سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی وجود رانت در توزیع آرد یارانه‌ای بین نانوایی‌ها

برخی از نانوا‌ها معتقد هستند که در بحث توزیع آرد در بازار نان رانت وجود دارد و افرادی هستند که اجازه نمی‌دهند آرد دولتی به صورت سهمیه‌ای باید به دست نانوایی‌ها برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان _ شهروندی با مراجعه به باشگاه خبرنگاران جوان، با ارائه مدارکی مدعی شد که در بازار توزیع آرد یارانه ای رانت و دلالی وجود دارد.

مراجعه کننده مدعی شد که دارای واحد صنفی نانوایی در شمال پایتخت است که دارای پروانه کسب و نانواییش دولتی است؛ اما از دریافت آرد یارانه ای عاجز بوده و نمی تواند به راحتی آرد سهمیه‌ای دریافت کند.

تشکیل ۴۰ پرونده مرتبط با تخلفات آردی در تهران

مهدی کمال نیا معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حوزه هر کالایی که یارانه به آن تعلق بگیرد، بعید نیست که رانت و عرضه خارج از شبکه در آن اتفاق نیفتاده باشد؛ لذا در بحث آرد هم موضوع به همین صورت است لذا احتمال رانت، احتکار و قاچاق آرد نیز در بازار وجود دارد.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران اگر در هر پرونده ای رانت وجود داشته باشد بررسی آن در حوزه صلاحیت محاکمه عمومی است و سازمان تعزیرات نمی‌تواند به آن ورود کند.

کمال نیا گفت: در پایتخت مواردی داشتیم که خارج از شبکه آرد یارانه ای توزیع شده است. از اول امسال ۴۰ پرونده به ارزش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در تعزیرات استان تهران تشکیل شده که ۲۶ فقره آن پس از اعلام محکومیت، احکام صادره مربوطه به متخلفان ابلاغ شد.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران از ابتدای امسال ۱۵ پرونده گرانفروشی در بحث آرد تشکیل شد که ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رای صادر شد‌.

کمال نیا گفت: طی ۱۰ ماه گذشته در تهران بحث احتکار آرد و پرونده تشکیل شد که یک مورد منتهی به صدور حکم و برای دیگری نیز حکم برائت صادر شد.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران اگر یک نانوایی غیر رسمی باشد سهمیه آرد دولتی و یارانه‌ای به آن واحد صنفی تعلق نخواهد گرفت، لذا این نانوایی هایی که مدعی هستند نمی توانند آرد یارانه ای تهیه کنند باید مدارک ثبت شده خود را بررسی کنند، چرا که احتمال دارد واحد صنفی مروبطه‌شان دارای پروانه کسب ثبت شده نباشند.

کمال نیا گفت: در بحث نظارت بر توزیع آرد در بازار، گشت‌های مشترک ما در سطح شهر مستقر هستند، لذا اتاق اصناف باید پرونده های مربوطه را به ما ارجاع دهد تا بررسی های لازم در خصوص گرانفروشی، کم فروشی یا دیگر موارد صورت بگیرد.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران نانوایی هایی که قصد تهیه آرد یارانه ای دارند اما نمی‌توانند اقدام به انجام این کار کنند، باید بهمراه پروانه کسب خود به اتحادیه مذکور رفته و اقدام به ثبت درخواست خود مبنی بر تهیه آرد یارانه ای کنند، لذا توزیع آرد در تهران به دو روش توزیع می شود؛ یکی دولتی و دیگری نیمه آزاد.

دستور رییس عدلیه برای حل مشکل شرکت آرد داران

۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رییس وقت قوه قضاییه در ادامه سفر‌های استانی خود به استان البرز سفر کرده بود. در آن زمان پور زارع، مدیرعامل شرکت آرد داران در جریان سفر ریاست قوه قضاییه به این استان و در دیدار با وی با اشاره به مشکلات تامین گندم مورد نیاز برای تولید گفته بود: عکس‌هایی را دارم که بار به کارخانه آمده و ۲۷ تن گندم آمده که در آن شش تن خاک است. کشاورزی ما دارد نابود می‌شود و من این را از طرف صنعت آرد و ماکارونی کشور می‌گویم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی نیز در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت آرد داران گفت: گندم مورد نیاز را آقای استاندار می‌دهد و آن شبکه ناسالم را هم سازمان بازرسی تا حصول نتیجه پیگیری می کند.

حجت الاسلام درویشیان رئیس سابق بازرسی کل کشور در حاشیه جلسه دوشنبه «سوم خرداد ۱۴۰۰» شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به برخی نابسامانی‌ها در بازار آرد و نان گفت: در موضوع توزیع آرد یارانه‎ای متاسفانه به دلیل برخی بی نظمی‌ها و عدم نظارت بر توزیع عادلانه این اقلام با بازرسی‌های صورت گرفته در یکی از انبار‌های کشور، ۲ هزار و ۵۰۰ کیسه از آرد‌های یارانه‎ای کشف شد که با تعویض کیسه‎ها به صورت آزاد فروخته می‌شد که با عوامل مؤثر در این موضوع برخورد شد.


بیشتر بخوانید

نانوایی های متخلف کیلویی مجازات می شوند


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
درمورد توزیح ارد به نانوا که درشرکت تعاونی خبازان فاکتور تحویل از جانب شرکت صادر شده است که نانوا ان را تحویل گرفت ودرضمن جمع اردهای دریافتی باهم مطابقت ندارد یعنی امروز به تعداد ۳۰ کیسه و دریافتی کل تا این تاریخ ۹۰ کیسه وپنچ روز بعد ۴۰ کیسه اورده ان وتحویل دادن تعداد ارد کل دریافتی به تحویل بعدی باید ۱۳۰ کیسه شود نوشت شده ۱۸۵ کیسه چه کاری باید تنجام دهیم تعداد اردهای
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
نرخ نان باید ازاد شود تا رانت ودلال بازی از بیین برود ویارانه ارد به مردم تقسیم شود
هادی جباری
۰۸:۳۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
آقا من نونوا هستم وقتی نان میپزم کیسه ای ۲۴۰تومن دخل میشود وقتی آرد میفروشم ۲۵۰ میشود مگه مغز خر خوردم که از ۴صبح پاشم بپزم آخرشم هزار تا حرف از مردم بشنوم بعضی از این مردم لیاقتشون همینه تا وقتی که شکر گذار نباشن همینه
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۳ دی ۱۴۰۰
یارانه آراد خیانت به فعل وآینده کشور است تحت هر عنوان باید برداشته شود. به جای دست کردن تو جیب مردم در تخصیص سوخت یارانه آرد را بردارید وتک نرخی کنید دارید اساسی ترین غلات کشور هدر می‌دهید ابلها. ماموران فرمانده واصناف ونان ها تو شهر ما دست به دست شدن دارن اردو میفروشن. ما مستجر نانوا داشتیم هرهفته آرد میفروحت به خود مسول اصناف. دزدها خبیث
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۳ دی ۱۴۰۰
دست بردن در قیمت و نحوه توزیع ارد باید مدبرانه باشد.
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۳ دی ۱۴۰۰
مافیای آرد بزرگ تر از این حرفا ست مافیای آرد از مواد مخدر بیشتر ولی چون ی ماده غذایی کسی به کسی نیست شما برید بررسی کنید رییس اتحادیه ی شهرستان ۸ تا مغازه نانوایی در سطح شهرستان داره اگه هر مغازه ۲۰۰ تا سهمیه داشته باشد یعنی یک نفر ۱۶۰۰ تا کیسه آرد دولتی بهش میدن یارانه به آرد یعنی فساد
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۳ دی ۱۴۰۰
به داد شهرستانها هم برسید
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۳ دی ۱۴۰۰
بریم سر اصل مطلب
حالا قرار نون چند بشه ؟
بهنام
۱۱:۵۵ ۱۳ دی ۱۴۰۰
واقعا کل مملکت را فساد گرفته
یاور
۱۱:۴۴ ۱۳ دی ۱۴۰۰
یه نانوا با فروش سهمیه آردش که از دولت میگیره و نمیپزه و آرد رو آزاد میفروشه ماهیانه کم کم 30 میلیون در میاره بعد یه جوون 28 دساله با مدرک فوق لیسانس و کا کارمندی ماهی 3 میلیون حقوقش نمیشه.
با تحقیق میدانی که کردم داخل استان اصفهان هر نانوای دولتی میانگین 200 کیسه سهمیه داره که قیمت هر کیسه 32000 تومن از دولت میخره که ازین 200 کیسه خیلی بپزه ماهیانه 50 کیسه میپزه و بقیه آردش رو به قیمت 220هزارتومن تا 270 هزار تومن آردش رو آزاد ( قاچاق) میفروشه.
عدالت کجاس ؟!!!
وحید
۱۱:۱۴ ۱۳ دی ۱۴۰۰
دولت نان مردم رو درست کنه بقیه موارد پیشکش.ده سالی میشه نان با کیفیت دست مردم نمیرسه.
دکتر حجتی
۱۰:۵۳ ۱۳ دی ۱۴۰۰
من سی ساله آرد دولتی میفروشم به کیک و شیرینی فروشی ها به قیمت آزاد . هیچ مشکلی هم ندارم
الان هم خونه ولنجک و ویلا شمال و پورشه و مازراتی دارو و خوشحالم .
علی
۰۹:۵۶ ۱۳ دی ۱۴۰۰
خیلی از نانوایی ها آرد دولتی که بیت المال هست به راحتی به آزاد پز ها میفروشند و کسی هم نظارتی ندارد کم کردن سهمیه آرد تنها راه نجات بیت المال هست
رمضانی پرند
۰۹:۲۳ ۱۳ دی ۱۴۰۰
تا زمانی که دولت به آرد سوبسید بدهد همین آش است و همین کاسه آرد را کیسه ای 38 هزار تومان میدهند نانوا الان در بازار کیسه ای 250 هزار تومان خرید فروش می‌شود نان بی کیفیت قاچاق آرد از بین رفتن اشتغال و پختن نان برای دامداران حاصل یارانه دادن به آرد است
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۳ دی ۱۴۰۰
آیا چیزی در این مملکت پیدا می شود که رانت و فساد در آن نباشد ؟ مرا راهنمایی بفرمایید چون مغزم دارد سوت می کشد
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۳ دی ۱۴۰۰
به نانوایی سنگکی به جای ارد سبوس دار آرد معمولی می دهند .وآرد سبوس دار را طبق گفته نانوایی صادر می کنند !!!!
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۳ دی ۱۴۰۰
طرف کارمنده حقوق میگیره ، نانوایی داره آرد رو آزاد می فروشه
بابا هیج معلوم نیست چه خبره
این معلم ها و کارمندها رو طوری سر کار استخدام کنید که سرمایه شون رو نیارند کار آزاد ، اکثرا بیکارن آمدن تا ۱۲ شب تو کار آزاد نان ماهارو کردن آجر
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۳ دی ۱۴۰۰
سمت میدون رسالت خیابون کرمان شمالی یه نونوایی ترکیبی سنگک، بربری هست که از ترازو برای کم کردن وزن چونه خمیر به زیر وزن مصوب استفاده می کنند!!. چند بار گله کردم فایده نداشت. تازگی ها در بخش نون بربری یه پرده نصب کردند تا جلوی دید مردم رو بگیرن!!!!
ناشناس
۰۶:۵۴ ۱۳ دی ۱۴۰۰
یک سوال چرا گندم با سبوس یا همون ارد سبوی داز به مردم نمیدید چرا سبوس که خاصیت زیادی داره از گندم کنده میشه و محصولی با هزاران بی خاصیت خورد مردم میشه چرا سلامت مردم اصلا در نظر گرفته نشده این سولات هست که هم دولت هم شرکتهای ارد باید پاسخگو باشند باشگاه خبرنگاران شما چرا پیگیر نیستید این همه بیماری در جامعه عدم وجود سبوس برنج و گندم در تغذیه مردم هست از پیریرهای زود رس بیماریهای سرطان و غیره