به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، جعفروند مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجانشرقی با اشاره به شروع عرضه مستقیم ماهی از سال ۱۳۸۰ در آذربایجان شرقی اظهار کرد: ایجاد زنجیره تولید و ارزش باعث افزایش بهره وری و توسعه در بخش آبزی پروری و آبزی مصرفی است که در نهایت باعث ایجاد امنیت غذایی دراین حوزه میشود.
وی با اشاره به اینکه قیمت بالای آبزیان منجر به کاهش سرانه مصرف خواهد شد، افزود: با تقویت و حمایت از زنجیره تولید، شاهد افزایش ارزش افزوده، افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه تمام شده خواهیم بود
جعفروند خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش در محصولات شیلاتی از صفر تا صد تولید و مصرف، یعنی ارائه محصول از مزرعه تا سر سفره مردم را شامل میشود و زمانی این زنجیره کامل است که ماهی یا غذای ماهی با کیفیت را تولید کنیم و با قیمتی مناسب در اختیار مصرفکننده قرار دهیم.
مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در کشورهای توسعه یافته، مزارع صنعتی دارای برند بوده و محصول ارائه شده در فروشگاهها با نام تجاری مزرعه مربوطه شناخته میشوند، ولی در ایران ایجاد ارتباط بین صاحبان مزارع و مصرف کننده ها، توسط واسطههای متعدد انجام میشود که طولانی شدن این مسیر، انرژی بر، پرهزینه و آسیب زاست.
جعفروند با بیان اینکه تنها متولی مدیریت زنجیره تولید محصولات آبزی در کشور وزارت جهادکشاورزی است، گفت: ناکارآمدی نظام زنجیره تولید باعث کوچکتر شدن زنجیره ارزش میشود که نتیجه این ناکارآمدی، تجمع سود در بخش واسطهگری است که به نوبه خود گرایش به سمت واسطهگری به جای تولید را افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه راهکار اصلی تقویت زنجیره ارزش و بازار عرضه آبزیان، حذف دلالان و واسطهها در عرضه انواع آبزیان وکاهش خود به خودی قیمت آبزیان است، ادامه داد: ارتباط بین آبزی پرور و آبزی مصرفی، باعث افزایش امنیت غذایی شده و طبق قانون عرضه و تقاضا، هرچه سرانه مصرف افزایش یابد، تولید نیز افزایش مییابد.
جعفروند گفت: واحد بهبود کیفیت و بازاریابی این مدیریت یکی از واحدهای ایجاد کننده ارزش در زنجیره فعالیتهای شیلاتی به شمار میآید که اقدامات لازم جهت رضایت مشتریان و ترغیب آنها به مصرف آبزیان را انجام میدهد.
انتهای پیام/ک