سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پولیتیکو:

طرف‌های غربی خواستار نابودی سانتریفیوژ‌های پیشرفته ایران هستند

پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی ضمن تحلیل روند مذاکرات نوشت زمان برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران محدود است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکو، برخی از مقامات نزدیک به روند مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام کردند ممکن است انجام مذاکرات برای رسیدن به توافقنامه ۲۰۱۵ تا پایان ژانویه و یا اوایل فوریه به پایان برسد. در حالی که مقامات غربی خواستار نابودی سانتریفیوژهای ایران هستند، تهران این موضوع را نمی پذیرد. 

برخی دیگر از منابع خبری آگاه ولی می‌گویند هیچ زمان مشخصی برای پایان این مذاکرات درنظر گرفته نشده است. دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در هفته گذشته اعلام کردند نمی‌خواهند مهلتی ساختگی را برای مذاکرات مشخص کنند، ولی تنها چند هفته و نه چند ماه برای بازگشتن به توافق هسته‌ای زمان باقی است.

این پایگاه خبری در ادامه مطلب خود مدعی شده عدم مذاکره مستقیم بین مقامات ایرانی و آمریکایی باعث پیچیده شدن روند مذاکرات شده است. انریکه مورا، مقام ارشد اتحادیه اروپا مجبور است هر بار راه حل‌های رسیدن به سازش را بین رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران رد و بدل کند. همین امر باعث کند شدن روند مذاکرات این دوره شده است.

دیپلمات‌های غربی نیز ادعا می‌کنند هنوز مطمئن نیستند مقامات ایران تا چه حد برای رسیدن به توافق هسته‌ای مصمم هستند. آن‌ها می‌گویند ممکن است این دور از مذاکرات فرصتی برای ایران برای گسترش برنامه های هسته‌ای خود باشد.

یک دیپلمات ارشد غربی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد با توجه به کاهش زمان برای مذاکرات قرار است از این به بعد موضوعات مختلف به صورت موازی پیش برده شوند.

در این پایگاه خبری همچنین آمده است: گفتگو‌ها بسیار فنی است، زیرا باید به مراحلی دست یابد که ایران را به جایی که در سال ۲۰۱۵ قرار داشت برساند. در مورد برخی اختلاف‌ها راه حل‌هایی پیشنهاد شده، ولی برخی دیگر از اختلافات بسیار پیچیده هستند.

این پایگاه مدعی شده: چیزی که روند مذاکرات را پیچیده‌تر کرده نحوه برخورد و مدیریت سانتریفیوژ‌های ایران است. ایران سرعت بالایی در سال‌های اخیر در ساخت سانتریفیوژ‌های هسته‌ای پیدا کرده است. ایران در حال غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد است این یعنی ایران تا رسیدن به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای راه زیادی ندارد. در حالی که طبق توافقنامه سال ۲۰۱۵ ایران تنها مجاز به غنی سازی ۳.۶۷ درصدی با تعداد محدودی از سانتریفیوژ‌های پبشرفته بود.

این گزارش تاکید دارد:  ایران صد‌ها سانتریفیوژ بسیار پیشرفته و کارآمد را در فردو و نطنز نصب و راه اندازی کرده است. بسیاری از نمایندگان کشور‌های غربی از ایران خواسته اند این سانتریفیوژ‌ها را نابود کند، ولی تهران در نظر دارد در صورت توافق این سانتریفیوژها  را انبار کند. ایران دسترسی نمایندگان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای برای بازدید از تاسیسات خود را بسیار محدود کرده این در حالیست که در هفته‌های اخیر مقامات این آژانس چندین بار به ایران سفر کرده اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۵ دی ۱۴۰۰
خوب نابودشون کنین بره مردم چه سودی از انرژی هسته ای بردن داریم از گرسنگی میمیریم بزارید تحریم ها رو بردارند
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۵ دی ۱۴۰۰
مگه اون زمانی که توی راکتور اراک سیمان ریختن (طبق برجام)، تحریم ها برداشته شد؟
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۵ دی ۱۴۰۰
18.44 ناشناس خودرو رو پدر من گرون کرد نهاده های دامی رو با مافیا یی که به وجود اوردن پدر من گرون کرد مرغ رو پدر من گرون کرد دلار رو پدر من گرون کرد مسکن رو پدر من گرون کرد ما نون میخوریم نه اب سنگین راکتور اتمی اراک چیزی که سود نداره رو باید جمع کرد این انرژی هسته ای ضررش از سودش بیشتره جمع کنید این دکانو و بزارید مردم زندگی کنن
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۵ دی ۱۴۰۰
خدا یا به بعضیا عقل بده
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۵ دی ۱۴۰۰
خیلی راحت امتیاز ندید چون ما میسوزیم از عمرمون که رفته و هیچی به هیچی.
باران
۲۱:۱۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
کاش رهبری طبق شرایط زمانی غیر شرعی بودن و حرام بودن بمب هسته ای ، ملغی کنند
اجازه دهند دانشمندان مون بمب هسته ای بسازند


قلدرها و یانکی های آمریکایی قاتلان بیش از 100 میلیون سرخپوست بومی آمریکا ، حرفی جز زور نمی فهمد . نباید از روی نرمش باهاش برخورد کرد
مهدی
۱۱:۰۴ ۱۵ دی ۱۴۰۰
اشتباهی مثبت دادم
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۵ دی ۱۴۰۰
دقیقا ما باید تا 2024 بمب هسته ای بسازیم یا ترامپ رو له کنیم
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۵ دی ۱۴۰۰
اشتباهییی مثبت دارم
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
کجاییییییییییییییییییییییییی ...
سردار...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
گور پدر آمریکا
و تمام استعمار گران جهان...
لعنت...

اینا از کوتاهی های ماها تا به اینجا هم ، پیش اومدن ،
و تا همه دنیا دست به دست هم ندیم و به ( وحدت در عین کثرت ) نرسیم
و هی منم.. ، منم.. کنیم و کی بهتره ...
و این جور انحراف ها..،

*** ( و نقش فردی خودمون رو نادیده بگیریم... )

و به یک وحدت جهانی ، علیه انواع سلطه ، توجه نکنیم ...

همینه...!!!!!!!!!!!!!!!! !!! !!! !
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
از بین بردن سانتریفیوژها اشتباه محضه. دوران شیخ حسن روحانی همه رو از بین بردن چی شد . فقط امریکا و غریبیها ایران رو از همه چیز عقب انداختند . باید با قدرت امتیاز بگیریم
استاد باشارماز
۱۳:۳۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
چیزی نباید از بین بره. نه بتنی ریخته بشه نه چیزی نابود بشه . اگر این کار رو بکنید چیز دیگری را برای تحریم بهانه می کنند. به این چینی ها و روسهای دورو هم نباید اعتماد کرد. چینی ها ی همه چیز خوار ، براش پول مهمه نمونه اش کمک به ساخت موشکهای بالستیک به عربستان. روسها هم از اونا بدتر.
عمار
۱۲:۲۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
بسم رب الشهداء والصدیقین : ای سردار دلها ای صدیق شهید ای فرمانده محور مقاومت اسلامی در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص به جسمهای سوخته اربا اربایتان و دست قطع شده تان همچون سردار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس ع قسم که انتقام بسیار بسیار بسیار سخت خار ذلیل نابود کننده ایی در انتظار آمریکایها و انگلیسیها و صهیونیستها و سعودیهای تروریست است که برای ترور شما خوبان با هم همدست شداند و نقشه مشترک کشیدند در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص و سر تا سر جهان و تا اخراج و نابودیشان در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص و پاکسازیشان از سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص امت بپاخواسته واحده رسول الله ص امت یکپارچه حزب الله در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص از پا نخواهند نشست و نماز شکرانه پیروزی و فتح بزرگ را در مسجد قدس شریف آزاد شده توسط رزمندگان سپاه قدست که متشکل از همه رزمندگان دلاور مردان مرد محور مقاومت اسلامی هستند خوانده خواهد شد تا دشمنان ایران اسلامی و دشمنان محور مقاومت اسلامی در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص بدانند منظور از انتقام سخت بزرگ چیست و چگونه خواهد بود . برای شادی ارواح مطهر و ملکوتی و بلندمرتبه جمیع صدیقین شهدا بفرستیم رحم الله من یقرا الفاتحه مع اخلاص و صلوات . والسلام و صلوات التماس دعا .
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
به نظر من اگر قراره به خواست «غربی» ها فعالیت هسته‌ای مون رو که این همه وقت و سرمایه و تلاش صرفش شده رو محدود کنیم اونم برا وعده سر خرمن بهتره که همین الان «خودمون» کلا سرمایه گذاری در این بخش رو متوقف کنیم و کلا تعطیلش کنیم.
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
خیلی ریز و مجلسی به وعده های عمل نشده قبلی (آتش زدن برجام) عمل کنید.
ما که اب از سرمون رد شده چه یک وجب چه صد وجب.
آن وقت حساب کار هم دست خارجی ها میاد و صدالبته مسئولین بی کفایت هم عیار خودشون را می فهمند.
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
از حرف رهبری خارج نشوید و کوچکترین نکات را به عرض ایشان برسانید و مشاوره بگیرید که این بار کلاه سرمون بره به جای هشت سال هشتاد سالدستهایمان را خواهند بست به روسیه و چین هم اعتماد نکنید فقط فقط رهبری از این نعمت الهی که خداوند اعطا کرده استفاده کنید
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
چی!
غربی غلط کردن
کشور نباید تسلیم بشه
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
" توافقنامه ۲۰۱۵ " !!! چرا از نام برجام استفاده نمیکنید ؟؟؟ به هر حال همه مردم این توافق را به نام برجام میشناسند و اساسا" استفاده از واژه "توافقنامه ۲۰۱۵ " چیزی رو تغییرنمیدهد .
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
بابا اینا میخوان شما بمب اتم بسازید اونوقت آروم میشن
چرا نوفهمین
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۵ دی ۱۴۰۰
بمب اتم که نه ، اما غنی سازی رو میبریم بالای ۶۰ اونوقت دهنشون بسته میشه
ان شاءالله
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
نابود کردن کامل سانتریفیوژها مساویه با بازی دراوردن و بعد هم خروج آمریکا از توافق میشه ولی اگه اونها رو بصورت استندبای و زیر نظر دائمی آژانس انبار کنیم دیگه طرفهای غربی بخصوص آمریکا نمیتونن براحتی توافق رو زیرپا بزارن چون در اینصورت ایران هم براحتی و با کمترین هزینه و زمان به وضعیت قبل از توافق برمیگرده،واقعا فهم اینجور موضوعات برای تیم قبلی مذاکرات در دولت سابق اینقدر مشکل بوده که باعث شدن همچین بلایی بر سر توافق هسته ای و اقتصاد ایران بیاد.
هم وطن
۰۹:۳۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
نه تحریمی برداشته خواهد شد و نه قصد برداشتن تحریها را دارند . ما باید سعی کنیم تحریمها را دور بزنیم و یا خنثی کینم .علاج فقط اینه
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
جواب این همه سختی که مردم کشیده اند و ضررهای دولت را چه کسی جواب میدهد ؟؟؟
علی
۰۹:۱۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
مسئولان مواظب دسیسه شیطان بزرگ و ایادیش باشد اینها فقط میخواهند دست اورد های هسته ای ایران را نابود کنند وگرنه دلشان نه برای ملت ما و نه برای اقتصاد ما سوخته است
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
نابود کردن یک خودکار هم در این راه خیانت به ملت و مملکت و خون شهداست،چه رسد به نابودی سانتریفیوژها.
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اینم خبری که باید خوش خیال ها بدانند ! ایران چیزی با مذاکره بدست نمیاره بلکه چیزهاش رو هم باید بده !!!!!
تنها با زور میتوان حق رو گرفت نه با مذاکره !!!! روسیه چین هم بدتر از آمریکا و اروپا هستند !!!! میدونید این دو تا کشور چقدر منافع ملی ما رو از بین بردند !!!! روسها و چینی ها قابل اتکا نیستند اونها فقط با برگ ایران دارند بازی می کنند !!!!!
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
در برجام هیچ بندی برای این مورد وجود ندارد
بنابر این ایران به هیچ وجه نباید زیر بار برود
حتی نباید میزان اورانیوم بیش از سطح مشخص شده در برجام از کشور خارج شود و یا درصد آن کاهش داده شود و این برای ضمانت ما از عدم خروج دوباره طرف مقابل و عدم انجام تعهدات شون هست

مطمئن باشید آنها در اولین زمان همان شیوه ی گذشته را انجام خواهند داد و ما باید خودمان جای پایمان را محکم کنیم
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اگر قبول کنید 2 روز دیگه با این درخواست ها خواهند اومد

1) خلع سلاح ایران و نداشتن هیچ سلاح دفاعی
2) تحویل نفت و گاز به غربی های ظالم
3) بیشتر شدن تحریم برای کنترل کامل ایران
4) تحویل ایران به انگلیس و یهودیان و نهایت تغییر نام ایران به نوکر انگلیس و آمریکا
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۵ دی ۱۴۰۰
مگر در خواب و خیال ببینند
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
غلط زیادی کردن
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
برجام 2015 مفادش همینه. هر دو طرف باید برگردن به 2015.
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۵ دی ۱۴۰۰
یخورده به مغزت فشار بیار نابود کردن سانتریفیوژ مساوی با زور گفتن یا حمله به ایرانه در همه حوضه ها نفت گاز
شیخی
۰۸:۳۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
از شروع برجام تحمیلی 10 سال گذشته ایران باید ولوم غنی سازی را به بالای 90 درصد ببرد تا این یانکی های غربی پیمانشکن متوجه بشوند خرید زمان به نفع آنها نخواهد بود .
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
وقتی اروپائیها خواستار نابودی سانتری فیوژها هستند اگر ملت ایران از دولت و صنعت هسته ای حمایت نکند مستحق هر چیزی است به جز پیشرفت این غربیهای کثیف حق تحمیل خواسته های خود به ملت بزرگ ایران را ندارند یک مشت بی غیرت وطن فروش در ایران هستند که موجب گستاخی این غربیها شده اند وملت فهیم ایران باید دهن غرب زده های وطن فروش را گل بگیرند به دست آوردن قدرت و اقتدار ملی و توسعه کشور نیاز به جسارت و حس وطن پرستی و تلاش دارد با سر سپردگی و کوته فکری فقط بردگی و حقارت درپی دارد نه عزت و آسایش و امنیت آن بی وجودهای نادانی که در ایران ندا سر میدهند که صنعت هسته ای نیاز نداریم یکی به اینها بگوید که اگر خوب نیست چرا همین غربیها برای توسعه آن سر و دست میشکنند آیا این برای این کج فهمان قابل فهم نیست و نمی دانند اگر قدرت نداشته باشی و منتظر کمک دیگران باشی باید برای همیشه مطیع و گاو شیرده بود.
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
مذاکره ؟؟؟ شده جوک
لغو تحریم نیاز به مذاکره نداره !
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اگر اقشار جامعه را شش دسته تقسیم کنیم
فقیر .
اقشار رو به فقیر
متوسط .
پولدار که تقریبا به زور در رفاه هستند
ثروتمندان کوچک
ثروتمندان کلان

در این میان قشر متوسط بیشترین ضربه را میخورند با قشری که در حال پرتاب شدن به قشر فقیر هستند و قشر عصبانی که هر لحظه در حالت انفجار قرار دارند و بیشترین نارضایتی در این قشر است

فقرا که بیجاره ها عادت کردن به فقر
پولدارها هم تا حدودی می‌توانند رفاه را تامین کنند..

ثروتمندان کوچک هم که معلوم هست وضعیتشان .
ثروتمندان بزرگ هم جای خود
.
بیشترین فشار تحریم روی دوش قشر متوسط بود که هر لحظه در حالت پرتاب به سمت فقر را دارند
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
افغانستان و عراق و یمن و سوریه که آمریکا بهشون حمله کرد و تا حد نابودیشون پیش رفت و تحریمشون هم کرد مگه بخاطر فعالیت هسته ای بود؟
چین و روسیه و ترکیه و ... بقیه جاها که آمریکا اونها رو تحریم میکنه مگه بخاطر فعالیت هسته ای هست ؟
امریکا هرجا که مورد نظرش عمل نکنن یا حمله میکنه یا کودتا یا تحریم ....
دلیل تحریم ایران هم همینه
دلیل سنگین کردن تحریم ایران هم پالس های مثبت دولتمران خودمون بود .
دلیل تاثیر تحریم بر سفره مردم هم شدت خود تحریمی و بی کفایتی مدیران هست.
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
همانطور که غربی ها اجرای تعهدات ولغو همه تحریمها را به 10 یا 15 سال آینده موکول میکنند ایران نیز بایستی کاهش فعالیت و یا کاهش تعداد سانتریفوژها را زمان بندی شده و طی 5 یا 10سال دیگر موکول کند.
ناشناس
۰۸:۴۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
غربی ها فقط وعده سر خرمن می دهند!
انها هرگز اهرام فشار خود را از دست نمی دهند.
حالا توافق به چه قیمتی!
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اصولا چرا باید سانتریفیوژی که با تلاش جوانان و سرمایه کشور ساخته شده به درخواست پوچ غربی ها عهدشکن و مزور نابود کنیم،اینکار نباید به هیچوجه مورد توافق قرار بگیرد.
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
زمان و پیشرفت به عقب بر نمی گردد
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اف برروحانی ودارودسته اش