سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قاتلانی از جنس جاده!/ تنها یک سوم نقاط حادثه خیز اصلاح شدند

به دلیل کمبود اعتبار برای اصلاح نقاط حادثه خیز و همچنین به دلیل خطای انسانی بسیاری از رانندگان، روزانه شاهد تصادفات جاده‌ای بسیاری در جاده‌های کشور هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ از هفته‌های گذشته به صورت مکرر ما شاهد افزایش تعداد تصادفات جاده‌ای در کشور هستیم، تصادفاتی که به علت وجود نقاط حادثه خیز منجر به مرگ تعدادی از هموطنان شده است.

یکی از جدیدترین اخبار در خصوص سانحه رانندگی؛ مربوط به امروز صبح و واژگونی مینی‌بوس در محور گنبد به مینودشت در استان گلستان بود که تاکنون سه فوتی و ۱۷ مصدوم برجای گذاشته است.

همچنین روز گذشته هم تصادف زنجیره‌ای در محور اهواز به خرمشهر رخ داد که بر اثر این تصادف به دلیل برخورد کامیون حامل احشام با مینی بوس سرویس کارگران و سه دستگاه خودروی سواری بیش از ۱۰ نفر از هم وطنان فوت کردند و ۱۵ نفر هم زخمی شدند.

پس از کاهش شیوع ویروس کرونا و افزایش تردد‌های جاده‌ای میزان تصادفات جاده‌ای هم در چند ماه گذشته افزایش یافته که به گفته بسیاری از مسئولان مهم‌ترین دلیل آن خطای انسانی و ایمن نبوده مسیر‌های جاده‌ای است.

موضوعی که وزیر راه و شهرسازی در آغاز طرح زمستانه به آن اشاره کرده و گفت: امیدواریم امسال حوادث کمتری داشته باشیم. سال گذشته در نقاط حادثه خیز اقدامات مناسبی انجام شده است، این نوید را می‌دهم که تا ۲ سال آینده با کمک شهرداری‌ها هیچ نقطه حادثه‌خیزی در کشور نداشته باشیم.

تهران رکود دار کشته‌های رانندگی در کشور با ۶۸۷ کشته 

چندی پیش سازمان پزشکی قانونی ایران از افزایش آمار جان‌ باختگان حوادث رانندگی در نیمه اول امسال خبر داد و اعلام کرد که در این مدت به طور میانگین روزانه ۴۶.۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند به طوری که در نیمه نخست امسال ۸ هزار و ۶۴۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۶ درصد افزایش یافته است.

بنابراین گزارش، استان‌های فارس، تهران و خراسان رضوی به ترتیب با ۶۸۷، ۵۸۲ و۵۷۶ فوتی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند.

براساس این گزارش یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل وقوع تصادفات جاده‌ای که بسیاری از کارشناسان هم بر آن عقیده دارند نقاط حادثه خیز است که هنوز بر اثر گذشت سالیان زیاد اصلاح نشده و همین امر خود باعث شده که در این مناطق شاهد تصادفات باشیم.

 

از ۱۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور ۵۰۰ نقطه اصلاح شده است

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: برنامه‌های سالیانه ما در افزایش ایمنی راه‌های کشور و رفع نقاط حادثه خیز به طور جدی دنبال می‌شود.

او گفت: وقتی در یک نقطه تصادفات تکراری می‌شوند، کارشناسان راهداری آن نقطه را بررسی و برای کاهش تصادفات در آن نقطه برنامه‌هایی طراحی می‌کنند. اگر نقاط حادثه خیز جدیدتر با اولویت بالاتر شناسایی شود، کارشناسان این سازمان، رسیدگی به آن را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: از ۱۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور ۵۰۰ نقطه اصلاح شده و در این نقاط حداقل ملزومات ایمنی از جمله نصب تابلو و کار‌های کم هزینه انجام شده و اقدامات اصلی منوط به تامین اعتبار است.

اکبری توضیح داد: تاکنون یک سوم از نقاط حادثه‌خیز اصلاح شده و البته برای اصلاح اساسی این نقاط دو تا ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ولی تاکنون تنها ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این بخش تامین شده است با وجود این کمبود پرداخت اعتبارات خوشبختانه تمامی پیمانکاران در این بخش همکاری لازم را انجام می‌دهند.

سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح نقاط حادثه خیز نیاز داریم 

داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه یک هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور قرار دارد، گفت: حدود ۲۰۰ نقطه از این مناطق اصلاح‌ شده و ۲۵۱ نقطه هم در اولویت ما قرار دارند که برخی از اقدامات آن‌ها و زیرسازی‌ها انجام‌شده است.

او گفت: همچنین اصلاح یک هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم که برای این اصلاح آن‌ها سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 

امانی چندی پیش اعلام کرده بود سهم اتوبوس در میزان تصادفات ۳ درصد است و در سال۲۴۰ میلیون نفر جا به جا می‌شود، بنابراین با این میزان جا به جایی سهم تصادفات ناچیز است. در انتخاب رانندگان برای ناوگان حمل و نقل جاده‌ای دقت و بررسی بسیار زیادی انجام می‌شود و تمامی رانندگان برای این ناوگان باید دوره و آزمایشات تخصصی را گذرانده باشند.

عامل انسانی به عنوان عامل ۸۵ درصد تصادفات شناخته شده است

سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرده بود انسان، وسیله نقلیه و راه، اصلی‌ترین عوامل تصادف هستند که عامل انسانی مهم‌ترین آن‌ها است؛ ما بر اساس اضلاع این مثلث، تحلیل‌هایی انجام می‌دهیم که در آن عامل انسانی به عنوان عامل ۸۵ درصد تصادفات شناخته شده است.

او ادامه داد: البته عوامل راه و وسیله نقلیه هم می‌توانند نقش عامل انسانی را تقویت یا تضعیف کنند؛ به طوری که گاهی باعث جلوگیری از وقوع حادثه می‌شوند و گاهی بر شدت تصادف و تعداد تلفات اثر می‌گذارند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: به عنوان مثال خودرویی که در شرایط لغزنده در حال حرکت است، اگر مجهز به ترمز ضد قفل نباشد، حین ترمز از مسیر خود خارج شده، به مسیر مخالف وارد و باعث تصادف می‌شود.

او گفت: اگر راه، جدا کننده مناسب داشته باشد، یا خودرو مجهز به ترمز ضد قفل یا کیسه هوا باشد از شدت جراحات و تصادف کاسته می‌شود.

 

 
با توجه به آنکه بخشی از وقوع تصادفات به دلیل نامناسب بودن وضعیت جاده‌های کشور است، بنابراین در حال حاضر که در فصل جمع بندی بودجه سال ۱۴۰۱ هستیم باید منابع مالی لازم و همچنین اعتبارات کافی برای اصلاح نقاط حادثه خیز اختصاص یابد، چرا که در آینده نزدیک با برطرف شدن ویروس کرونا ما شاهد تردد‌های جاده‌ای در بسیاری از نقاط کشور خواهیم بود که این خود می‌تواند زنگ خطری دیگر برای افزایش کشته‌های جاده‌ای باشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۶ دی ۱۴۰۰
مسیر تبریز به سمت بازرگان باید شش بانده بشه چون واقعا خطرناکه و خیلی ها کشته شدن.
ناشناس
۰۵:۱۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
نصف تصادفا تقصیر جاده هاست نصف دیگه اش نبودن تابلوهای درست و درمونه
ناشناس
۰۴:۱۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
برید گزارش از سطح آسفالت شهر اهواز بگیرید ببینید چقدر داغونه حداقل شیش ماه یک بار باید جلوبندی ماشین عوض بشه چند ساله روکش نزدن هر منطقه از اهواز برید آسفالتش کنده و پر دست اندازه
ناشناس
۰۳:۳۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
جاده اراک شازند ازنا باید تعریض و ۴ بانده شود
ناشناس
۰۳:۲۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
جاده اراک قم باید تعریض و به آزادراه تبدیل شود ( ۶ بانده شود )
ناشناس
۰۱:۳۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اگرخوزستان سفرکنید متوجه می شوید که خوزستان جزء ایران نیست.
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۵ دی ۱۴۰۰
عوارض آزادراه تهران ساوه متاسفانه به طور ناعادلانه از مردم رباط کریم و پرند گرفته میشه.
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۵ دی ۱۴۰۰
جاده تبریز به سمت بازرگان ، نیاز به تعریض و روشنایی دارد.
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
وزیر راه بی کفایت و پرمدعا....
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
این جور مسائل به وزیر راه ربطی ندارد ایشان به ظاهر وزیر راه هستند ولی در اصل همانطور که خودشان در مجلس گفتند وزیر نفت هستند، شما از یک نفر توقع دارید مشکلات چند وزارت خانه را به تنهایی حل کند؟؟ هر اتفاقی هم که در جاده ها می افتد مقصر اصلی مردم و اموات حاصل از تصادفات هستند و اموات را هم که نمی شود بازخواست کرد پس برایشان فاتحه بخوانید تا موجب شادی روح شان بشود. والسلام.
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۵ دی ۱۴۰۰
سلام عرض کنم بنده در اراک زندگی می کنم و فاصله آرام تا شهرهای شمال فکر نمی کنم بیشتر از ۶ ساعت باشد ولی بنده با 60 سال سن و 3 فرزند هنوز رنگ جنگلهای شمال و دریا را ندیده ایم ،ولی در عوض بعض هموطنان هر هفته راهی شمال میشوند ، بنده پیشنهاد می دهم بجای اختصاص بودجه از سوی دولت برای نگهداری و گسترش اینگونه جاده ها با اختصاص عوارضی در ابتدای جاده قیمت واقعی و تمام شده را از استفاده کننده گان از آن دریافت کند .
و بجایش حمل نقل ریالی و درون شهری را گسترش دهد و یارانه و بودجه را در این زمینه مصرف کند .
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
از جنس مسولین بی کفایت.....
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
آزادراه اراک بروجرد خرم آباد تکمیل شود. آزادراه اصفهان شیراز تکمیل شود. آزادراه تبریز مرند بازرگان تکمیل شود آزادراه تبریز ارومیه تکمیل شود.
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
اکثر جاده‌ها در ایران غیر استاندارد هستند .مهندسین وکارفرمایان در کارهایشان وجدان را در نظر نمی گیرند
A
۲۰:۴۲ ۰۵ دی ۱۴۰۰
کاش یه فکری هم به حال پرسنل راهداری میکردن
یه فعلم تازه کار از کارشناس اداره راه که بیشتر از بیست سال سابقه داره بیشتر دریافتی داره
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
متاسفم ، بیشتر برای دولت روحانی که طی 8 سال بدترین بلاها رو سر ایران آورد ، حیف ایران من حیف
ساده نیست اما امیدوارم آقای رئیسی بتونن تمام معضلات رو حل کنن توقعمون ازشون اینه که سفت و سخت و جهادی بیفتن به جون مشکلات ، بی رو دربایستی و با خیال راحت بابت حمایت مردم هر مسئول نا کارآمد رو راحت بذارن کنار و حرف دلشون رو بزنن...
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۵ دی ۱۴۰۰
مشکلات به خاطر روحانی نیست مشکلات به خاطر فشارحداکثری و 1800تا تحریم های آمریکاست!
حامد
۱۹:۲۹ ۰۵ دی ۱۴۰۰
خنده داره وقتی میگین 85 درصد حوادث به خاطر اشتباهات انسانی هست.
البته من منکر نیستم ولی وقتی جاده شکستگی، چاله، دست اندازهای نابجا و .... داره ، راننده ای از مسیر رد میشه بعضی اوقات برای رد کردن این موانع مجبور میشه تغییر مسیر بده که همون هم باعث تصادف میشه و البته به عنوان خطای انسانی شناخته میشه.
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
بیای به داد نهاوند استان همدان برسید چقدر کشته میشه جاده از ملایر به نهاوند بروجرد به نهاوند نور آباد به نهاوند کنکاور به نهاوند وتعداد روستا زیاده داره آنهم مسری به نهاوند هست کسیم پاسخ گو نیست همش مال جاده است
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۵ دی ۱۴۰۰
تابلوهای راهنمای رانندگی ازنظر مکان نصب غیر کارشناسی است چه در جاده های بین شهری چه دربزرگراههای تهران ،اقایان روسا خودشان زمان رفت و آمد به تابلوها توجه کنند
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
جاده اراک گردنه سیبک فاقد روشنایی است .
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۵ دی ۱۴۰۰
جاده اراک ازنا ، ایمن سازی نشده
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۵ دی ۱۴۰۰
اکثر جاده ها و آسفالتها پر از چاله و شکستگیه. چند روز قبل به همین دلیل چرخ ماشینم پنچر شد.
مگه یه چاله چقدر آسفالت میخواد که شما ترمیمش نمی کنید؟!!!
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۵ دی ۱۴۰۰
چرا آزادراه ارومیه به تبریز بعد از سال ها تکمیل نشده؟! آزادراه تبریز مرند بازرگان چرا تکمیل نمیشه؟!. متاسفانه هر ساله در جاده های استان آذربایجان غربی و شرقی تصادفات مرگبار و جوانان و خانواده های بسیار زیادی کشته شدند.
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۵ دی ۱۴۰۰
تکمیل آزادراه تبریز مرند بازرگان و تبریز ارومیه باعث کوتاه شدن مسیر ایران به اروپا و تکمیل کریدور غرب به شرق خواهد شد.
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
من راننده تریلی هستم و هر روز از سمت تبریز به سمت شهر بازرگان که در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد بار میبرم متاسفانه مسیر تبریز به سمت بازرگان که یک مسیر پر تردد و بین المللی هست و روزانه هزاران خودروی باربر ترکیه ای و ایرانی و اروپایی تردد می کنند ، خطرناک ترین مسیر هست و خیلی از جوانان و خانواده ها در این مسیر کشته شدند. البته کلنگ آزادراه تبریز مرند بازرگان به زمین زده شده ولی انقدر کند پیش میره شاید تا ده سال آینده هم تکمیل نشه.
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
در طی این سفر ها بدترین و خطرناکترین مسیر تهران به جنوب یکی کمربندی شهررضا اصفهان بود(بدون روشنایی در شب- ورودی های غیر استاندارد بسیار خطر ناک بخصوص در هنگام شب- عدم مشخص بودن محدوده جاده و کم عرض بودن آن بود ) و مسیر دیگر جاده شیراز فیروزآباد است که بیش از 10 سال است که در حال دوبانده شدن است از این مسیر حدود 10 کیلومتر در کوه هاست که اگر سالی یک کیلومتر کار کرده بودند حالا تمام شده بود