سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لگجی؛ گیاهی دارویی که ایران سهمی از تجارت آن ندارد

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی بوشهر گفت: با وجود رویش ۷گونه گیاه لگجی در کشور، ایران سهم خاصی از بازار چند میلیارد دلاری آن در جهان ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر فاطمه غلامیان رئیس بخش تحقیقات جنگل، مرتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: گیاه دارویی لگجی (Capparis spinose) از تیره کاپاریداسه است که با وجود رویش ۷ گونه خودروی آن در ایران، کشورمان سهم خاصی از بازار فروش ۲۰ هزارتنی و در آمد چند میلیارد دلاری فرآورده‌های دارویی و محصولات فرعی آن در جهان ندارد.

او افزود: بر اساس پیش‌بینی­‌های سازمان خواربار جهانی(فائو) فروش محصولات فرآوری شده از لگجی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۶ روندی چشمگیر خواهد داشت.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر ادامه داد: کشورهای دیگر با استخراج ترکیبات شیمیایی و محصولات طبیعی از این گیاه، از آن‌ها در صنایع مختلف دارویی و غذایی استفاده می‌کنند.

غلامیان گفت: گیاه لگجی گیاهی دارویی، اقتصادی، با نیازِ کم‌ِ آبی و خودرو است که ۴ گونه آن در استان بوشهر وجود دارد.

او افزود: میزان تولید و گسترش این گیاه با شرایط کم آبی و خشکسالی­‌های پی در پی استان بوشهر به‌خوبی سازگار است و رویش آن در فصل تابستان و خارج از فصل زراعی، نقش بسزایی در حفظ آب، خاک، ترسیب کربن و... دارد.


بیشتر بخوانید


این پژوهشگر گفت: بنابراین کشت و توسعه این گونه ارزشمند و امکان استخراج ترکیبات متابولیتی از آن با کمک روش‌­ها و فناوری‌های ارزان، می­‌تواند جایگاه این گیاه را به­‌عنوان منبعی جدید و پایدار برای تامین بخشی از نیاز‌های صنایع دارویی، غذایی و مکمل­‌های دارویی-غذایی از زمین‌های کم‌بازده معرفی کند.

غلامیان ادامه داد: درآمد ناشی از تولید و فروش این گیاه می­‌تواند اثر مطلوبی بر ایجاد اشتغال، تغییر الگوی کشت در زمین­‌های کم‌بازده و افزایش درآمد خانوار‌های روستایی و عشایری داشته باشد. 

او افزود: انتظار داریم با سرمایه‌گذاری در کشت لگجی و حضور در بازار‌های جهانی، زمینه تامین نیاز‌های حیاتی کشور فراهم و در راستای حفظ امنیت دارویی و غذایی گام برداشته شود.

 رئیس بخش تحقیقات جنگل، مرتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر معتقد است، مدیریت و به‌کارگیری صحیح یافته­‌های پژوهشی در عرصه­‌های کشاورزی می­‌تواند بخشی از اهداف دولت را در حوزه‌های ارتقای پژوهش، افزایش مزیت‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست­‌محیطی، جذب نیروهای متخصص، تشویق به سرمایه‌گذاری‌های جدید و تولید فناوری­‌های دانش‌بنیان تامین کند.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.