سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غریب آبادی اعلام کرد؛

تا دو ماه دیگر کیفرخواست پرونده عاملان ترور سردار سلیمانی به دادگاه ارسال می‌شود

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه با اشاره به ترور سردار سلیمانی گفت: مراحل تکمیل پرونده به گونه‌ای پیش می‌رود که دادگاه عاملان ترور شهید سلیمانی تا قبل از پایان سال تشکیل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در آستانه دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی اعلام کرد: تا دو ماه دیگر کیفرخواست پرونده عاملان ترور شهید برای تشکیل دادگاه به دادگستری تهران ارسال خواهد شد.

غریب آبادی گفت: یک پرونده قضایی در عراق به عنوان کشور وقوع جرم تشکیل‌شده و در دادسرای امور بین‌الملل دادستانی عمومی و انقلاب تهران نیز پرونده کیفری دیگری تشکیل‌شده است و دو کشور نیز کمیته تحقیق مشترکی را برای رسیدگی به این جنایت تشکیل داده‌اند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه از برگزاری دو نشست مشترک حقوقی میان ایران و عراق در بغداد و تهران خبر داد و گفت: پس از نشست سوم که در بهمن‌ماه برنامه ریزی شده در بغداد برگزار شود، کیفرخواست پرونده برای دادگستری تهران ارسال خواهد شد.

به گفته غریب آبادی در تعقیب این روند به تازگی مستندات کیفری سیصدصفحه‌ای شامل اطلاعات متهمان و مظنونان پرونده که حدود هفتاد نفر بوده‌اند به‌طرف عراقی داده شده است و طرف عراقی هم اطلاعاتی درخصوص متهمان پرونده در اختیار ایران قرار داده است و این تبادل اطلاعات ادامه دارد.

وی گفت: از عراق خواسته‌ایم که مراحل تحقیقات و آغاز رسیدگی کیفری را سرعت بدهد تا احکام لازم صادر شود.

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه سه کشور در منطقه و سه کشور خارج از منطقه درگیر پرونده ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس هستند، افزود: پرچم‌دار این اقدام تروریستی رژیم آمریکاست که موجب شده تعداد کثیری از متهمان پرونده آمریکایی باشند. در این خصوص، بیش از ۱۲۰ متهم شناسایی شدند، برای بیش از ۴۰ متهم حکم جلب صادر شده و به ۹ کشور نیز نیابت قضایی برای پیگیری ارسال شده است.

غریب آبادی اتهام اصلی پرونده را متوجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت و مقامات دولت آمریکا دانست و گفت: برای جلب متهمان، اراده بین المللی و همکاری اینترپل نیاز است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه با اذعان به کند بودن روند پرونده گفت: این پیگیری یک طرف دیگر هم دارد و باید منتظر تکمیل مدارک و مستندات مورد نیاز از جانب طرف عراقی می‌بودیم که البته اکنون مستندات ما در حال تکمیل‌شدن است و تا دو ماه دیگر کار رسیدگی را آغاز می‌کنیم.

غریب آبادی درباره پیگیری پرونده در مجامع بین الملل، بیان کرد: در تلاشیم از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری پرونده در محاکم و سازمان‌های بین‌المللی استفاده کنیم و در این زمینه اقداماتی نیز از سوی وزارت امور خارجه انجام شده است.

وی از سکوت مجامع بین‌المللی در خصوص این جنایت انتقاد کرد و گفت. مادامی‌که این استاندارد‌های دوگانه برجهان حاکم باشد، اجرای عدالت ساده نخواهد بود، البته ما مسوولیت داریم تا بدون توجه به این تناقضات و استاندار‌های دوگانه، اقدامات و پیگیری‌های خود را انجام دهیم و افکار عمومی جهانی را نیز توجیه کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۸ دی ۱۴۰۰
تا صدور اثبات جرم و صدور احکام نهایی برای کلیه متهمین پرونده، با قوت کار دنبال شود. تاثیر صدور چنین احکامی را ولو به متهمین و مجرمین مربوطه دسترسی نباشد، دست کم نگیریم.
جمال
۲۰:۱۸ ۰۸ دی ۱۴۰۰
. بعد از دوسال از شهادت آن سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز
حالا شکایت درست کردید که آنهم دو دیگر آماده می‌شود
ما در زبانی مازنی یک مثال داریم که به فارسی می‌شود
(رستم داشت ناله می‌کرد)
محمد
۱۹:۴۳ ۰۸ دی ۱۴۰۰
اگر کشور ما با دادگاههای بین المللی همکاری داشت الان هم اونها با ما همکاری میکردند.
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۸ دی ۱۴۰۰
سلام.. من مرد عنکبوتی هستم. اگه خواستین بگین مخفیانه به حساب ترامپ برسم
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۸ دی ۱۴۰۰
و باز حرف و ادعای بی پشتوانه و واهی برای سرگرمی
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۸ دی ۱۴۰۰
یعنی میخوایید ترامپ رو محاکمه کنید؟!!!!
م
۱۹:۲۴ ۰۸ دی ۱۴۰۰
اعدام
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۸ دی ۱۴۰۰
به نظر من اول اون پرونده فبلی راجع به محاکمه سران اسراییل در محاکم بین الملی و مجازات اونها رو به سرنجام برسانید بعد یه پرونده دیگه براشون تنظیم کنی
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۸ دی ۱۴۰۰
متاسفانه این حرف ها نمایش رسانه ایی است. ما در مجامع بین المللی قدرت پیگیری محاکمه عاملان این جنایت را نداریم. شما نمیتواتید حتی خاوری را برگردانید بعد می خواهید ترامپ و دها نفر دیگه رو محاکمه کنید!
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۸ دی ۱۴۰۰
بهترین راه کشتن مخفیانه ترامپه
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۸ دی ۱۴۰۰
اون تو روز روشن دستور قتل حاج قاسم رو داد و بعد از ترور و جنایت وزیر امور خارجه اش با افتخار این خبر را اعلام کرد بعد پنهانی ترامپ را ترور کنند؟!
بگذار برایت روشن کنم متاسفانه امریکا هرچند بگویند روبه افول است ولی تنها رقیبش از لخاظ اقتصادی چین است و اتحادیه اروپا و تنها رقیبش از نظر نظامی چین است و روسیه.
و بسیار هم نیرنگ باز است و سالها حقه هایش را به افرادش اموزش داده و ...و شوروی را همین طور ضعیف و تجزیه کرد.
بعد ما کشورمان نهایت مذاکره اش با کاظمی و طالبان و امیر این و امیر ان است چرا این توهم رو برای مردم ایجاد می کنید که می توانید کاری کنید؟!
تا فساد در داخل باشد و رویش سرپوش بگذارید هیچ وقت هیچ عددی نمی شویم بلکه هرکه پول یا علمی به دست اورد از این کشور می رود.
من خودم اگر سرپرست مادر و خواهرم نبودم فکر رفتن بودم چون هرجایی رفتم علیرغم دانش و تخصص و هوئش و تلاش و...ام اونچه رو که لیاقت داشتم به من ندادند و خودم برای خودم کاری ایجاد کردم در همان هم سنگ اندازی کردند و الان وضعم خوب است خدا را شکر ولی ده سال انگار توی سلول انفرادی بودم.توی این ده سال چرا جلوی رشد من رو گرفتند؟!من امریکا بودم؟!نه.من اسراییل بودم؟!نه.من انگلیس بودم؟!نه.من در انتخابات بی تفاوت بودم؟!نه.من کم کاری کرده بودم؟!نه.من خمس و زکات و مالیاتم را نپرداخته بودم؟!نه.ولی تا وقتی فرزندانشان از پسر و دختر و بعد از انها داماد و عروس و برادرزاده و خواهرزاده را در نظر دارند و نه عدالت هیچ کاری از پیش نمی رود.
خودشان در بهترین کاخها هستند و بهترین غذاها را می خورند و به ملتی که بسیاری شان گشنه اند می گویند جهاد کنید و صبر کنید و قناعت کنید و ...خودشان چند شهید در جنگ داده اند که به خانواده ها می گویند باز هم شهید بدهید؟!چرا عکس بچه های مردم در لباس رزم اخرین عکسشان بود ولی عکس بچه های تک تک اینها در لباس رزم تازه شروع ترقی شان؟!چرا بچه های اینها در امریکا و کانادا و اروپا و استرالیا زندگی می کنند؟!چرا اینها خودشان اقامت و گرین کارت دارند؟!
بهترین راه کشتن هواهای نفسانیشان است که اگر ان صد دام بود این هزار دام است .ترامپ پیش کش.
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۸ دی ۱۴۰۰
چرا دیررررررر؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۸ دی ۱۴۰۰
اگه به تلافی شهادت سردارسلیمانی وهمراهانشان،پایگاه پنجم امریکادر بحرین ویا پایگاه العدید قطرروباهمه تجهیزات ونظامیان مستقر دران شخم میزدید،ان وقت میشد انتقام سخت.باطرح شکایت وتشکیل پرونده قضایی برای جانیانی که به هیچ قاعده وقانونی اهمیت نمیدن، نتیجه ای حاصل نخواهدشد.
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۸ دی ۱۴۰۰
احسنت به تو.این پرونده بازیها مارو یاد پرونده سازی برجام میندازه.بی نتیجه هست
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۸ دی ۱۴۰۰
یعنی ترامپ را دستگیر و به اوین میآورید
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۸ دی ۱۴۰۰
انشاءالله انتقامت را خواهیم گرفت سردار شهید والامقام ما حاج قاسم سلیمانی عزیز
السلام علیک یا اباعبدالله
السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره والوتر الموتور
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۸ دی ۱۴۰۰
خیلی دیره
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۸ دی ۱۴۰۰
باید حکم قضایی و درست که مورد قبول و توجیه بین المللی نیز باشد صادر شود انگاه هستند کسانی که در صورت عدم حضور مجرم حکم را به مرحله اجرا در بیارند با توجه به حکم صادر شده‌
فربد
۱۶:۵۵ ۰۸ دی ۱۴۰۰
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۸ دی ۱۴۰۰
بابا تو دیگه مرزهای توهم رو یه جوری جابه جا کردی دیگه باید با واحد سال نوری محاسبه بشه نه کیلومتر
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۸ دی ۱۴۰۰
آیا این پرونده در سطح بین المللی قابل پیگیری است
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۸ دی ۱۴۰۰
یوخ