سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احیای یک قنات خشک پس از ۲۰۰ سال در دهنو خنج

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: قنات روستای دهنو با سابقه چندصد ساله پس از ۲۰۰ سال خشکیدگی و مخروبه بودن دوباره احیا شد.

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی علی پور  مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خنج با اشاره به اهمیت و جایگاه قنات به عنوان یک منبع تامین آب پایدار برای کشاورزی و دیگر مصارف در مناطق جنوب، تصریح کرد؛ با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، همکاری خیران محلی، نظارت و مشاوره فنی از سوی کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی در دست احیا و مرمت است.

او ادامه داد: این قنات در سالیان دور منبع تامین آب مزارع، باغات و دامداران منطقه بوده که بالغ بر ۲۰۰ سال خشک شده بود و با احیا و مرمت انجام شده تاکنون دبی آب به ۸ لیتر برثانیه رسیده است که با ادامه این روند پیش بینی می‌شود تا حدود ۲۰ لیتر بر ثانیه افزایش یابد.

علی پور افزود: در پی خشکسالی‌های چند سال اخیر و برداشت بی رویه از چاه‌های زیرزمینی به وسیله چاه‌های عمیق موجب افت شدید و کاهش شدید آبدهی چاه ها، قنوات و چشمه‌ها شده است.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خنج با بیان اینکه شهرستان خنج دارای ۳۵ رشته قنات بوده، گفت: انتظار می رود خیران و مردم شهرستان بیش از قبل به اهمیت موضوع احیا قنوات که یکی از میراث نیاکان و گذشتگان بوده واقف بوده تا با تلاش بتوان برای آبادانی و رونق محصولات کشاورزان گامی برداشت.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.