سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نرخ واقعی بیکاری در کشور چقدر است؟

بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعیت بیکاران مطلق و ناامیدان از کار در کشور حدود ۵ میلیون نفر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،در دهه‌های گذشته همواره یکی از جدی‌ترین انتقادات و چالش‌های مطرح شده درباره گردآوری و تحلیل و تفسیر آمار‌های اشتغال و بیکاری در همه کشور‌های جهان، مسئله انتخاب معیار حداقل یک ساعت کار در هفته به عنوان مرز تعیین شاغل از اشتغال ناقص، تمام وقت و بیکار مطلق بوده است.

براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد کل بیکاران کشور ۲.۵ میلیون نفر است که از این تعداد ۶۷۸ هزار نفر زنان هستند و نرخ بیکاری آن‌ها ۲۸ درصد است نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال ۱۵.۶ است و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱۴.۳ است و یک میلیون فارغ التحصیل بیکار در کشور وجود دارد.

در حال حاضر جمعیت کشور ۸۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است که ۶۲ درصد جمعیت در سن کار هستند یعنی ۱۵ تا ۶۵ سال دارند و بقیه هم افرادی هستند که یا کم‌تر از ۱۵ سال سن دارند و یا بیش‌تر از ۶۵ سال هستند و در سن کار کردن قرار ندارند.

۲.۵ میلیون نفر ناامید از یافتن شغل

جمعیت در سن کار در دو دسته فعال و غیر فعال قرار می‌گیرند جمعیت فعال افرادی هستند که در سن کار قرار دارند و آمادگی کار کردن دارند که یا سر کار می‌روند یا بیکار هستند دسته دوم جمعیت غیر فعال در سن کار هستند، اما محصل یا خانه‌دارند و متقاضی کار نیستند.

جمعیت فعال کشور ۲۶ میلیون نفر هستند ۲.۵ میلیون نفر بیکار مطلق وجود دارد یعنی یک ساعت کار در هفته هم ندارند، ۲۳ میلیون نفر افراد شاغل داریم که در بین آن‌ها برخی وضعیت شغلی مناسبی ندارند یا اشتغال ناقص دارند یعنی ۴۴ ساعت در هفته کار نمی‌کنند، یا اشتغال ناپایدار، شغل‌های فصلی و اشتغال غیر رسمی دارند که  بیمه ، بازنشستگی و از کار افتادگی ندارند و از نظر عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شبه بیکار نام دارند.

در جمعیت غیر فعال ۲.۵ میلیون نفر ناامید از یافتن شغل هستند و واقعا بیکارند یعنی دنبال شغل رفته‌اند، اما نتوانسته‌اند شغل پیدا کنند و دیگر متقاضی شغل نیستند و جزو نرخ مشارکت هم به حساب نمی‌آیند.نکته قابل توجه این است که ۲.۵ میلیون نفر نرخ بیکاران رسمی است اگر بخواهیم نرخ واقعی بیکاری را بگوییم نا امیدان از کار باید اضافه شوند که در آن صورت حدود ۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد.

بی عدالتی در اشتغال

در بین ۱۰ دهک درآمدی، دهک اول کم‌درآمدترین است و دهک دهم پردرآمدترین است و دهک اول بیش‌ترین نرخ بیکاری در خانوار را دارد و هرچه وضعیت درآمدی در دهک‌ها بهتر می‌شود تعداد بیکاری در خانوار هم کم‌تر می‌شود به طوری که در دهک دهم ۹ صدم بیکاری در هر خانواده وجود دارد پس در دهک اول به ازای هر ۱۰۰ خانواده ۳۲ نفر بیکار داریم و در دهک دهم به ازای هر ۱۰۰ خانواده ۹ نفر بیکار داریم.

نرخ بیکاری در دهک اول درآمدی ۲۴ درصد است میانگین بیکاری در کشور ۹ درصد است پس بیکاری در دهک اول حدود ۳ برابر متوسط بیکاری است و زنگ خطری برای سیاست‌های اشتغالی است.

آن طور که عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید در زیست‌بوم ملی اشتغال کارگروهی برای اشتغال حمایتی تشکیل شده که تمرکز آن بر سه دهک اول درآمدی است و اشتغال‌های خانگی عمدتا در ۵ دهک اول فعالیت می‌کنند.

وضعیت اشتغال در استان‌های خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بحرانی است و تمرکز اشتغالزایی باید روی آن قرار گیرد. نرخ بیکاری در استان لرستان ۱۵.۲، چهارمحال بختیاری ۱۳، کرمانشاه ۱۴.۹ و کردستان ۱۴ درصد است و  این‌ها استان‌هایی هستن که نرخ بیکاری در آن‌ها از متوسط کشور بیش‌تر است.


بیشتر بخوانید

موافق پرداخت یارانه نقدی هستیم/ ۲.۵ میلیون نفر بیکار مطلق در کشور داریم


انتهای پیام/

برچسب ها: بیکاری ، اشتغال ، دهک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۸ دی ۱۴۰۰
نرخ واقعی بیکاری در کشور چقدر است؟
صفره داداش صفر... اونی که از بیکاری فقط می‌ناله منم
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۸ دی ۱۴۰۰
وقتی قانون ممنوعیت استخدام بازنشستگان به درستی اجرا نمیشود ، هزاران فرصت شغلی از دست جوانان بیکار گرفته میشود
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
خخخ اخه ما مگه اقتصادی داریم که کار داشته باشیم مردم همه بیکار نامید دیگه اعتمادی مگه هست
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
شما اگه کارهای شرکتی وقراردادهای موقتی که تمام کارگرها گرفتار اون هستند رو کاروحساب میکنی کلا همه سر کارند وامنیت شغلی برقراره فقط چند تا سفر خارجه کم دارن !!
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
هرمزگان با وجود این پالایشگاهها و مراکز صنعتی همچنان با اشتغال مشکل دارد.
جوانان تحصیلکرده خودمان در این مناطق کار نمیکنن و از شهرستانیها استفاده میشود.
جای تاسف داره
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بیکار نداریم یا همه دلال هستن یا دزد
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
درست حرف بزنیم
سلمان
۱۷:۰۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
8ملیون بیکار داریم در سن کار نه5ملیون تازه اگه دانشجوها هم حساب بشن و.. نزدیک 10 ملیون نفر بقیه که شغل درست حسابی ندارن هم حساب کنییم که بیمه هم حتی ندارند میشه14الیی 18ملیون آمار درست بدیید لطفا ایجاد اشتغال هم فقط با وام بی بهره و دوره تنفس راه مییوفته یا بلاعوض بعد کم کم قسطش طی 20 سال برگده وکشاورزی نوین کشت محصولات و یا زمیین رایگان کشاورزی 50ساله بدون اجاره که راهش اینه مهاجرت معکوس به روستا و حمایت از کشاورزی
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۸ دی ۱۴۰۰
اکثر مهندسان مجری و ناظر و طراح نظام مهندسی بیکار هستند . با استعلام از وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی میتوان کارکرد مهندسان را فهمید
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
کاش یه کار خوب با حقوق حتی 2 میلیون میتونستم پیدا کنم!
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
انشالله بهترشوپیدامیکنی
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
حالا ما یعنی میریم کار بادریافتی 4500 که زیر ده میلیون زیر خط فقره نه مسافرتی نه تفریحی فقط باید کار کنیم که نمیریم
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
کمه کمش اگه حساب کنیم ۳۰میلیون جوان داریم و اماده کار..ناقابل ۲۹۷۰۰هزار نفر بیکارن
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
این لیچار گویی ها را تمام کنید
آمار بیکار ها که پشه میپرانند بیشتر از ۱۰ میلیون نفر است
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
برابر قانون و استاندارد سازمان ملل باید جمعیت بالای ۶۷ سال و زیر ۱۸ سال رو از جمعیت کل کم کرد تا معلوم بشه چند درصد بیکارن.با این فرمول حداقل ۳۰ میلیون بیکار داریم. از ۴۳ میلیون زن فقط ۳ میلیون کار دارن و ۲۰ میلیون زیر ۱۸ سال و بالای ۶۷ سال هستن یعنی ۲۰ میلیون زن بیکار داریم.مردا هم همینطور.دانشجو و سرباز و علاف هارو از اون سن مورد نظر کم کنید بازم ۱۰ میلیون بیکار داریم
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
با رابطه بازی 0 درصد
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
در نظرات شخصی گفته بود باید عرضه داشته باشی،اولا که گاهی درکشور ما بی عرضه ها جلوترند،دوما فرض میکنیم شخصی از نظر جسمی یا ذهنی ۱۰ درصد پایینتر از متوسط جامعه و۳۰ درصد پایین تر ازنخبه هاست،درآمدش هم باید به همان نسبت باشد، انصاف نیست که کارش سخت تر از دیگران و درامدش یک دهم یا یک صدم دیگران باشد.
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
کار ندارم پول ندارم زن ندارم
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بیکار و بی پول و بی زنم
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بیکار بی پولم بی زنم
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
نه کار دارم نه پول دارم نه بیمه
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
99.99 درصد
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
اگر اینقدر خانم ها رو استخدام نمیکردین الان اوضاع اینطوری نبود.. برای اینکه به دنیا ثابت کنین در کشور ایران زن توی جامعه حضور پر رنگ و فعال داره اینهمه نیروی کار زن استخدام کردین و زندگی ما پسرهای ایرانی رو نابود کردین.. همین باعث بالا رفتن توقع دخترها موقع ازدواج هم شده! وقتی میری خواستگاریشون انتظار دارن شوهرشون 10 برابر خودشون درآمد داشته باشه! خدا ازتون نگذره....
آشتیانی
۱۸:۲۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
آخ گفتی...
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
آخه کی رو دارین گول میزنین؟! یعنی ما فقط 5 میلیون بیکار داریم؟!! الان من هر کس رو دارم اطراف خودم می بینم بیکاره! البته طبیعیه چنین آماری بدین! برای اینکه شما کلا تمام دانشجوها و سربازها و خیلی های دیگه رو که الکی توی این کشور معطل یه چیزی هستن رو هم جزو شاغلین حساب میکنین.
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
این رقم کاملا اشتباه هست. بیکاری آشکار- بیکاری پنهان-بیکاری مطلق-شاغلان کاذب-افرادزندانی-افراد بیمار-7 میلیون مجرد قطعی که توان ازدواج بعلت شغل و درآمد و عدم انگیزه ندارند. به نظر من بجای این آمار دادن ها کمی روحیه و انگیزه جوانان رو در راستای اشتغال و ازدواج بالا ببرید و کمی دل امام زمان رو هم شاد کنید. واقعا فکر میکنید علت اصلی عدم ظهور ایشان چیست؟یاحق
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
شما تو ایران میلیونی بیکار دارید اما در مرزها رو باز گذاشید پنج میلیون اتباع خارجی تو ایران بیان و شغلها رو با نصف قیمت پر کنند کاش اون دلسوزهایی که مسئول هستن و میگن خارجیها هم انسان هستن و گناه دارن از حقوق خودشون کم کنند و شغل فرزندانشون بدن به اتباع بیگانه باز ببینیم همین حرف میزنن
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چرا همه فکر می کنن باید و حتما کسی براشون کاری ایجاد کنه
به قرآن من خودم بیکاری ، سختی، گشنگی و... کشیدم
حتی موقع دانشجویی با اینکه بهترین دانشگاه کشور بودم پول سوار شدن به تاکسی رو نداشتم پیاده ۵ کیلومتر می رفتم و دوباره همون راه رو برمی گشتم ( صبح زود پا می شدم تا سر کلاس دیر نرسم )
الان خدا رو شکر
تونستم با دست واقعا خالی، کارآفرینی کنم
فکرتون رو به کار بندازین نه زورتون
خودتون پول ندارین دیگران رو ترغیب کنین که روی ایده و طرحتون سرمایه گذاری کنن
دیگه اینکار رو هم نتونین بکنین به قول این دختره که البته از گفته اتش منتنفرم ، بی عرضه تشریف دارین
موفق باشید
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
دوست عزیز وقتی رشته تحصیلی یکی مثل من فقط در مراکز کار داره و چندین سال درس خوندم باید به فکر اسنپ و مغازه و کارهای غیر مرتبط باشم..اصلا صحبتتون منطقی نیست..درسته باید تلاش کرد وقتی همه چی در کشور ما برای سهمیه دارها و پارتی بازها ست چه باید کرد..با پول شاگردی مغازه میشه زندگی کرد..برای کارآفرینی هم سرمایه لازم داره که ماشالله در کشور ما باید بیشتر از هفت خان رستم رو رد کنیم اگه بازم گیر ندن.. پول و وامی هم اگه به کار آفرین ها بخوان بدن باز اولویت با سهمیه دارهاست..‌ما در همه چی عدالت نداریم...و همش کاغذ بازیه.‌
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
ایده و طرحتون چی بود میشه به ما هم امو زش بدی
عباس بوعذار
۱۳:۵۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
والا من ۳ ماه هست سگ دو میزنم دنبال یک وام ۱۸ درصد بهم نمیدن.
میگن جلوش رو بستن. وام میانگین حساب هست.
نمیدونم دیگه با دست خالی چطور کارآفرین شدین.
ب
۱۸:۱۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
صحبت های شما درسته هیچ کس دلش به حال کس دیگه نمی سوزه باید دستت رو روی زانوی خودت بزاری ولی با دست خالی هم نمی شه به ایده ی جدید تو این مملکت پول نمیدن شاید جای دیگه این کار رو بشه کرد اگه زانو شکسته باشه دستت رو روی زانوت هم نمیتونی بذاری باید کسی باشه که قدری کمکت کنه ولی دست رو دست هم نمی شه گذاشت تا یکی کمکت کنه همت کن برو جلو
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چرا همچنان شرط سن و معدل در استخدامی ها هست yjc گزارش تهیه کن
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بازنشسته همچنان سر کار هستند اما جوان ها بیکار
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
خیلی جالبه تو مملکت اسلامی خانم ها سر کارند و آقایون خونه دار

این هست یک تفکر عمیق و قابل ستایش!!!!

به این میگن مدیریت؟
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
احسنت.. کاملا موافقم! یکی از مشکلات اصلی که ما داریم همینه.. اشتغال بیش از حد زنان.. الان شما توی هر فروشگاه و آزمایشگاه و بیمارستان و ... که برین بیشتر زن می بینید تا مرد!
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چون مردها داخل نمایشگاه ماشین و پنت هاوس لم داده اند
آشتیانی
۱۸:۳۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
آخ گفتی...
استاد بیکار نژاد
۱۱:۴۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
این ها همش دروغه
آمار الکی میدن دولت رو بدنام کنند
ایران اصلا شخص بیکار نداره
فوقش یه دو سه نفر
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
خیلی ها یک خانه دارند اونو اجاره دادند و با پول اجاره بیمشون رو رد میکنن ولی بیکار هستند ، باید اینها را هم حساب کرد
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
خیلی خنده دار وعجیبه. بنظر میرسد بهترین ثروت کشور ها جهان نیروی انسانی آن کشور باشد کشور های که نیروی انسانی داشته باشد قدر اول جهان هستند بر خلاف ایران و نظام سرمایه داری
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
طرف با پنجاه سال داره با موتور کار میکنه بدون بینه اینها شاغل حساب نمیشن کاخهای شما بر کوخهای مستضعفان ساخته شده تورم های بعد از انقلاب باعث فاصله طبقاتی نشده
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
متاسفانه در کشور ما بی عدالتی در تمام زمینه ها وجود دارد. متاسفانه با توجه به شرایط بد اقتصادی که نتیجه عملکرد مستقیم خود مسئولان نظام هست برخی رفتارها ی غیر منطقی و عدم بکارگیری نیروهای متخصص هم باعث دلسردی خیلی از تحصیلکردها و نیروهای کاری شده است یک مورد مهم بکاری افراد سهمیه ای است که در کشور ما فقط این افراد حق دارند در الویت شغل و تحصیل و... باشند والا این عدالت نیست و هیچ توجیه عقلانی و انسانی هم وجود ندارد چراکه در این شرایط حق الناس هست.
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
باید کسی راکه تمام وقت هم کار میکند ولی درامدش یک چهارم میانگین شاغلین کشور است،درآمارتان یک چهارم نفر شاغل حساب کنید.
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
تو یه خانواده من بیکارم بابام بیکاره
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
من یک بیکارم، لطفا به لیست اضافه کنید! حتی یک ساعت هم کار ندارم.
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
به خاطر کنترل نقندیندگی دوماهه جلو وام ها رابسته کدوم وامها بیس تومن پنجاه تومن ده تومن ی عده ادم دربه در که روی ان وام حساب باز کزده بودند
ارتا
۰۹:۴۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
شاید شما تحصیلکرده هایی که بیکارن اما کارهای موقت دیگه انجام میدن تا بیمه بشن رو شاغل حساب کنید اما در واقعیت اونها در امدشون برای زندگی مجردی هست ، یک سامانه طراحی کنید تموم بیکارن کشور اسم بنویسن انقدر آمارهای دروغی به ملت ندید
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
سامانه هم ایجاد کنن خیلی ها نمیان اسم بدن
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
فارق‌التحصیل ?
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
من خیلی وقته به ظاهر شاغل هستم ولی دوسال دریافتی نداشتم. این حکومت با دنیا دهن کجی کرده و هر فشاری بوده سر ملت خالی کرده. با انواع روش ها و تبعیض ها و فسادها و انگ ها باعث یأس و ناامیدی قشر زیادی شده است. عمر از دست رفته ماها را چه کسی برمیگرداند؟
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
من هستم یک بیکار.
سلام بیکار
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
در شهر های کوچک و روستا ها افراد با توجه به نیاز شهر و روستا و با انگیزه می توان اشتغالزایی کرد. راه حل ، دادن تسهیلات حتی حدود 50 میلیون
عباس بوعذار
۱۳:۵۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
با ۵۰ تومن یه گاو هم نمیشه خرید!!!
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
اتفاقا با ۵۰ تومن میشه دو تا گاو شیرده سمینتال خرید
از چیزی خبر نداری حرف نزن
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
دولت با افزایش سن بازنشستگی به افزایش نرخ بیکاری در جامعه دامن میزند جالب هست تاوان سوء مدیریت صندوقهای بازنشستگی را بایستی جوانان با بی کار بپردازند . سالها پیش شعار روی دیوارها و رسانه ها این بود فرزند کمتر زندگی بهتر. اکنون بعد از 40سال تازه متوجه شده اند این یک سیاست غلط و اشتباهی بزرگ بوده است افزایش سن بازنشستگی در کشور نیز در راستای همان همان سیاست غلط هست که شاید سالهای بعد به تبعات ویرانگر آن روی بیکاری جوانان پی خواهند برد.
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بیشتر از ۱۰ میلیون نفر بیکار داریم فکر نکنم این آمار واقعی باشد.فکر کنم وزارت کار و تعاون افرادی که در روز های کرونایی چند روزی به عنوان جهادگر کمک میکنه هم شاغل حساب کرده. من چند ساله بیکارم..هر اداره ای میرم یه بهانه ای میارن..بعد هم شده آزمونی که اصلا هیچ عدالتی داخل نیست بیشتر سهمیه دارها جذب میشن...من مدرک گرفتم که کارمند بشم نه که برم اسنپ بشم
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
با کمال احترام دارید مزخرف میگید.آخه فقط ۵ میلیون بیکار
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
تعریف نویسنده از بیکاری چیست؟ دستفروشان و سیگار فروشان کنار خیابان، زنان خانه دار، کارگران روزمزد، معلولان و افرادی که به ادارت میروند و جنسی را به آنا میفروشند، شاغل در نظر گرفته شده اند یا بیکار؟
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
منم بیکارم
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بیکاری بد دردیه
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بیکاری و بی پولی بد دردیه
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
من بیکارم نمیتونم ازدواج کنم
محسن
۰۷:۲۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
اینکه از ۸۵میلیون ،۵میلیون نفر اون بیکار باشن خیلی حرف من بعید می‌دونم که این آمار واقعی باشه .من فکر میکنم توی ایران حداقل ۱۰میلیون نفر بیکارن .باتوجه به چیزی که در جامعه میبینم.
به محسن
۰۸:۱۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
جمعیت در سن کار رو از کل جمعیت کشور حساب نمی کنند .
جمعیت در سن کار ۱۵ تا ۶۵ سال است
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چرا بعید باشه، 85 میلیون ایرانی
سایت آمار گفته 9 درصد از واجدین شرایط

(من فایل اکسل سایت مرکز آمار رو چند دقیقه پیش دیدم و جمع کردم) -> سرشماری ها -> نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ -> جمعیت بر حسب استان به تفکیک سنین منفرد و جنس (بهتر و کاملتر به نظر من) کمی رند باید بکنید چون 79926270 میلیون جمعیت حساب شده - من 1 میلیون به حساب خودم اضافه کردم مثلا 24 رو 25 در نظر گرفتم

25 میلیون نفر زن و مرد زیر 18 سال هستند
50 میلیون نفر زن و مرد بالای 65 سال سن دارند (بازنشسته)
میشه 75 میلیون نفر
10 میلیون نفر باقی می مانند
از این ده میلیون نفر چند نفر سر کار میرن؟!

بیش از 13 میلیون نفر که فقط 4 میلیون نفر کارمندان دولت و سازمان های نیمه دولتی هستند...
مشاغل آزاد و کارمندان شرکت های خصوصی رو حساب کنیم و کارگران صنعت و ساخت و ساز ...
همچنین تپسی و اسنپ هم اضافه بر این بذاریم میبینم که اصلا بیکار نداریم

پس دوستانی که میگویند 5 میلیون نفر بیکار داریم، و بعید میدونن، نه بسته به نوع آمارگیری برمیگرده
منم بعید میدونستم، کمی سرچ کردم
و برای منم هم جالب بود