سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلایل بازگشت محصولات کشاورزی از صادرات به کشورهای هدف مشخص شدند

دلایل اصلی بازگشت محصولات کشاورزی و راهکارهای مقابله با تکرار آن مشخص شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با وجود اقلیم ۴ فصل و پتانسیل بالای بخش کشاورزی می تواند با توسعه صادرات کالاهای مزیت دار از فشار بر منابع نفتی بکاهد و جایگزین مناسبی برای صادرات غیرنفتی شود.

این درحالی است که بی توجهی به تولید غذای سالم و سلامت محصولات کشاورزی به یکی از چالش های جدی صادرکنندگان تبدیل شده است که انگشت اشاره و متهم کردن یک وزارتخانه خطاست چرا که در امر تولید و صادرات، وزارت جهاد، سازمان استاندارد، وزارت امور خارجه و دانشگاه علوم پزشکی هر یک وظیفه ای عهده دار هستند که بی توجهی هر یک از دستگاه ها به وظایفشان منجر به بروز برخی مشکلات می شود.

در هفته های اخیر خبر بازگشت محموله های فلفل دلمه و کیوی هیاهوی زیادی در رسانه ها به پا کرد، اما علت اصلی این امر ناشی از بی توجهی متولیان به اطلاع رسانی روسیه در خصوص گواهی نامه باقی مانده سموم باز می گردد که در نهایت عدم توجه به این موضوع خسارت سنگینی به تولیدکننده و صادرکننده وارد کرد.

این پایان ماجرا نیست چرا که بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی بی توجهی به تولید ۲۵ درصدی محصولات سالم در برنامه پنجم توسعه، نبود شناسنامه تولیدی برای محصولات کشاورزی و نبود متولی در بحث توسعه صادرات غیرنفتی را علت رسیدن به این بن بست مطرح می کنند و معتقدند تا زمانیکه تمهیداتی برای رفع این موضوعات اندیشیده نشود، صادرات محصولات کشاورزی به جایگاه اصلی خود نمی رسد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین علل بازگشت محصولات صادراتی اخیر از روسیه و هند و راهکارهای رفع مشکلات به منظور توسعه صادرات غیرنفتی با خبر شویم:

اتحادیه تولیدکنندگان اطلاعی از هشدارهای قرنطینه ای جدید نداشت

 مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بازگشت محصولات اخیر از روسیه و هند به دلیل استانداردهای بازارهای هدف است.

وی با تاکید بر این موضوع که اطلاع رسانی ها باید به سرخط های تولید داده شود، افزود: اگر سفارتخانه ما در خرداد مطلع بود، جای این سوال مطرح است که چرا در همان مقطع به اتحادیه های تولیدی و تخصصی نامه نگاری در جهت اطلاع رسانی از استانداردهای جدید و پرهیز از مصرف برخی سموم و آفت کش ها نکرده است؟

شادلو ادامه داد: گرچه تولید محصولات ارگانیک و کاهش مصرف سموم یکی از اهداف تولیدکنندگان‌ محسوب می شود و استفاده از سموم راهکار نیست، اما سموم قابل استفاده و جایگزین های قابل قبول باید معرفی شود.

به گفته این مقام مسئول، در دهه های اخیر برای محصولات جالیزی و سبزی، روسیه یکی از بازارهای معتبر محسوب می شود که بی توجهی مسئولان امر موجب شده تا به سهولت بازارهای هدف را از دست دهیم.

 نایب رئیس اتحادیه باغداران آموزش و نبود اطلاعات بزرگترین خسارت را به بخش تولید وارد می کند، گفت: مسئولان سازمان حفظ نباتات اذعان می کنند که اطلاعیه های لازم داده شده، حال تقاضا داریم که اعلام کنند طی کدام شماره نامه به تولیدکنندگان اعلام کردند.

وی با تاکید بر این موضوع که بیش از ۹۴ تا ۹۵ درصد تولید توسط بخش خصوصی انجام می شود، گفت: اتحادیه و تشکل هایی داریم که به طور مویگرگی تا مراکز روستاها در ارتباط هستند که ظرف مدت زمان یک روز اطلاع رسانی و هشدارها بدست تولیدکنندگان می رسد، اما متاسفانه هرگاه کار به مشکل می خورد همه می خواهند رفع تکلیف کنند و اذعان می کنند که ما هشدارها و اطلاعیه های لازم را دادیم.

شادلو ادامه داد: تولید در فضای گلخانه نسبتا سالم است و این گونه نیست که سموم بالاتر از استاندارد باشد، اما سازمان حفظ نباتات روسیه اعلام کرده که این نوع سم مصرفی را قبول نداریم که این احتمال وجود دارد که بخشی موضوع سیاسی یا طمع اقتصادی باشد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: ضعف مدیریت روابط بین الملل موجب شده که تولیدی که با زحمت به منشا بازار می رسد، این طور به مشکل بخورد که امیدواریم این موضوع رفع شود تا در ادامه با چنین مشکلاتی روبرو نشویم.

وزارت جهاد تنها مقصر بازگشت اخیر محصولات کشاورزی نیست/

 سیدجعفر حسینی مشاور اسبق نظام صنفی کشاورزی درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: توجه به غذای سالم روز به روز در دنیا اهمیت آن بیشتر می شود و در کنار امنیت غذایی، بحث سلامت غذا از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی افزود: کشورهای مختلف روز به روز نگاه سخت گیرانه تری بر تولیو محصولات غذایی دارند که کشور ما هم باید به این سمت و سو رود.

حسینی ادامه داد: اگر قرار است محصولی تولید یا از دیگر کشورها وارد کنیم، نظارت بر سلامت هر ۲ باید صورت گیرد.

این فعال بخش کشاورزی با تاکید بر تولید محصولات کیفی در کشور گفت: اگر در کشور محصولات کیفی تولید کنیم، بی تردید مشکلات کمتر می شود.

به گفته وی، طی سال های اخیر که صادرات نفت با مشکلات و چالش هایی روبروست، مسئولان عالی رتبه کشور پیرامون صادرات محصولات غیرنفتی تاکید کردند که متاسفانه این امر مورد بی توجهی قرار گرفته است چرا که در صورت توجه لازم به صادرات محصولات غیرنفتی، امروز مشکلات در صادرات محصولات کشاورزی کمرنگ می شد.

حسینی ادامه داد: زمانیکه نظام صنفی کشاورزی به نمایندگی کشاورزان و کمیسیون کشاورزی بدنبال تصویب و اجرای قانون انتزاع بود، در واقع یکی از دلایلش ان بود که وظایف بخش کشاورزی در یک وزارتخانه تعریف شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به سموم وارداتی گفت: زمانیکه واردات سموم و کودهای مختلف را به کشور داریم، نهادهای دیگر همچون وزارت صمت یا اداره استاندارد تاثیر گذار نیست چرا که وقتی سموم و کودهای پرخطر وارد می شود، چطور می توان انتظار داشت که محصول تولیدی باقی مانده سموم نداشته باشد.

این کارشناس بخش کشاورزی با تاکید بر این موضوع که متهم کردن وزارت جهاد کشاورزی خطاست، گفت: بنده معتقدم که بی توجهی از نهادهای مختلف بوده و تنها انگشت اشاره و متهم کردن وزارت جهاد خطاست، چرا که در برنامه پنجم توسعه قرار بود که ۲۵ درصد محصولات کشاورزی، محصولات سالم باشد که حال باید بررسی کرد که آیا این امر اتفاق افتاده یا خیر؟

 مشاور اسبق نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: در تولید محصول سالم دانشگاه علوم پزشکی در بعد نظارتی، سازمان استاندارد و وزارت امور خارجه هر یک وظایفی را عهده دار هستند، حال جای این سوال مطرح است که آیا تمامی این دستگاه ها وظایفشان را به خوبی انجام دادند؟ این درحالی است که دستگاه ها وظایف خود را بدرستی انجام ندادند که به این بن بست رسیدیم.

وی رایزن اقتصاد کشاورزی را ضروری دانست و گفت: اگر خواهان جایگزینی محصولات کشاورزی با محصولات نفتی هستیم، آیا در سفارتخانه ها نباید رایزن اقتصادی داشته باشیم.

به گفته حسینی، تغییر قوانین در بحث کیوی و فلفل دلمه که منجر به مشکلات بازگشت صادرات شد، تنها خاص وزارت جهاد کشاورزی نیست چرا که نهادهای وزارتخانه های مختلف وظایف خود را بدرستی انجام ندادند که تولیدکننده و صادرکننده دچار تنش شده است.

این مقام مسئول با انتقاد از نبود شناسنامه محصولات کشاورزی گفت: هم اکنون فقدان شناسنامه موجب شده تا محل تولید محصولات کشاورزی مشخص نباشد، در حالیکه با شناسنامه دار شدن تا انتهای کار که محصولات صادر می شود مشخص است، بدین منظور باید ظرفیتی ایجاد کنیم که محصول از مبدا تا مقصد قابل رصد باشد.

حسینی ادامه داد: وقتی از ظرفیت صنوف کشاورزی استفاده شود، امکان صدور پروانه فعالیت برای کشاورز وجود دارد که در راستای آن می توان محصولات را شناسنامه دار کرد و بر مبنای آن تا انتهای کار را رصد کرد.

این کارشناس کشاورزی درباره تاثیر شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی بر تولید گفت: با شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی، محصول با کیفیت تولید می شود که ضمن مصرف در بازار داخل، در صادرات هم دچار مشکل نخواهیم شد.

وی با تاکید بر این موضوع که مقصر دانستن وزارت جهاد به تنهایی امری اشتباه است، گفت: از ظرفیت صنوف کشاورزی برای ساماندهی و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی باید استفاده کرد، ضمن آنکه وزارت امور خارجه، سازمان استاندارد، وزارت صمت و دانشگاه علوم‌پزشکی همه باید پای کار بیایند تا محصولات با کیفیت تولید شود که این امر ضمن رفع مشکلات صادراتی، ارزآوری هم بدنبال دارد.

وزارت جهاد مکلف به جبران خسارت صادرکنندگان است

صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گرچه صادرکننده در خرید و نوع کالای خریداری شده باید دقت کند، اما سازمان حفظ نباتات و قرنطینه تعاملات خود با کشورهای هدف صادراتی را باید بیشتر کند.

وی افزود: قبل از وقوع مشکلات باید به فکر رفع مشکلات باشیم و جلسات و ارتباط مداوم با کشورهای هدف داشته باشیم، بدین منظور سازمان حفظ نباتات باید ارتباطات مستمر و جلسات دوره ای داشته باشد.

نیاورانی ادامه داد: بازگشت محصولات از بازارهای هدف اعتبار محصول ایرانی را دچار خدشه می کند و در بلندمدت تجار بازارهای خارجی اعتمادشان را از دست می دهند.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با تاکید بر جبران خسارت صادرکنندگان گفت: علی رغم آنکه محصولات اخیر همچون فلفل دلمه و کیوی به دلیل مشکلات قرنطینه ای از کشورهای روسیه و هند بازگشت خوردند، اما هنوز دولت برای جبران خسارت تمهیداتی نیندیشیده است، درحالیکه زیان صادرکنندگان باید جبران شود چرا که گواهی از طریق مرجع دولتی صادر شده است.

راهی جز کنترل استفاده از سموم و آفت کش نداریم

نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متولیان امر باید اطلاعات کافی از تغییرات قوانین دیگر کشور‌ها برای واردات و صادرات داشته باشند، به طوری که با رصد روزانه و جمع آوری اطلاعات آن را در اختیار تولیدکننده و صادرکننده قرار دهند.

وی افزود: علی رغم آنکه اطلاعات در ارتباط با تغییر قوانین دیگر کشور‌ها باید در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گیرد، اما متاسفانه این کار تا به امروز صورت نگرفته است.

نورانی ادامه داد: با توجه به آنکه قوانین اتحادیه اروپا در ارتباط با واردات محصولات به جهت سلامت انسان‌ها هر روز در حال تغییر است، متولیان امر باید اطلاعات کافی از این تغییرات داشته باشند.

به گفته وی، روسیه در ۳ تا ۴ ماه اخیر اطلاع رسانی کرده بود که از برج ۱۰ میلادی باید محصولات گواهی نامه باقی مانده سموم داشته باشند که متاسفانه این موضوع به سبب عدم اطلاع رسانی خسارت سنگینی به تولیدکننده و صادرکننده وارد کرد.

این مقام مسئول با تاکید بر کنترل کیفی محصولات تولیدی گفت: با توجه به آنکه قوانین کشور‌ها روزانه به جهت سلامت انسان و محیط زیست در حال تغییر است، راهی جز کنترل استفاده از سموم و آفت کش نداریم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: اکنون نبود متولی در بحث توسعه صادرات غیرنفتی یکی از چالش‌های پیش روست، در حالی که باید برای صادرات غیرنفتی یک وزارتخانه داشته باشیم.

گزارش از آزاده محبی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
سلام وقتی کشاورز اعتراض می‌کند و بالاترین مقام وزارتخانه با بی ادبی جواب میده از اون کاه و یونجه بریزید جلوش.... محصولات کشاورزی این میشه
مجید
۱۰:۵۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
مقصر مسيولان نبستند بلکه تمام قصور از ملت ایران هست که شما را بر مسند تصمیم گیری نشانده
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
ازشما ممنون که هرچی حرف دل کاربر هست انتشار میدید واقعا دست مریضا
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بله این قصه ادامه دارد تا وقتی که یک مشت بیسواد راس کارباشن ببینید این شش نفر روحانی که راس کار کشاورزی هستن چقدر سواد مهندسی کشاورزی دارن والا اگر خیاروازهویج تشخیص بدهند بد به حال مردم بدبخت ایران
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بله وقت این رسیده کی بود کی بود من نبودم بیچاره مردم ایران
ناشناس
۰۶:۴۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
آب و کشاورزی در کشور کم آبی مثل ایران حکم طلا و نبود آن از دست دادن زندگی ایرانیان است. نفت و انرژیهای فسیلی انواع جایگزین با انرژی های تجدید پذیر را دارد باید با برنامه ریزی به سمت انرژی های پاک برویم ودر عوض صادرات فرآورده هایی که نیاز بالا به آب دارند را کم و نسبت به واردات آن ها اقدام کنیم این استراتژی در کشورهای پر آبی مانند ژاپن، هند و روسیه نیز دنبال می‌شود
ناشناس
۰۳:۱۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
تو ایران هیچ مواد خوراکی سالم از نان گرفته تا همون آب معدنی سالم نیستن
هیچ کدام
هیچ کدام
خدا به دادمون برسه یه مواد خوراکی سالم پیدا نمیشه که استاندارد باشه
ناشناس
۰۳:۰۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
مشکل دارن از بین ببرن تورو خدا به مردم ندید بخورن برای جبران خسارت دلتون بدای ملت بسوزه پولتون ابا صدمه زدن به مردم زنده نکنید
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
هر کس یا هر مسولی باید جواب گو باشد یک سال زحمت کشاورز به حدر رفته اصلا کشاورز کیلویی چند هرچقدر بگیم باز هم هیچ هست کشاورزی ایران هیچ هست
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام باید به درخت وسیفی جات کود حیوانی بدن...کودشیمیایی ضررداره...آهای اونی که مدرک گرفته نظرمیده کود شیمیایی بدین نکنین این کارهارا..برای اینکه کود شرکت فروش بره یک عده آدم ازخدابی خبر تبلیغ میکنن ودرصد میگیرن از کارخانه..بنده کشاورز هستم درکل کود شیمیایی ضرر داره برای درخت یاسیفی جات...بعدش میخان اشاره هاراببندن میگن ازسهم که به درختان برای آفت میزنن میگن از اونه...نه بابا جان وقتی سهم برای آفت درختان میزنن درخت جون دوباره میگیره سرحال میشه شاداب میشه ..بعدش اسم خودشون رامیزان مهندس.. یک آدم بی سواد هم میدونه سهم برای درخت خوبه شاداب میکنه آفت راازبین میبره..
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام تا وقتی نادونهادر راس کارن وضعیت همینه وقتی نادان بکار اصلیش .برنگردد وکاردان به کارش نرسد چوب نادانی آنان را مردم میخورن ای مدیر نالایق برو دنبال کارت ننگ برتو که مردم
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
حالا همین غلات و میوه و سبزی سمی رو فقرا گیر نمیارن استفاده کنن و خوراک لاکچریا میشه و اونام وقتی متوجه این سطح از آلودگی با سموم میشن کشور رو با سرمایه میزارن میرن
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بیاید شرایطی کنید ساعت توزیع به مردم ایران اعلام کنید تاعرض چهار روز کل محصولات به فروش میره یا به جا یارانه بدی به مردم ایران با تشکر
صباح کریمی
۱۶:۴۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بنام خدا
مدارک جهت صادرات تکمیل نبوده امری عادی است
فقط برنامه ریزی دقیق بعمل آیدکه این گونه مشکلات تکرارنشود
این مشکل ازجانب طرف مقابل هست ومسئولین محترم مادخیل نیستند
صادرکننده علاوه براطلاعات گمرک طرف ایران بایداطلاعات جامع ازطرف مقابل داشته باشدمقصرفقط وفقط تجاروگیرندکان وکسانیکه کارترخیص کالارادرکشورمقابل انجام می دهدوبایدقبل ازارسال کالامدارک رابخوادمثل سیمروویزاوغیره
پس هروقت مشکلی پیش میادنبایدآش رارومسئولین زحمت کش خودمون بریزیم
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
وقتی یک مشت بی سواد از دانشگاه مدرک دکترا میگیرن ومیشن وزیر ومعاون نمی توان وضعیت بهتراز این برای کشور در نظر گرفت ۰شما عمق فاجعه رو در مورد شهردار تهران در نظربگیرید ایشان بااستفاده از سهمیه ی رزمندگان جای یک یک فرد سالم وباهوش را در رشته پزشکی گرفته وبابت تحصیلش کلی هزینه به کشور تحمیل شده به علت ناکارامدی در رشته پزشکی ایشان رو کردن شهردار
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اینجا ایرانه عزیزان با همه جهان از زمین تا اسمان فرق دارد
یول آشان
۱۲:۵۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
مسولین ذی ربط چه مدرکی چه تحصیلی در مورد کشاورزی دارن
کزیر نیرو وقتی میاد میشه وزیر آموزش و پرورش
یا وزیر رئیس صدا سیما میاد میشه وزیر میراث فرهنگی مملکت همین میشه چه انتظار دارین
مثلا وزیر میراث فرهنگی می اومد توی لندن میراث هخامنشی ها که به هراج گذاشته بودن رو بخره و به کشور برگردونه
یا وزیرهای دیگه
هیچ کارایی ندارن وزیرها
کلهر
۱۲:۵۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
شما بروید تخصص مسولان بخش های مختلف وزارت کشاورزی را ارزیابی کنید ، آن وقت علت برگشت محصولات ایرانی دست تان میاید ..تا ابد که نمی شود هر چیزی را گردن دشمن فرضی انداخت .... شش نفر روحانی در پست های تخصصی و حساس وزارت کشاورزی هستند
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
واقعأ موادخوراکی که ازهندواردایران میشه همه بدون سم هستند. مثل برنج وچایی ولاغیر
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
معلومه که نه ما خودم‌ون چیز خوب وارد نمیکنیم که
سلام
۱۲:۰۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
از ماست که بر ماست،کشاورزانی که تولید محصول میکنند، ناظرهایی که باید نظارت کنند،دولتی هایی که باید مدیریت کنند همه کوتاهی میکنند،نتیجه اش شلوغی بیمارستان هاست درد و مرض های مختلف
سلام
۱۲:۰۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
از ماست که بر ماست،کشاورزانی که تولید محصول میکنند، ناظرهایی که باید نظارت کنند،دولتی هایی که باید مدیریت کنند همه کوتاهی میکنند،نتیجه اش شلوغی بیمارستان هاست درد و مرض های مختلف
سلام
۱۲:۰۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
از ماست که بر ماست،کشاورزانی که تولید محصول میکنند، ناظرهایی که باید نظارت کنند،دولتی هایی که باید مدیریت کنند همه کوتاهی میکنند،نتیجه اش شلوغی بیمارستان هاست درد و مرض های مختلف
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
مگر این که این هندی های گاو پرست هشدار بدن ما بفهمیم جونمون در خطره
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
لطفا از مساله مهمتر غافل نشید،وقتی محصولات صادراتی این وضعیت رو داره وای بر داخلی.متاسفانه درهمه مسائل ظاهر وکمیت وحرافی برایمان مهم است بجای کیفیت،افزایش جمعیت،دین،قانون،مبارزه بافساد واختلاف طبقاتی ناعادلانه و...
همراز
۱۱:۴۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
غول های هفت سری وجود دارند ک خون ملتو تو شیشه کردن. تو کشاورزی، خودرو،مسکن،اشتغال،نفت،گاز،دارو
ااا
۱۸:۴۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
این غوله مگه کسی جز حکومته؟
بانک ملیش و دولتش،ارزش پول ملی رو از بین میبره و دست تو جیب ملت میکنه.
دولتش خودرو رو افزایش قیمت میده و با انحصار و تحمیل خودرو آشغال،حق ۸۵ میلیون ایرانی رو ضایع میکنه.
مدیرای سهمیه ایش،با بیسوادیشون،گند ب مملکت زدن.
و ...
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
تحریم کم نیست که مسولین بیسواد مربوطه هم ضربات مهلک به صادرات محصولات کشاورزی میزنند
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چرا هیچ کس به فکر جان مردم نیست مسئول سلامتی و تایید سالم بودن محصولاتی که ما مصرف میکنیم کیه؟
محمد. ن. ک
۱۱:۲۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دلیل برگشت اینه که اونا ایرانی نیستند و دولتشون به فکر سلامت مردمشه. اونا ما نیستند
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
فقط به اعضای کمیسیون کشاورزی توجه کنید دلیل این کار متوجه می شوید
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
کاملاباهات مواق هستم اینجاهیچی سرجای خودش نیست
نه به جنس آشغال چینی
۱۰:۴۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
تمام کودها ی شیمیایی و آفت کش ها از چین وارد میشن باید اون باند مافیایی وارد کننده که آشغالترین اجناس چینی که بازار مصرفش فقط ایرانه را متلاشی کرد
معمولا به صورت مویرگی همه جا هم نفوذ دارن
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
حالا غیرازچین. واقعأ اون برنج وچایی که ازهندوارد میشه همه بدون سم هستند. قطعأ ده برابر سم تو برنج وچای هندی هست که مسئولین بایدجوابگو باشند
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اصل مشکل وقتی وزارت جهاد کشاورزی و ادارات تابعه میری سرکار نیستند یا کار نمی کنند
احمدی
۱۰:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
این میوه ها که صادراتی هستن ببینید چقدر تروتمیز و شیک و ... هستند ولی به خاطر استفاده از سموم در کشاورزی برگشت میخورن !! حالا خودمون که تو میوه فروشیها میوه ها ریخته رو هم و جدای از میکروب و هزار دردومرض که از زمین وهوا روی آنها مینشینه ، چقدر سم با هر کیلو میوه که میخریم وارد خونه و به خورد زن وبچه و ... میدیم انگار فقط برای خودمون این سموم اثر نداره و برای کشورهای دیگه اثر گذاره !! تاحالا چند تن سم هر فرد خورده خدا میدونه !
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
وقتی یه عده مدیر بیسواد و مفت خور بشینن پشت میز وزارت جهاد و کشاورزي همین میشه
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بریزین تو بازار داخلی نسل ایرانی منقرض بشه دیگه
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بی توجهی به تولید ۲۵ درصدی محصولات سالم !!!!
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بابا کشورهای دیگه استاندارد کالاها را رعایت میکنند قانون دارند به قانون احترام میگذارند مثل کشور ما نیستند که هرچی تولید میشه را بخوریم اگر بهداشت جلو یک کالای را گرفت یک مقدار پول تو حلقش میریزیم امضاء را ازش میگیریم به طور مثال این فلفل ها خوب انسان انها را میخوره باید عاری از سموم باشند باور کنید اگر این دو خدرو ساز داخل کشور اگر در کشورهای دیگه بودند هرگز اجازه فعالیت نمی گرفتند ولی چون در داخل کشور نه نماینده مجلس می دونه استاندارد چیه نه شورای نگهبان می دونه استاندار چیه نه وزرا می دونند استاندارد چیه خوب تو چنین کشوری این گونه موارد در طیف زیادی اتفاق می افته و تا زمانی که یک مجلس دانا و یک شورای نگهبان دانابه امور و مصالح کشور پایه گذاری نکنیم تا چند سال دیگر هم خودرو سازان با تولید خودروهای غیر استاندار جان ملیونها ایرانی را خواهند گرفت ادامه کار خواهند داشت. و هیچ وقت پیشرفت نخواهند کرد الان 40 سال هست به همان صورت زمانی که افتطاح شدند هنوز به همان صورت دارند عمل میکنند می دونید چرا چون رشوه و افراد سهام دار نخواهند گذاشت خللی در کار اینها به وجود بیاید حتی اگر مرگ میر بالای هزار نفر درروز داشته باشند .
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
نگران باشید برگشتیها را در بازار داخلی خواهید فروخت ولی این سموم بدانید جمع زیادی از هموطنانتان را به سرطان مبتلا کرده در قیامت تاوان سختی خواهید پرداخت گرچه ما دولت مهربان به مردم نداربم تا مانع سودجوییها وسوئ عمل شما شود
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
ارگانیک هم کاشتیه ام خیلی هم مسخره مون کردن نسبت محصولات درخششی بزرگ حاصلمون با افت قیمت شدید و نصف حاصل و خراب شدن فروش نرفتن در مقابل محصولات درخشی شد
......
۰۹:۵۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بله دیگه تازه این میوه ها و صیفی جات نسبتا خوبه که کشور های اروپایی نمیخرن بعد با قیمت رو برابر توی بازار میدن به خرد مردم بدبخت بیچاره دیگه ببینید این آشغال هایی که توی داخل میکارن و به مصرف مردم میرسه چیه
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
جالبترین نکته اینه که در این گزارش و گزارشهای صدا وسیما مشکل اصلی رو کم شدن درآمد صادراتی و برآورده نشدن منویات روسیه می دونند در حالی که در یک نظام فاسد و دیکتاتوری عادی مسئله اصلی سمی بودن محصولاتی می شد که به خورد این ملت سیب زمینی می دن ولی نظام ما طوری رکورد شکسته و مرزها رو جابه جا کرده که این مسئله اصلا براشون تعریف نشده است.
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
مردم به درخشش و زیبایی و بزرگ بودن محصول و درامد بیشتر مینگرن نه به ارگانیک بودن تحویل بازاربدیم خیلی افت قیمت کنه محصول به مرز ورشکستکی بره یارو هم ناسزا کنن محصولات با درخشش زیبا وبزرگ به درد این مردم میخوره نه ارگانیک.
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بابت این همه جنایت امیدوارم هم در دنیا هم در قیامت محاکمه شوید این از مسکن این از خودرو این از غذا این از دارو واقعا ادم میماند
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
یک عمر برنج هندی آلوده به مواد رادیواکتیو بهمون دادن صدا ازکسی درنیومد
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
برگشت این محصولات به خاطر سموم غیر مجاز اشکالی نداره چون در داخل با چند برابر قیمت دوباره به ملت فروش میشه اون هم تحت عنوان میوه صادراتی و مجلسی
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بعد میگن چرا سرطان، نازایی و .... تو ایران زیاد شده:(((
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بعد میگن سرطان و نازایی و هزارتا بیماری دیگه تو ایران زیاد شده . همش به خاطر ناسالم بودن مواد غذایی یه . ای خدا نشناسا
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
ما تازه متوجه شدیم که چقدر جانمان بی ارزش هست م مدیران ارشد کشور بخصوص بهداشت اصلاح به فکر سلامت مردم نیست و هر کسی هر چی تولید کنه به خورد مردم میدن..به خاطر وجود سم زیاد در محصولات روسیه وهند محصولات کشور ما رو بر میگردونن.اما تو این کشور جان مردم اندازه جان مردم روسیه و هند ارزش نداره ..هموان بار برگشتی رو میریزن تو بازار مردم بخرن بخورن..اینها خدمتگذار مردم هستن کسانی که سم به خورد مردم میدن چرا بهداشت پیگری استاندارد تولید محصئپولات کشاورزی نیست خدا میدونه چدر محصول تلا ریخته به خورد این مردم دادن مثل برنج...ما باید از بار برکشتی کشورهای دیگه بفهمین چه خبر هست تو این کشاورزی..چه کشور بی در پیکری ..خاک تو سر مسیولین.خاک تو سر ما با این نمایندگانمان..بی خاصیت هویج بهتر از اینهاست.ما رو باش به کیا اعتماد کردیم
اسی
۱۰:۳۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
وقتی هرچی بی شعور و بی سواد در راس امور قرار می گیرند وضع از این هم بد تر خواهد شد
باجناق
۱۱:۰۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
میگن اول ایمنی بعد کار مشکل اینجاست تو کشور ما رو قیمت میوه وتخم مرغ و.....هنوز دعوا داریم و نتونستیم هیچ کاری بکنیم اون کشور ها از این مسائل دیگه گذشتن و رسیدن به سلامت غذا ما هنوز تو تهیه غذا موندیم بعد بریم سموم غذا رو اندازه بگیریم به خدا دلتون خوشه
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
توجیه نکنید، معلوم نیست که چه کاسه ایی زیر نیم کاسه است!!؟؟؟ هرگز مسؤلین با مردم رو راست وصادق نبودند وهمیشه منافع خود رادر نظر دارند!!؟؟؟
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
باشگاه دروغ گویان یا تو نمیدونی یا میدونی ولی فکر میکنی ملت نمیدونن چه محصولاتی برگشت خوردن.

به فلفل دلمه خلاصش نکن. شما بچسب به امریکا جون مردم بجهنم
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
وقتیکه گار میدانی بمدیریت میکشد بمصداق ضرب المثالی میشود که أفتابه لکن هفت دست شام و نهار هیچی! علی الخصوص در مورد و زا تخانه ای که پسوند "جهاد"هم یدک میکشد!!!
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چندسال پیش مجلس قانون رونق تولید دربخش کشاورزی تصویب کرد طبق این قانون مالکان مزارع می‌توانند با نظر کارشناس وغیره وباوجود داشتن آثار کشت زمینهای ملی را به مستثنیات ونقشه خود اضافه کنند اینکار نه تنها باعث رونق کشاورزی نشد بلکه هزاران هکتار اراضی ملی بارانت ورشوه وزدوبند تحت تصرف گرفتند ونه تنها کشاورزی نشد بلکه باز هم با رانت وزدوبند داخل طرح هادی روستایی کردند و قطعه بندی کردند ویلاسازی حتی با بیل مکانیکی تکه کوه را برداشتند وویلا ساختند واقعا باید در این وزرات جهاد راگل گرفت
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
واقعاا چرا اینجا همه چی درهمه
کی قراره این بی تدبیریها تموم بشه
حالا همه این محصولات رو به خورد همی ملت میدن
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
شماکشاورزوکشاورزیونابودکردین تواستان من باتوجه به هزینه های زیادسم وکود وگارگرو...کشاورزنمیتونه سیب وبه قیمت خیلی پایین ترازاونچه براش تموم شده بفروشه درحالی که دربازارقیمت خیلی زیاده چرا؟اسیب ومردمووکشاورزمیبینن وسودودلال میبره
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
میوه هاتونو خودتون مستقیم بفروشید عرضه ندارید؟؟؟
حامد
۱۲:۱۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
جناب ناشناس ۱۰:۳۴ واقعا میفهمی چی میگی؟
کشاورز که یک کیلو ، دو کیلو محصول نداره.
کشاورز بسته به نوع محصول میتونه تا صدها تن محصول داشته باشه که همه در طول زمان خراب میشن.
امکان نگهداری محصول و فروش رو هم ندارن چون برای نگهداری نیاز به انبار (هزینه - امکان پرداخت توسط کشاورز مقدور نیست) و برای فروش نیاز به زمان و فعالیت دارن که اون هم برای کشاورز مقدور نیست چون باید به زمین، درخت و ... برسه و فرصت نمیکنه که بیاد خودش محصول رو مستقیم وارد بازار کنه.
همچنین میوه ای که باغ دار میده بیرون خیلی قشنگ نیست و خیلی ها بخاطر همین مسئله نمیخرن ، همون محصول میره زیر دستگاه های شستوشو و سورتینگ و میاد تو بازار و یه سری عرضه دار مثل شما میخرن!
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
مسولان کشور هند فکر سلامتی مردمشون هستن و محصولات ایرانی که همه اغشته به انواع سموم هست به خورد مردمشون نمیدن بعد ما باید محصولات کشاورزی بخوریم که خارجیا به حیوانات خود نمیدهند الان موج های پشت سر هم کرونا هست طولی نمیکشه که سونامی سرطان در کشور ما بخاطر این محصولات به راه بیفته
مصطفی
۰۸:۴۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
الان این میوه ها رو خودمون خوردیم؟
بهروز
۰۸:۳۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام.آیا داشتن گواهی باقیمانده سموم روی محصولات کشاورزی در حد استاندارد برای مصارف داخلی لازم نیست؟و فقط برای صادرات لازمه که کشورهای خارجی متوجه شدن ؟ پس نتیجه میگیریم سلامتی و جان مردم ایران برای مسئولین مهم نیست!!!!
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
همه کشورها برای مردم و سلامتیشون ارزش و احترام قائلن و برای مواد غذایی مصرفیشون استاندارد تعریف کردن... ولی تو کشور ما متاسفانه کشاورزها آزادن هر میزان کود شیمیایی به محصولات بدن و اونا رو مسموم کنن و بدن مردم بیچاره بخورن و مریض شن... یکی از بزرگترین عوامل آمار سرسام آور بیماری تو کشورمون همین سالم نبودن مواد غذاییمونه...
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خدا پدرشان را بیامرزد که متوجه تقلب و خطای شما در استفاده از سم های زیادی که همه ساله به خورد مردم بدبخت ایران میدهید شدند.فکر کردید که دیگر کشورها هم مثل شما هستند.و به سلامتی مردم خود بها نمی‌دهند.بروید و خجالت بکشید.
ناشناس
۰۷:۵۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
مگر صادر کننده وقتی سود میکند این سود را به وزارت جهاد میدهد که حالا وزارت جهاد باید خسارت بدهد،چرا تولید کننده نباید وجدان داشته باشد و محصول سالم چه برای داخل و چه برای صادرات تولید کند؟
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
این کود وسم ازکجامیاد
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دم روسیه و هند گرم که محصولات مزخرفتون را برگشت دادند ، فکر کردید اونا نسبت به سلامتی مردمشون بی توجه و بی اهمیتند؟ فقط توی ایرانه که این آشغالها با کلی سموم کشاورزی به قیمت گزاف به مردم بدبخت فروخته میشه و اهمیتی به سلامتی مردم نمیدند و صدای کسی هم در نمیاد ، الان هم همه این به اصطلاح محصولات کشاورزی که برگشت داده شده را با چند برابر قیمت توی بازارهای خودمون می فروشند تا خساراتشون جبران بشه البته که بیشتر هم سود میکنند
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
همینو بر میگردونن میریزن بازار خودمون ۲تومن میکشن روش میدن به خورد ملت
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
هنوز بگید تولید کننده و تولیدات ما خوبن
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اشکالی نداره همین سیب زمینی که عراق و ازبکستان قبول نکردند و برگشت داده اند کیلوئی 10هزارتومان توی بازار بفروش میرسه و ما هم نوش جان میکنیم
مرتضی
۰۷:۳۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
در کشت گلخانه‌ای از روش های نوین میشه آفات کنترل کرد و نیاز به سموم ندارد
همچنین کود نیز حدود پانزده روز زمان میبرد تا از حالت شیمیایی به مواد گیاهی تبدیل شود
پس پانزده روز قبل از کشت اصلا نباید کودی به گیاه داد
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود
فکر کنم مردم ایران اگه آلودگی و سم و آفت کش و ... به بدنشون نرسه بدن درد و استخون درد (علائم ترک اعتیاد ) می گیرند
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
این وسط هیچ صحبتی از سلامت مردم ایران نشد که سالهاست داریم مواد غذایی با سموم بالا میخوریم.درد و بلای مسولان روسیه بخورِ توی سرِ مسئولان بی کفایت خودمون فقط استاد ماله کشی هستند بی شرم ها
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
کارشناسان باید پاسخ دهند که آیا کشوری که در کمبود و تنش شدید آبی هست آیا می تواند صادر کننده با صرفه واقعی محصولات کشاورزی باشد و یا باید با تغییر مکرر الگوی کشت نیاز بازار خود را با این منابع محدود آبی بر طرف کند
ناشناس
۰۴:۴۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سفارت خبر داشته ولی اعلام نکرده ؟؟