سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از نور به جای جریان الکتریکی در ابررایانه فرانسوی

یکی از ۵۰۰ ابریارانه‌ ساخته شده در جهان به جای استفاده از جریان الکتریکی از نور برای ارسال داده استفاده می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از interestingengineering، ابرکامپیوتر فرانسوی به نام Jean Zay، یکی از قدرتمندترین کامپیوتر‌های جهان است که در فهرست ۵۰۰ ابررایانه قدرتمند جهان قرار دارد. Jean Zay اکنون اولین رایانه جهان محسوب می‌شود که دارای پردازنده فوتونیکی است؛ به این معنی که اطلاعات را با استفاده از نور ارسال و پردازش می‌کند. این فناوری برای اولین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پیشرفت در طی یک برنامه آزمایشی و همکاری شرکت ها‌ی LightOn، GENCI و IDRIS به دست آمد. ایگور کارون، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت LightOn در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: "این برنامه آزمایشی که یک فناوری محاسباتی جدید را در یکی از ابررایانه‌های جهان ادغام می‌کند، بدون همکاری با آژانس‌هایی مثل GENCI و IDRIS امکان‌پذیر نبود."

این فناوری اکنون قرار است در چند ماه آینده به کاربران منتخبی از جامعه تحقیقاتی Jean Zay ارائه داده شود تا از این دستگاه برای انجام تحقیقات در زمینه مبانی یادگیری ماشین، حریم خصوصی تفاضلی، تجزیه و تحلیل تصویر‌های ماهواره‌ای و ماموریت‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده کنند. البته این فناوری پیش از این و از سال ۲۰۱۸ با موفقیت توسط جامعه محققان مورد استفاده قرار گرفته بود.

رقابت تنگانگ کشورها در ساخت ابررایانه

ابرکامپیوتر‌ها در چند سال گذشته راه طولانی را طی کرده اند. در ژوئن سال ۲۰۱۸ بود که اعلام شد وزارت انرژی آمریکا جدیدترین و قدرتمندترین ابررایانه جهان به نام «سامیت» را در اختیار دارد. «سامیت» در حداکثر ظرفیت خود با سرعت ۲۰۰ پتافلاپ کار می‌کرد و در هر ثانیه ۲۰۰ کوادریلیون محاسبه انجام می‌داد. این اعداد در آن زمان از ظرفیت ۹۳ پتافلاپ ابررایانه چینی به نام «Sunway TaihuLight» و همچنین از رکورددار قبلی آمریکا به نام «تایتان» بهتر بود.

در ژوئن سال ۲۰۲۰ بود که فاش شد جدیدترین ابررایانه ژاپنی با نام «فوگاکو» براساس فهرست قدرتمندترین ابررایانه‌های جهان، دارای سریع‌ترین سرعت محاسباتی در جهان است. در طی ۹ سال گذشته این اولین باری بود که یک ابررایانه ژاپنی در صدر فهرست قدرتمندترین رایانه جهان قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.