سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه اندازی تست تشخیص آنفلوانزا در آزمایشگاه تشخیص مولکولی جهرم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: با توجه به افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا و همزمان شدن آن با کرونا، این دانشگاه تست تشخیص بیماری آنفلوآنزا (پی سی آر) را در آزمایشگاه تشخیص مولکولی راه اندازی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید مجید ارجمند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: از آن جا که علائم این دو بیماری در بسیاری از موارد شبیه یکدیگر است، تشخیص و افتراق دقیق دو ویروس آنفلوانزا و کووید از هم، به متخصصین عفونی کمک می‌کند تا مناسبترین درمان را برای بیماران انتخاب کنند.

او گفت: تا قبل از این نمونه‌های آنفلوآنزا برای تشخیص به شیراز ارسال می‌شد که با راه‌اندازی این تست دانشگاه علوم پزشکی جهرم از ارسال نمونه به شیراز بی‌نیاز شده است.

ارجمند گفت:‌ بیمارانی هستند که همزمان به هر دو ویروس آنفلوآنزا و کووید مبتلا می‌شوند که تشخیص به موقع آن در درمان بیماران بسیار حیاتی و مهم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم گفت:‌در روز‌های گذشته چندین نمونه تشخیص بیماری آنفلوآنزا به آزمایشگاه ارسال و به عنوان آنفلوانزا تشخیص داده شد و به ثبت رسید.

ارجمند با بیان اینکه اگر علائم شبیه به سرماخوردگی دارید هوشمندانه رفتار کنید، گفت: در صورت بروز هر گونه علائم سرماخوردگی قرنطینه شوید و یا به نزدیکترین مرکز بهداشتی مراجعه کنید.

او گفت: علائم بیماری سرما خوردگی و آنفلوانزا نظیر سر درد، آب ریزش بینی، سرفه بسیار شبیه به کرونا (واریانت دلتا) است با داشتن چنین علائمی باید مشکوک به کرونا در نظر گرفته شوید و برای حصول اطمینان می‌توانید تست پی سی آر دهید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم گفت: به یاد داشته باشیم بیماری کرونا یک بیماری با چندین علامت است  و از بین رفتن حس چشایی و بویایی تنها یکی از چند علائم بیماری است.

ارجمند در پاسخ به این پرسش که این روز‌ها بیماران کرونایی بیشتر با چه علائمی به درمانگاه مراجعه می‌کنند، گفت: بیمارانی که به درمانگاه مراجعه می‌کنند دارای گلو درد، آب ریزش شدید بینی، کمردرد شدید، مشکل تنفسی، بی‌حالی و ضعف هستند که در کودکان هم این علائم مشاهده شده، اما در آن‌ها علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ نیز وجود دارد.

او گفت: چیزی که این روز‌ها بسیار مشاهده می‌ شود ابتلای خانوادگی افراد به بیماری است. به این صورت که یکی از افراد خانواده به بیماری مبتلا شده و در فاصله زمانی کم همه اعضا درگیر بیماری شده اند و در حال حاضر قدرت سرایت بیماری بسیار بالا است. و دلیل آن می‌تواند بروز گونه جدید بیماری در کشور باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در مراجعه‌کنندگان می‌بینیم که وضعیت بالینی و شدت بیماری در کسانی که دو دز واکسن را دریافت کرده اند به نسبت کسانی که یک دز دریافت نموده و یا هیچ گونه سابقه واکسیناسیون نداشته اند کم‌تر است.

او با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مانند استفاده از ماسک و دوری از دورهمی‌ها بسیار مهم است و در کنار آن شست‌ وشوی دست‌ها نباید فراموش شود گفت: واکسیناسیون کامل کرونا بسیار تاثیر گذار در کاهش علائم بیماری است که دریافت دوز سوم کرونا توصیه می‌شود، زیرا نقش بسزایی در بالابردن ایمنی بدن فرد دارد.

ارجمند گفت: دریافت واکسن به معنای نبود ابتلای فرد به کرونا نیست بلکه از شدت بیماری و کشندگی آن جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.