سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار آمریکا، انگلیس و برخی کشور‌های اتحادیه اروپا به ارتش سودان

در پی سرکوب گسترده اعتراضات مردم، آمریکا، انگلیس، نروژ و برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا ارتش سودان را تهدید به توقف کمک‌های اقتصادی کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا و هم پیمانانش ارتش سودان را به قطع کمک های اقتصادی تهدید کردند. 

در بیانیه کشور‌های مرسوم به تروئیکا و اتحادیه اروپا در رابطه با سرکوب اعتراضات مردم در سودان آمده است: تشکیل سریع دولت و مجلسی قانونی برای تداول ارسال کمک‌های اقتصادی خارجی ضروری است.

در این بیانیه از ارتش سودان خواسته شده هر چه سریعتر گام‌های مثبتی در جهت ثبات سیاسی در سودان بردارد.

دو روز پیش عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان از سال ۲۰۱۹ استعفا داد؛ همین امر موجب اوج گیری مجدد اعتراضات مردم در شهر‌های مختلف سودان شد.

مردم سودان می‌گویند ارتش نباید در آینده سیاسی این کشور نقش داشته باشد. در ادامه این بیانیه آمده است: مردم خیلی واضح خواسته‌های خود را بیان می‌کند و ارتش باید نشان دهد در جهت خواسته‌های مردمی گام برمی دارد.

در این بیانیه همچنین از مردم سودان خواسته شده رهبری غیرنظامی را برای اداره امور کشورشان انتخاب کنند.  در ادامه آمده است: اقدام یک جانبه برای انتخاب نخست وزیر و کابینه جدید اعتبار سیاسی دولت آتی سودان را زیر سوال می‌برد و موجب تضعیف این نهاد‌ها می‌شود.

مقامات آمریکایی و اروپایی اعلام کردند: مقامات نظامی سودان را مسئول نقض حقوق بشر در این کشور می‌دانند.

شاهدان عینی گفته اند روز گذشته نیرو‌های امنیتی سودان برای متفرق کردن معترضان که علیه حکومت نظامی در این کشور به پا خواسته بودند گاز اشک آور پرتاب کرده اند.

این تظاهرات سیزدهمین دور از اعتراضات مردمی پس از کودتای ۲۵ اکتبر در سودان است. تا به حال و به گفته مقامات محلی ۵۶ نفر در این اعتراضات به دست نیرو‌های امنیتی این کشور کشته شده اند.

بیانیه کشورهای غربی درباره اوضاع سودان درحالی منتشر می شود که آمریکا و همپیمانانش بزرگترین حامیان کشتار مردم بی دفاع یمن از سوی رژیم سعودی هستند. همچنین این کشورها تاکنون هیچ واکنشی به کشتار روزانه مردم بی دفاع فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی از خود نشان نداده و همواره از گسترش شهرک سازی های این رژیم و آواره شدن مسلمانان فلسطینی حمایت می کنند. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.