سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید سنسور‌های هوشمند برای کمک به کشاورزان

به تازگی سنسوری هوشمند برای کمک به کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از کود دهی زیاد توسط محققان ساخته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از imperial.ac.uk، دانشمندان سنسور‌های هوشمندی برای کمک به کشاورزان در استفاده موثرتر از کود و کاهش آسیب‌های زیست محیطی تولید کردند. جزئیات این فناوری در Nature Food توضیح داده شده است. این وسیله بهترین زمان برای استفاده از کود و میزان مورد نیاز را با در نظر گرفتن عواملی مانند آب و هوا و شرایط خاک تعیین می‌کند. این امر اثرات گران قیمت و مخرب زیست‌ محیطی حاصل از بارورسازی بیش از حد خاک را کاهش می‌دهد. بارورسازی بیش از حد خاک، گاز‌ گلخانه‌ای اکسید نیتروژن را آزاد و خاک و آبراه‌ها را آلوده می‌کند. تولید کنندگان محصولات کشاورزی با استفاده از این فناوری مقدار آمونیاک و نیترات خاک را تشخیص می‌دهند. کود دهی بیش از حد ۱۲ درصد از زمین‌های قابل کشت در سراسر جهان را غیرقابل استفاده کرده است. استفاده از کود‌های مبتنی بر نیتروژن در ۵۰ سال گذشته ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

قابلیت‌های حسگر chemPEGS

طبق ادعای دانشمندان این فناوری حسگر جدید مزایایی برای محیط زیست و پرورش دهندگان دارد. این محصول یک حسگر گاز الکتریکی مبتنی بر کاغذ با عملکرد شیمیایی (chemPEGS) نامیده می‌شود. این حسگر سطوح آمونیوم را در خاک اندازه گیری می‌کند. سنسور‌ها با بهره مندی داده‌های به دست آمده مقدار نیتروژن کل خاک را تا ۱۲ روز آینده پیش بینی می‌کنند. chemPEGS به تولیدکنندگان در تولید حداکثر محصول با حداقل کود دهی کمک می‌کند.

دکتر مکس گرل محقق دپارتمان مهندسی زیستی امپریال کالج لندن سازنده این وسیله هوشمند است. به گفته او این فناوری کود دهی را با نیاز‌های خاص خاک و محصولات تطبیق می‌دهد. کود دهی اضافی، اکسید نیتروژن را در هوا آزاد می‌کند. گاز گلخانه‌ای با قدرت بیش از ۳۰۰ برابر نسبت به دی اکسید کربن که بحران آب و هوا را تشدید می‌کند. سنسور chemPEGS سطوح فعلی و آینده نیترات و آمونیوم در خاک را پیش بینی می‌کند. فناوری chemPEGS احتمالا طی سه تا پنج سال آینده برای تجاری سازی در دسترس خواهد بود.

در ادامه ویدئویی از نحوه کار این فناوری را مشاهده می‌کنید:


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.