سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال آتی رخ خواهد داد؛

یارانه ریالی به جای حمایت ارزی/ در بازار اقلام اساسی چه می‌گذرد؟

روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مجدد از تغییر سیستم توزیع عادلانه ارز و همچنین حمایت ریالی از سفره عموم مردم خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان- در هفته های اخیر مباحث مختلفی پیرامون اصلاح نظام‌ یارانه و تغییر تخصیص ارز مطرح شد.

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز روزگذشته_سیزدهم دی- به تغییر روش یارانه ها از ارزی به ریالی در سال آتی خبر داد.

او گفت: سال آینده ارز دو نرخی نخواهیم داشت چرا که این نوع حمایت سر سفره مردم قرار نمی گیرد.

بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی تغییر روش تخصیص نرخ ارز را امری مهم در کنترل قاچاق به آن سوی مرزها، ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان و صرفه جویی در میزان مصرف اعلام کردند، اما به واسطه افزایش قیمت اقلام پروتئینی، ایجاد زیرساخت های لازم قبل از اجرا و افزایش نظارت و مدیریت دقیق بر بازار به منظور دسترسی آحاد جامعه به خرید و تامین مایحتاج سبد مصرفی یک ضرورت عنوان کردند.

ارز ترجیحی دی برای اقلام اساسی تامین شد

 معاون بازرگانی وزارت جهاد از تامین ارز ترجیحی کالاهای اساسی تا پایان دی ماه خبر داد، هر چند فعالان بازار معتقدند که دولت شک و شبهه تغییر در تخصیص نرخ ارز را باید رفع و شفاف سازی لازم در این خصوص داشته باشد.

قیمت هر شانه تخم مرغ با تغییر ارز به ۱۱۰ هزار تومان می رسد

حمید رضا کاشانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۷ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که با نرخ مصوب همچنان فاصله دارد.

کاشانی گفت:  در حال حاضر تولیدکنندگان نگران توزیع عادلانه ارز ترجیحی و آینده تولید هستند و همواره این نگرانی وجود دارد که با تغییر روش تخصیص ارز چه تمهیداتی قرار است بکار گرفته شود.

به گفته وی، اگر تغییر روش تخصیص ارز بتدریج به یکباره اتفاق افتاد، سرمایه در گردش بشدت بالا می رود که با این وجود ۵۰ درصد صنعت طیور توانایی ادامه تولید را ندارند.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون تولید تخم مرغ به میزان کافی است و عرضه با نرخ های بالاتر ناشی از مشکلات سیستم توزیع است که به سود ۲۰ تا ۳۰ درصد سازمان حمایت رضایت ندارند.

روزانه تخم مرغ را ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تن تولید می شود.

 قیمت هر عدد تخم مرغ در بازار، مجدد روند صعودی به خود گرفته است به طوریکه از یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان و بالاتر عرضه می شود.

کاشانی می گوید: اگر توزیع هوشمند بر توزیع سیستم سنتی غالب شود و عرضه تخم مرغ به صورت عمده از طریق سامانه بازرگام در اختیار مغازه داران قرار گیرد، شاهد کنترل و آرامش بازار خواهیم بود.

نیازی به واردات مرغ نداریم

سید صدرالدین عظیمی نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر با مازاد تولید مرغ در برخی استان ها روبرو هستیم به طوریکه شرکت پشتیبانی امور دام مجبور به خرید و جمع آوری مرغ مازاد است.

به گفته وی، اگر جلوی واردات گوشت مرغ و تخم مرغ نطفه دار گرفته نشود، در آینده ای نه چندان دور دچار مشکل خواهیم شد.

عظیمی گفت: در شرایط فعلی منطقی نیست که با ارز ترجیحی مرغ وارد شود و از طرف دیگر پشتیبانی امور دام مجبور به خرید مرغ مازاد شود.

آمارها نشان می دهد که قیمت مرغ در ماه های مهر و آبان به اوج خود رسیده بود که واردات تخم مرغ نطفه دار و عرضه مرغ منجمد، قیمت مرغ را به نرخ مصوب ۳۱ هزار تومان و در برخی مناطق به کمتر از آن رسانده است.

تغییر نرخ ارز باید تدریجی اتفاق افتد

علی اسداله زاده عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی توزیع کنندگان نهاده های دامی گفت: در جلسات مختلف به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده ایم که تغییر روش تخصیص ارز ترجیحی بتدریج اتفاق بیفتد، به طوریکه پس از پرداخت یارانه ۵ دهک جامعه، نیمی از ارز نهاده های دامی تغییر و نیمی دیگر با ارز دولتی تامین شود تا جهش قیمتی در بازار رخ ندهد.

به گفته وی، برآوردها حاکی از آن است که در سه ماه باقی مانده تا پایان سال مجموع نرخ ارز تخصیصی نهاده دامی و دیگر کالاها تغییر کند.

اسداله زاده  گفت: در شرایط کنونی به دلیل چند نرخی بودن قیمت، تخصیص ارز ترجیحی به واردات منجر به قاچاق مرغ به آن سوی مرزها می شود، درحالیکه با تغییر تخصیص ارز و یکسان شدن قیمت با بازارهای جهانی دیگر انگیزه ای برای قاچاق وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت: احتمال می رود با تغییر تخصیص ارز، قیمت هر کیلو مرغ در بازار داخل به ۵۰ هزار تومان می رسد که با توجه به پرداخت یارانه جای هیچ گونه نگرانی نیست. 

این موضوع را رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در نشست خبری خود تاکید کرده بود. او گفت: با تغییر روش تخصیص ارز نرخ اقلام واقعی می شوند اما با حمایت های یارانه ای دولت از دهک های خاص، این نگرانی برای دهک ها ضعیف جامعه از بین خواهد رفت.

آمارها نشان می دهد که قیمت هر کیلو مرغ در بازارهای جهانی ۲ دلار است که با تغییر تخصیص نرخ ارز و واقعی شدن قیمت، نرخ مرغ در بازار داخل به همین محدوده می رسد.

تیم اقتصادی دولت بر این باورند که در سال آتی، حمایت ها از معیشت و سفره مردم، به جای ارز(تولید و واردات) به ریال(مردم و مصرف کننده) تخصیص پیدا کند تا رانت و فساد در سیستم توزیع کالاها و ملزومات از بین برود.

گزارش از آزاده محبی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۵ دی ۱۴۰۰
قیمت مرغ در بازار جهانی 2 دلار است؟؟؟!!!
حقوق ما هم جهانی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۲:۳۳ ۱۶ دی ۱۴۰۰
نه عزیز حقوق ما فضایی است
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۵ دی ۱۴۰۰
قیمت مرغ در بازار جهانی 2 دلار است؟؟؟!!!
حقوق ما هم جهانی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟
شما هم کاری از دستتان بر نمی آید.
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۵ دی ۱۴۰۰
دولت واقعا داره چیکار میکنه ؟! یارانه کالاها رو بر می داره و بعد مقدار خیلی کمی می ریزه به حساب مردم در عوض قیمت ها دو برابر بشه و هر روز بره بالاتر؟! واقعا اگر اینطوره نمی خواهیم هشت ساله یارانه ها هنوز همینه !!! قیمت ها ده بیست برابر شده یارانه ها هنوز همینه !!! دلار هزار تومن شده سی تومن یارانه ها هنوز همینه !!! مردم دیگه تحمل ندارن
بازنشسته
۲۰:۱۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
متاسفم برای امثال خودم که جز مردم نیستم تا شاید شامل پرداخت ریالی دولت شوم
منصور
۱۹:۲۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
بیشتر هدفشان رسیدگی بحال محرومن جامعه و پا برهنه هاست // قبول دارید ؟؟
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۵ دی ۱۴۰۰
نه
منصور
۱۹:۲۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
شب که میخوان بخوابن // فک میکنن چطوری فردا یجوری ملت را سر کیسه کنیم
حامد
۱۸:۵۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
"تیم اقتصادی دولت بر این باورند که در سال آتی، حمایت ها از معیشت و سفره مردم، به جای ارز(تولید و واردات) به ریال(مردم و مصرف کننده) تخصیص پیدا کند تا رانت و فساد در سیستم توزیع کالاها و ملزومات از بین برود."
این چه حمایتی هست که فقط هزینه ها و مخارج به دلار حساب میشه و حقوق ها و درآمد ها به ریال!
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۸:۳۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
کوپن الکترونیک به کالاهای اساسی و هدفمند شدن توزیع کالاهای اساسی و فقط به کالاهای مهم داده شوند.
در یارانه انرژی دادن صفحه انرژی و خورشیدی رایگان و خرید تضمینی برق از راهکارهای کمک به مردم و خانوارها و گسترش قدرت و توان ملی و زیر ساخت های پدافند غیرعامل است.
ایثارگر
۱۸:۰۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
واقعا دولت از هیچیز ملت را نمیدان مسئول اقا بفهم مرد حسابی اگر هر پول ریالی به این ملت بدهی همان اش وهمان کاسه است چرا اینقدر عقبی یذره فکر کن بعد حرف بزن این ملت عزیز اینقدر بدکار .کشنه هستن که هر پولی بهش بدهی باز هم بفکر خرید وخوراکی نمیره پس این شیوهنامه غلط است ......
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
قیمت هر کیلو مرغ در بازارهای جهانی ۲ دلار است
شما به مردم حقوق دلاری می دهید ؟
بازنشسته
۲۰:۱۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
نه حقوقها را با سنت پرداخت می کنند
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
یارانه ریالی یا یارانه ی خیالی
ریال ارزشی براش باقی نمانده که بخواهد مردم را یاری بکنه
رئیسی متشکریم
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
منم میخوام فرار کنم نمیدونم برم بیابونی جنگلی روستایی جایی مثل انسانهای اولیه زندگی کنم دیگه به دولت احتیاج نداشته باشم پدرمونو این دولت و همه دولتها دراوردن از بس که گرونی بیداد میکنه
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
كمر بستند كمر مردم را بشكنند
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۴ دی ۱۴۰۰
زنگنه گفت تا جایی که مردم تحمل کنند قیمتها بالا میره پس بازم باید منتظر افزایش قیمتها باشیم چون تحمل ما زیاده
سید علی
۱۶:۳۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
من که برمیگردم مشهد
فقط موندم از اونجا به کجا برگردم؟؟؟
برم روستا خوبه؟
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۴ دی ۱۴۰۰
حقوق وقیمت ها را جهانی کنید تا ببینیم بهانه دیگری برای گران کردن هست
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
حرفهای توخالی
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
ببینیم و افسوس بخوریم یا ببینیم و تعریف کنیم ، آینده معلوم خواهد کرد.
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
ارز 4200 و نیمایی سم اقتصاد ایران هستند و باعث شدند تولید کننده خورد و مرغدار و دامدار و کشاورز روستایی توان رقابتش با وردات را از دست بدهد و عده محدود وارد کننده و کارخانه های بزرگی که به ارز ترجیحی و نیمایی دسترسی داشتند به طبقه سوپر مرفح و ثروتمند تبدیل شوند اجناس را هم در بازار به قیمت آزاد فروختند! باید هرچه سریع تر ارز تک نرخی شود
حامد
۱۸:۴۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
شما حقوق دریافتی تون چقدر در ماه هست؟
چقدر هزینه اجاره خونه میدید؟
چقدر هزینه رفت و آمد میدید؟
چقدر هزینه پوشاک میدید؟
چقدر هزینه خوراک میدید؟
بله کسی نمیگه ارز تک نرخی بده ، ولی ...
ما اینجا یه ولی بزرگ داریم.
ولی وقتی ارز تک نرخی بشه قیمت همه چی سر به فلک میکشه.
خانواده های ما با همین وضعیت توان پرداخت هزینه ها رو ندارن.
بعد شما طرفدار تک نرخی شدن هستی ، اونم تو این وضعیت کشور؟
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
از الان واس ده سال اینده مون باید خرید کنیم دوباره یدفعه قیمت ها صد برابر میشه
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
آفرین حقوق ریالی، خرج دلاری!
سید مرتضی موسوی
۱۳:۳۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
این طرح ها همش به ضرر نیازمندان و به نفع ثروتمندان است، چرا نمایندگان مجلس قانونی را که خودشان تصویب‌ کردند برای اجرای این قانون بودجه اختصاص نمی دهند چرا نمایندگان مجلس و دولت گیر دادند به ماده هایی بودجه‌ای نیاز ندارند اگر به فکر معلولین هستید ماده27، 6،18 را اجرایی کنید
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
باید منتظر موج عظیم تورمی در سال 1401 باشیم !!!
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
واقعا شرم اوره یساله افتادین دنبال قیمت مرغو تخم مرغ از جریان برجام بیشتر طول کشید وب سرانجام نرسید
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
دستمزدها رو هم به نرخ دلار حساب کنید دیگه
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
هر روز دولت ی دنگ وفنگ در میاره هنو درگیر مرغ وتخم مرغ هستین یا خدااااا... وقتی نمیتونید قیمت تخم مرغو تعیین کنید چطو میخایین اداره ی کشور با ۸۰ میلیون نفر جمعیتو در دست بگیرین خدایا مردمو از دس اینا نجات بده ... مسوولین بی کفایت و بی مسوول بگیم بهتره خجالت بکشید هر روز ی طرح ی لایحه هیچکدوم هم ب سرانجام نرسیدن
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
قشر متوسط جامعه از بین میره
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
از بین رفته خیلی وقته.
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اگر اقشار جامعه را شش دسته تقسیم کنیم
فقیر .
اقشار رو به فقیر
متوسط .
پولدار که تقریبا به زور در رفاه هستند
ثروتمندان کوچک
ثروتمندان کلان

در این میان قشر متوسط بیشترین ضربه را میخورند با قشری که در حال پرتاب شدن به قشر فقیر هستند و قشر عصبانی که هر لحظه در حالت انفجار قرار دارند و بیشترین نارضایتی در این قشر است
فقرا که بیجاره ها عادت کردن به فقر
پولدارها هم تا حدودی می‌توانند رفاه را تامین کنند..

ثروتمندان کوچک هم که معلوم هست وضعیتشان .
ثروتمندان بزرگ هم جای خود
بیشترین فشار تحریم روی دوش قشر متوسط بود که هر لحظه در حالت پرتاب به سمت فقر را دارند
ایزانلو
۱۲:۲۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
شما نگران خودت هستی شما تازه میخواهی به فقر نزدیک بشی ولی فقرا که کاملا ازبین رفتن
مریم
۱۱:۴۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اگر اقشار جامعه را شش دسته تقسیم کنیم
فقیر .
اقشار رو به فقیر
متوسط .
پولدار که تقریبا به زور در رفاه هستند
ثروتمندان کوچک
ثروتمندان کلان

در این میان قشر متوسط بیشترین ضربه را میخورند با قشری که در حال پرتاب شدن به قشر فقیر هستند و قشر عصبانی که هر لحظه در حالت انفجار قرار دارند و بیشترین نارضایتی در این قشر است
فقرا که بیجاره ها عادت کردن به فقر
پولدارها هم تا حدودی می‌توانند رفاه را تامین کنند..

ثروتمندان کوچک هم که معلوم هست وضعیتشان .
ثروتمندان بزرگ هم جای خود
بیشترین فشار تحریم روی دوش قشر متوسط بود که هر لحظه در حالت پرتاب به سمت فقر را دارند
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
این دسته بندی رو از کجا آوردی پروفسور ؟
کلا دو دسته داریم . یا ثروتمند یا فقیر
دیگه دسته پولدار و متوسط و رو به فقیر معنی نداره توی این مملکت
جواد برزگر
۱۵:۴۰ ۱۴ دی ۱۴۰۰
سلام موافقم. خواهر خودم
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
ی یا علی مخاد با ای تصمیمات تون
سفره مردم تنگ تر
مردم بدبخت تر
دیگه در طول زمان
همه فهمیدن حقوق و درامد و ..چقد از هزینه ها عقبه
خدادبخیر کنه
ابرتورم جدید رو
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
با توجه به اینکه یارانه های پنهان به نام فقرا و به کام اغنیا تمام میشود،یعنی مقدار زیادی از آن به دلیل فساد وقوانین اشتباه نصیب خواص شده وتباه میشود،که همین ثروتهای باد آورده وبی حساب وکتاب باعث بروز مشکلات دیگری میشود،ومقدار دیگر آن که در کمتر شدن قیمتها تاثیر دارد بازهم ناعادلانه است چون هر چه شخص توان خرید واسراف بیشتری داشته باشد بیشتر ازبیت المال بهره میبرد،درصورتی که باحذف کل یارانه های پنهان وآزاد سازی قیمتها،وتقسیم سود آن بین همه به هر ایرانی بالای۲میلیون تومان درماه ازبیت المال میرسد،که میتواند با وجود گرانتر شدن بعضی اقلام، فقر شدید را ریشه کن کند،واختلاف طبقاتی ناعادلانه راکم کند،ولی هر تغییر درستی هم ،اگر تدریجی باشد عوارض کمتری دارد.
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
با سلام لطفا به مسئولین ، که گوش شنوا هم که ندارند ، برسانید که حقوق ما کارمندان و کارگران را هم با دلار محاسبه بفرمایند نه فقط کالا ها را
ایزانلو
۱۲:۳۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
آقا اینجا ایران است....
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۴ دی ۱۴۰۰
حمایت ریالی به کار مردم نمیاد با افزایش نرخ ارز مقدترش زیاد نمیشه در نهایت مث همین یارانه میشه جایی رو نمیگیره. حمایت کالایی کنیدکه حداقل اگه نرخ ارزم بالارفت مردم تو مایحتاج اساسیشون به مشکل نخورن
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
شما که از قیمت جهانی مرغ 2 دلار خبر دارید . آیا از دستمزدها ی جهانی هم خبر دارید ؟ آیا دستمزدها و کیفیت زندگی هم بهبود خواهد یافت؟
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۴ دی ۱۴۰۰
صد رحمت به نوبخت. میرکاظمی بدتره. فکر کنم با این روش، تو یه سال به اندازه چندبرابر 3 سال آخر روحانی کاری کرد به اقتصاد ملت. کی بود میگفت ال میکنم بل میکنم؟ اینطوری میخواستی مملکت رو اداره کنی؟
کاربر
۰۹:۵۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
جز گرونی و بدبختی چیزی بلد نیستید انجام بدین فقط اسمشهاش رو
عوض میکنین (ریالی،ارزی) متاسفانه شما جز نون بریدن مردم کاری
دیگه بلد نیستین انحام بدین