سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت گاز کوره‌های آجر پزی ۷ برابر شده است

نماینده قم در مجلس از افزایش ۶ تا ۷ برابری قیمت گاز مصرفی کوره‌های آجر پزی انتقاد کرد و آن را باعث تعطیلی حجم بالایی از کوره‌ها اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ درباره گاز بهای کوره‌های آجر پزی گفت: قیمت گاز کوره‌های آجر پزی ۶ تا ۷ برابر افزایش داشته است که مبلغ کلان و غیر قابل پرداخت برای این بخش از تولید است که باعث شد بخش عظیمی از این کوره‌ها تعطیل شود. بخش عظیمی از این کوره‌های چندین ماه است که تعطیل است.  

به گفته امیرآبادی فراهانی، برخی از کوره داران برای سوخت خود به مازوت و نفت سفید روی آوردند که همین هم باعث آلودگی محیط زیستی شد و البته از طرفی هم شرکت پخش و پالایش در استان‌های مختلف این سوخت را به آن‌ها نمی‌دهد. برای تحقق قول ساخت یک میلیون مسکن در دولت این آجر نیاز است.  

هاشمی مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی در این رابطه گفته بر اساس بند ط تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، نرخ سوخت واحد‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحد‌های تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر ۳۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی است. واحد‌های سیمانی و سایر صنایع از جمله کوره‌های آجر پزی، ۱۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی را پرداخت می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: این افزایش قیمت گاز کوره پزی‌ها موجب کمبود آن در بازار و افزایش قیمت آن شده و به ضرر مردم است و تولید کنندگان برای ساخت مسکن به مشکل برخورد کرده اند. ثبات قیمت در بازار در این زمینه نداریم و در حقیقت قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است و به صورت خلفق الساعه در حال افزایش است و امکان خرید آن توسط مردم وجود ندارد.

«پاسخ شرکت ملی گاز به مردم این است که مجلس و نمایندگان این موضوع را تصویب کرده اند و باید توسط خود آن‌ها اصلاح شود این مسئله به شرکت ملی گاز هیچ ربطی ندارد» این جمله را امیرآبادی فراهانی می‌گوید.  

قبول داریم که این قیمت گاز برای کوره‌های آجر پزی بسیار بالاست امیر آبادی به این مسئله معتقد است و می‌گوید: ۲۰۰، ۳۰۰ و ۱۵۰ میلیون هزینه مصرف گاز برای یک کوره آجر پزی انصافا هزینه‌ی بالایی است و این مبالغ باعث شده تولید کنندگان با مشکل مواجه شوند و اگر این موضوع توسط مجلس اصلاح شود باعث ارزانی این کالا در جامعه خواهد شد.  

امیرآبادی فراهانی گفت: البته این موضوع در لایحه بودجه دولت برای ۱۴۰۱ هم آمده و مجلس باید تصمیم جدی در این رابطه بگیرد، زیرا از جمله کالا‌های مورد نیاز ساخت مسکن آجر است.  

در نهایت و پس از رای گیری نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح استفساریه اصلاح بند ط تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ در خصوص اصلاح و کاهش قیمت گاز کوره پزخانه‌ها و آجرپزی‌ها موافقت کردند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.