سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:

تحقیق و پژوهش چراغ راه رونق تولید در صنعت نیشکر است

ناصری گفت: تحقیق و پژوهش چراغ راه رونق و جهش تولید در صنعت نیشکر است و تولید به همراه پژوهش علمی رونق بیشتری می‌یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: تحقیق و پژوهش زمینه‌ساز آینده‌ای درخشان برای کشور و عامل اصلی رونق تولید است و بدون تردید، موفقیت تولید به جایگاه تحقیق و پژوهش در یک مجموعه وابسته است.

او افزود: رشد گیاه نیشکر در زمین‌های شور و لم یزرع جنوب خوزستان حاصل سال‌ها پژوهش و تحقیق است که امروز به بار نشسته است و پژوهش رمز رونق تولید است که این شرکت با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در جهت خودکفایی، رونق تولید و رفع موانع گام برداشته است.

ناصری اضافه کرد: تاکید بر پژوهش‌های کاربردی در دو حوزه صنعت و کشاورزی و تعامل حداکثری و اثربخش با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در سرلوحه کاری آن قرار دارد و  سازگاری با کم‌آبی و مقاومت در برابر شوری دو ویژگی گونه‌های جدید است که با شرایط آب و هوایی خوزستان نیز سازگاری دارد.

به گفته مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی، گونه‌های جدید نیشکری نسبت به سایر ارقام، آب کمتری برای رشد نیاز دارند و این مزیت می‌تواند مزارع نیشکر را در برابر تنش‌های کم آبی و خشکسالی مقاوم کند.

ناصری گقت: صنعت توسعه نیشکر یکی از مهمترین دپارتمان‌های علمی و تحقیقاتی کشور است که عجین شدن پژوهش و تجربه در این صنعت، نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی را رقم زده که موجب شده نیشکرِ خوزستان در کنار تولید به پشتوانه‌ی همین پژوهش‌ها به عنوان مرکزی علمی شناخته شود.

این مقام مسئول افزود: بر پایه یک کار پژوهشی، برای اولین بار در شرکت‌های نیشکری خوزستان، سوخت گازوئیل از فرآیند راه‌اندازی کوره‌های بخار کارخانه شکر حذف شد و بومی سازی دستگاه‌ها و قطعات از دیگر دستاورد‌های پژوهشی صنعت توسعه نیشکر است.

او اضافه کرد: تکنولوژی دروگر‌های نیشکر قدیمی و مربوط به بیست سال گذشته است، اما با کار‌های تحقیقاتی صورت گرفته این دستگاه بومی‌سازی و تکنولوژی آن به روز شد و در حال حاضر تحقیقات و کار پژوهشی برای فعالیت دستگاه دروگر نیشکر در شرایط رطوبت بالا در دست اقدام است.

با کار تحقیقاتی تبعات خشکسالی در مزارع نیشکر به حداقل رسید

به گفته مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی اگر اقدامات تحقیقاتی صنعت نیشکر در استفاده مجدد از زهاب نیشکر و افزایش بهره‌وری آب و... نبود به‌راحتی نمی‌توانستیم از خشکسالی سخت تابستان امسال بگذریم و قطعا خسارت‌های بی‌شماری بر پیکره نیشکر وارد می‌آمد، اما با اقدامات صورت گرفته توانستیم آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

او افزود: خشکسالی تابستان سال جاری در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود و در خشکسالی سال ۱۳۹۷، بیش از ۵۰ درصد مزارع نیشکر آسیب دید و تولید شکر با کاهش شدید مواجه شد، اما در امسال علی‌رغم خشکسالی بی‌سابقه به دلیل اقدامات انجام شده فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.