سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ربیعی:

هلدینگ خلیج فارس هیچ زیر مجموعه زیان دهی ندارد

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: از ۱۵ شرکت هلدینگ خلیج فارس ۶ شرکت زیان‌ده بود که امروز هیچ یک از زیر مجموعه‌های هلدینگ زیان‌ده نیست و تمام شرکت‌ها سوددهی خوبی دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: در سال ۹۲ بعد از این که تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی به بخش دولتی واگذار شدند، مابقی شرکت‌ها به صورت هلدینگ جمع شدند تا به بخش خصوصی واگذار شوند که هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس نام گرفت. این هلدینگ با ۱۵ شرکت در سال ۹۲ عرضه شد. از ۱۵ شرکت ۶ شرکت زیان‌ده بود و امروز هیچ یک از زیر مجموعه‌های هلدینگ زیان‌ده نیست و تمام شرکت‌ها سوددهی خوبی دارند.

او گفت: در سال ۹۱ مجموع سود شرکت‌های تابعه هلدینگ ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۹ به ۴۲ هزار میلیارد تومان رسید و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسد. در موضوع اشتغال هم نه‌ تنها کاهش نیرو کار نداشتیم که با پروژه‌های توسعه‌ای اشتغالمان را  ۲ برابر کرده‌ایم.

ربیعی با اشاره به افزایش سرمایه هلدینگ گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۱ ارز داشت و تا پایان امسال به ۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید یعنی سرمایه هلدینگ حدود ۲۰ برابر شده است. سود تقسیم نشده و به سرمایه تبدیل شده تا به روند توسعه‌ای کمک کند و به افزایش ثروت سهامداران کمک کرده است.

ساختار مالی شرکت‌های دولتی معمولا حساب‌های باز زیادی دارند که سال‌ها باقی می‌ماند، اما بعد از واگذاری باید این حساب‌ها تک تم تعیین تکلیف شوند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس زمان واگذاری ۴ میلیارد دلار بدهی ارزی داشت که امروز به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

ما بخشی از این بدهی‌های ارزی را از طریق دریافت تسهیلات ریالی به بدهی ریالی با نرخ‌های مناسب تبدیل و تسویه کردیم. اگر قرار بود بدهی ارزی باقی بماند عدد سنگینی می‌شد. این بدهی‌ها کاملا پرداخت شده و شرکت‌های ما چابک و بدون مشکلات ساختاری مالی هستند.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: پیش از این شرکت‌های دولت مطالبات زیادی بین خودشان داشتند، اما چون همه دولتی بودند نادیده گرفته می‌شد، اما با خصوصی سازی این ارقام تعیین تکلیف شد. از جمله اقدامات مهم توسعه صادرات بود.

۵۰ درصد از منابع ارزی سامانه نیما را پتروشیمی‌ها تامین می‌کنند

ربیعی تاکید کرد: امروز پتروشیمی‌ها از جمله منابع تامین ارز هستند و ۵۰ درصد سامانه نیما را شرکت‌های پتروشیمی تامین می‌کنند. ۴۰ درصد از این ۵۰ درصد را هلدینگ ما تامین می‌کند و این نشان دهنده کاری وسیع در تولید، بازاریابی و صادرات در دل سال‌های تحریم است.

او گفت: امسال به مرز ۵ میلیارد دلار صادرات خواهیم رسید. امروز علاوه بر هلدینگ خلیج فارس ۸ شرکت دیگر شامل کبین، فجر، پارس، اریا ساسول و ... در بورس معامله می‌شوند. هر شرکتی شرایط عرضه در بورس را ندارد و باید ویژگی های خاصی داشته باشد که پای آن به بورس باز شود. این حجم از عرضه یعنی سازمان بورس بر سوددهی و شفافیت شرکت‌ها صحه گذاشته است. روند عرضه در بورس ادامه دارد و به زودی شرکت‌های دیگری را هم عرضه خواهیم کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.