت:مزار فاطمه زهرا در دل تک تک ما عاشقان و خادمان حرم رضوی است.



این خادم در حالی که با صدای بلد گریه می‌کند، گفت:حضرت زهرا (س) با اینکه بعد از آن حمله به خانه شان بعد از بهوش آمدنشان به استراحت نپرداختند و با حالی که داشتند رفتند به سمت مسجد و از امام زمان خودشان تا لحظه آخر دفاع کردند، تازمانی که حضرت زهرا (س) زنده بودند هیچکس نتوانست از امیرالمومنین (ع) بیعت بگیرد که این درس بزرگی برای ما به حساب می‌آید.

او گفت:در کنار جنگ سخت، جنگ نرم حضرت زهرا (س) نیز مثال زدنی است و جنگ نرم حضرت زهرا (س) گریه‌های ایشان در موارد مختلف بود، که این گریه‌ها افشاگری و مرزبانی از علم و بیرق ولایت بود که این گریه‌های حضرت صدیقه (س) مظلومیت امیرالمومنین (ع) به همه جهانیان نشان داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام//ف.ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.