سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هدف از تأسیس و فعالیت خانه‌های هلال چیست؟

شرایط عضویت اعضا و داوطلبان برای ورود به خانه‌های هلال در سایت هلال احمر ذکر شده همچنین در هر محله از شهر یا روستا یک خانه هلال قابل تأسیس است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خانه‌های هلال جمعیت هلال‌احمر ایران، مرکزی است با ساختار داوطلبی بدون نیروی انسانی رسمی، پیمانی یا قراردادی در سطح محلات شهر‌ها و روستا‌ها که توسط اعضا، داوطلبان، خیرین، نیکوکاران و واقفان اداره می‌شود.

هدف از تأسیس خانه‌های هلال تحقق شعار داوطلب محوری و بهره‌مندی از مشارکت افتخاری و داوطلبانه همه افراد متقاضی فعالیت در جمعیت هلال‌احمر به منظور ارتقای فرهنگ داوطلبی، توجه به صلح و دوستی، کرامت انسان‌ها در جامعه و تقویت روحیه مدافعه‌گری در زمان آرامش و در مواقع بحران، حمایت از زندگی و سلامت آحاد افراد جامعه است. در دستورالعمل نحوه تأسیس و فعالیت خانه‌های هلال که در ٢٣ ماده تدوین شده است.

شانزده اهداف تأسیس خانه هلال تعریف شده که می‌توان به ترویج فرهنگ صلح و نوع‌دوستی از طریق برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، ارتقای آگاهی‌های عمومی پیرامون اصول و ارزش‌های انسان‌دوستانه، تأمین سلامت و ایمنی افراد جامعه، آموزش افراد ساکن در شهر‌ها و روستا‌ها به‌منظور آمادگی برای ارائه خدمات امدادی و بشردوستانه هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی، تقویت نقش‌پذیری اجتماعی جوانان با تمرکز بر ایجاد و تقویت روحیه داوطلبی، ارتقاء فرهنگ توجه به ایمنی و تاب‌آوری جوامع محلی، کمک به توانمندسازی افراد و جوامع محلی برای مواجهه با هرگونه شرایط اضطراری، تقویت امکانات امدادی و آموزشی در خانه‌های هلال و تجهیز تیم‌های آموزش‌دیده، اشاره کرد.

شرایط عضویت اعضا و داوطلبان برای ورود به خانه‌های هلال در سایت هلال احمر ذکر شده همچنین در هر محله از شهر یا روستا یک خانه هلال قابل تأسیس است. دیروز محمدحسن قوسیان مقدم دبیر کل جمعیت هلال احمر در سفر به کرمان گفت: تا کنون بیش از ۶ هزار خانه هلال در کشور راه اندازی و فعال شده است.
وظایف حوزه‌های مختلف جمعیت در قبال خانه‌های هلال تعیین شده که بر اساس آن سازمان‌های امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی و معاونت آموزش و پژوهش جمعیت موظف هستند تمهیداتی پیش‌بینی کنند تا نسبت به ابلاغ برنامه‌های مدونی که در جدول فعالیت‌های سالانه این حوزه‌ها همواره اجرا می‌شود، (اردوها، رقابت‌ها و مسابقات، برنامه‌های مناسبتی و آموزش‌ها) برای اجرا در خانه‌های هلال اقدام کنند.

سازمان‌های فوق باید ضمن لحاظ کردن فرهنگ بومی و شرایط خاص هر منطقه، نسبت به طراحی و ابلاغ برنامه‌های جدید و مرتبط با حیطه ماموریتی و حوزه تخصصی مربوطه در خانه‌های هلال از طریق استان‌ها اقدام کنند. گفتنی است، برنامه‌های ابداعی و ابتکاری که از سوی خانه‌های هلال به استان‌ها و سپس سازمان‌ها پیشنهاد می‌شود، پس از تأیید با استفاده از توان محلی در این خانه‌ها اجرا خواهد شد.

اداره‌کل روابط عمومی موظف است درخصوص طراحی و اجرای برنامه‌های تبلیغی، (اطلاع‌رسانی در سطح جامعه، معرفی خانه‌های هلال و وظایف آن در رسانه‌های دیداری و شنیداری)، با هدف اطلاع‌رسانی به آحاد مردم جامعه برای آگاه‌سازی و افزایش استقبال عمومی نسبت به عضویت و فعالیت در خانه‌های هلال اقدام کند.

خزانه‌داری کل و دفتر برنامه و بودجه موظف‌اند نسبت به تمهید پیش‌بینی‌های لازم و تخصیص منابع به منظور اجرای پروژه‌های ضروری و موظف خانه‌های هلال اقدام کنند. همچنین تعیین شده، اداره کل حراست تمهیداتی پیش‌بینی کند تا مسئولان حراست استان‌ها در تعیین صلاحیت مسئولان خانه‌های هلال مساعدت لازم را با جمعیت استان‌ها به عمل آورند.

درخصوص برنامه‌های آموزشی، معاونت آموزش و پژوهش موظف است با توجه به نقش آموزش در گسترش و ارتقای فرهنگ جامعه، نسبت به طراحی برنامه‌های آموزشی (همگانی، عمومی و تخصصی) با توجه به نیاز و اقتضائات هر استان برای ابلاغ در خانه‌های هلال با هماهنگی سازمان‌های مرتبط و با توجه به نیاز اقلیم و توان محلی و بومی برنامه‌ریزی کند. بدیهی است اجرای برنامه‌های آموزشی- ابلاغی توسط معاونت آموزش و پژوهش جمعیت در خانه‌های هلال برحسب محتوا و نوع آموزش در تیم‌های کنشگر عملیاتی خواهد شد.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.